Byggahus.se

Vem bär ansvaret - dolt fel?

1. J
    Medlem Nivå 3
    Vi ämnar dränera vårt hus som vi ägt i två år. Den förre ägaren lät installera jordvärme från IVT. Han vet dock inte var på tomten slingorna finns, ej heller hur nära huset de är lagda. Han bara säger att det är gjort av en speciell firma och denna firma finns ej längre kvar. Vad jag förstår är standard att ej lägga jordvärmeslingor närmare än 1.5 m intill huset och stämmer det är det inga problem. Men om det är så att slingorna ligger närmare huset blir dräneringen mer komplicerad och det finns även risk för skador på jordvärmen. Det har visat sig att många saker som förre ägaren gjort har varit lite "halvdant", därför kan jag mycket väl tänka mig att det kan bli problem.

Vi köpte huset väl medvetna om jordvärmen som vi ändå förutsätter är gjord på ett riktigt sätt och enligt normen. Jag undrar alltså om eventuella kostnader som kan tillkomma om dräneringen ställer till det pga at den är felaktigt gjord. Hamnar de på oss eller förre ägaren?

2. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Vänta lite nu...
    Ni var medvetna om att det kan vara problem med var slingorna ligger när ni köpte huset men undersökte det inte vidare och vill nu kalla det för dolt fel om det visar sig bli problem?

/Kent

3. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Håller med snickarboden. Ni borde ha kontrollerat detta innan köpet. Att gräva några provgropar runt huset borde vara förhållandevis enkelt. Det kanske t.o.m. går att via något slags mätinstrument få reda på var slangarna går.

Om ni inte har en aning om var slangarna ligger så innebär det ju att varenda gång ni skall plantera en buske så måste ni vara oerhört försiktiga. Säljaren måste väl ändå veta på vilken sida av huset slangarna ligger. Inte ens om han var bortrest under arbetets gång så kan han ha undgått att se den uppgrävda jorden.

4. I
    Medlem · Nivå 13
    Även om det skulle klassas som ett dolt fel så är det inte självklart att du blir ersatt för de extra kostnader som uppstår vid dräneringen.

Vid dolt fel ska man bli ersatt med det lägre värde som fastigheten skulle fått ifall felet vore känt vid försäljningen. Ofta uppskattar man det värdet genom att räkna på vad det kostar att reparera felet, men det är inte alls alltid.

I ert fall gäller alltså, ifall tex slingorna ligger 1m ifrån husgrunden: hur mycket mindre skulle fastigheten bli såld för om detta vore känt vid försäljningen?

5. J
    Medlem Nivå 3
    Jag tackar för kommentarerna.

Snickarboden: Det fanns ingen anledning att betvivla att saker inte var utförda enligt normen när vi köpte huset. Vi visste att en behörig firma hade installerat jordvärme. Jag vet att mycket ansvar ligger på köparen vad gäller besiktning. Men att gräva runt huset för att förvissa sig om att jordvärmeanläggningen är korrekt nedgrävd... Vi måste ju även kunna lita på att de ligger på 90 cm djup som säljaren säger. Man måste väl ändå kunna utgå från vissa saker.

6. O
    Bannad · Nivå 15
    Nja.... tror inte att det är så enkelt... Men din fråga var vem som får bära hundhuvudet vid en omgrävning av dräneringen, det borde vara du, eftersom du är medveten om jordvärmen, samt att inte säljaren vet hur den ligger. Alltså inget dolt fel.

7. J
    Medlem Nivå 3
    OK, då tackar jag för kommentarerna.

8. G
    Medlem Nivå 6
    Ett dolt fel är ett fel som är dolt för er och alla andra! Du har redan påtalat för oss alla här att det finns en risk för att slingan ligger närmare än 1,5 meter från huset och därmed är felet inte dolt, utan mer en risk.

Om en besiktningsman hade skriviet en rapport om slingan så hade han "riskat" placeringen på slingan och sagt att slingans placeringen måste undersökas närmare, och där med så kan inte en felaktig slinga bedömas som dolt fel.

Om du däremot hade fog för att tro/utsägelse från säljaren, att slingan ligger helt korrekt 1,5 meter från huset och det sedan visar sig när ni gräver att den bara låg 0,5 meter från huset så skulle det kanske kunna klassas som dolt fel. Men nu när du redan själv påpekat att den kanske ligger fel, så kan du inte hävda dolt fel.

Gräv försiktigt är mitt råd.

9. shieldfire
    Medlem Nivå 6
    Alltså, ibland undrar jag om det här med undersökningsplikten går lite väl långt på detta forumet? Menar ni alltså på fullt allvar att en spekulant på ett hus ska börja gräva gropar i någon annans trädgård innan köp? Låt gå för mätinstrument, men någonstans måste det ju rimligtvis gå en gräns ...

10. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    shieldfire>En köpare bör undersöka saker som det råder minsta tvivel om. Kan man av olika skäl inte göra detta så kan det vara bra att få någon utfästelse etc i köpekontraktet från säljarens sida. Det är trots allt en rätt stor affär för de flesta att köpa hus så självfallet bör man vara mer än noggrann.

Kan man peka på saker som kan innebära stora kostnader så är det ide att sätta sig ner och diskutera med säljaren samt att få till eventuella överenskommelser skriftligt i köpekontraktet.

Undersökningsplikten drivs nog inte speciellt långt här men däremot har gemene man en övertro/missuppfattning/vanföreställning (u name it) på det där med "dolda fel".

/Kent

11. I
    Medlem · Nivå 13
    shieldfire, besiktning sker normalt sett efter att man vunnit budgivningen.

Man kan givetvis strunta i att undersöka fastigheten så noggrannt som det behövs men då får man också ta smällarna om allt inte är som det ska. Det är egentligen inte någon plikt alls, det är helt frivilligt.