D09
Ska köpa en grästrimmer / röjsåg

Det ska vara av märke stihl alt Husqvarna.

Aldrig mer kinaskit ala Holstein etc

Det ska vara renodlade grejor och inte 200 funktioner.

Vilken maskin och var hittar jag den billigast?

Har 3000m2 tomt iofs mest grus 😜
Men det växer överallt ;)

D09
Vad tror ni om stihl FS 130?

Eller klarar man sig med deras "starka trimmer"?

Ska du finlira runt tråd och kanter är 130 för stor. Till allt annat är den perfekt. Ett av mina bästa maskininköp.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
MathiasS skrev:
Ska du finlira runt tråd och kanter är 130 för stor. Till allt annat är den perfekt. Ett av mina bästa maskininköp.
Jag har väl tänk mig att kunna röja 50% gräsytor och 50% högre bestånd vad man nu kallar det samt längs vägrenarna i området ibland.

Där växer ju lite grövre.

Vad har du den till?

D09
Samtidigt om man nu byter till en maskin som funkar som deb ska så håller man ju nere beståndet också :)

Kanske ska ner i storlek, bara grejorna orkar ta ner lite grövre.

Men man får med klinga till sånt?

D09
MathiasS skrev:
Blev din bättre/ lättare med starten? :)

M
Det som är tyngst för en dylik maskin är tätt högvuxet gräs med lina. Det behövs ingen kraftig maskin om du skall köra med scarlettklinga så länge den är välfilad.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Måste jag ju bara nämna Husqvarna som jämvikt...kanske en liten 128R från ex Lindar´n

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Jag har väl tänk mig att kunna röja 50% gräsytor och 50% högre bestånd vad man nu kallar det samt längs vägrenarna i området ibland.

Där växer ju lite grövre.

Vad har du den till?
Jag kör 100m dike (gräs och sly) samt kanske 100kvm vass och tjockt gräs + grovröjning runt staket. I huvudsak icke ved utan gröna växter så jag kör nästan uteslutande med tråd. Har provat polycut-huvudet också men störde mig på att det sveper mindre yta än tråd.

Har gjort samma sak med en mindre bensinare utan cykelstyre i flera år - det funkade men tog tre gånger så lång tid och jag var helt sönderskakad efteråt.

Startproblem tycker jag inte jag har längre även om det inte är en av de mest lättstartade maskinerna jag har.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Remne skrev:
Måste jag ju bara nämna Husqvarna som jämvikt...kanske en liten 128R från ex Lindar´n
Är denna Husqvarna och sthils fs 130 Samma klass/nivå?

Husqvarnan är 2000 billigare

Edit

Min uppfattning är att den motsvarar fs 55

Den kostar 2800kr

Funderar på om det är den klassen jag ska ligga inom, dvs runt 1 kw

Samtidigt så vill man ha en maskin som inte är för klen när man ändå ska handla :)

Redigerat:
Har du fått ihop motorsågen än, eller skall du passa på att skaffa en ny när du ändå håller på?

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mattiasp skrev:
Har du fått ihop motorsågen än, eller skall du passa på att skaffa en ny när du ändå håller på?
Ha ha nä, den är hos farsan för second opinion

Däremot ska min sthilsåg servas snart :)

Underbara sågar :)

D09
ska man ha cykelstyre eller det "vanliga" runda handtaget?

D09
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.