Normalt sett ansvarar ju väghållaren för vägen. Men om jag som byggherre genom en byggentreprenör orsakar större slitage än normalt, på en enskild väg. Vem ansvarar då för att återställa/underhålla vägen till byggplatsen? Jag som byggherre, entreprenören vars bilar o transporter förorsakar slitaget eller väghållaren oavsett vem som orsakat slitaget.
Om det är en enskild väg som förvaltas som en gemensamhetsanläggning så regleras detta i anläggningslagen. Är du då delägare i den samfällda vägen så gäller 48a § om du använder anläggningen i väsentligt större omfattning än som får anses svara mot fastighetens andelstal för driftskostnaderna. Den som ska betala är således delägaren (=den som äger fastigheten som har del i gemensamhetsanlläggningen med vägändamål). Lagtexten:
Om det är en väg till småhustomter som ska bebyggas så kickar troligen inte den paragrafen in eftersom det inte är väsentligt större omfattning än andelstalet för driftskostnaderna. Då är det istället samfälligheten som betalar detta som en del av sitt vanliga underhåll. Vägar är tänkta att användas av delägarna och då slits de, det uttaxeras genom andelstalen.
//
Om det istället är en enskild väg som förvaltas av en privatperson (eller ett företag), t ex den som äger fastigheten som den ligger på så är det mer en fråga om denne kan ställas krav på dig eller åkaren enligt skaderättsliga principer. Då måste du eller åkaren med uppsåt eller oaktsamhet ha förstört vägen, t ex att åkaren på eget initiativ har kört in tunga transporter på en väg som han har information inte tål tunga transporter. Eller att du har uppdragit åkaren att genomföra sådana oaktsamma transporter. Då kan skadestånd utkrävas för kostnaden att reparera vägen av den som varit oaktsam. Ofta är det oklart vem som visste vad och då har ingen varit oaktsam och kostnaden faller på den som förvaltar vägen.
//
Sen kan man ju vara en trevlig prick också och betala om man upplever sig råkat ha sabbat en väg man inte skulle ha sabbat.
Tack för svar och åsikter. Vägen har olika ägare. Första delen närmast huvudvägen ägs av ett kommunalt fastighetsbolag. Resten (för min del) 50 meter är privatägt o tillhör lantbruket som har markens närmast. Finns tre fastigheter till från mig och 200m ner. Vägen är väl egentligen inte förstörd men har blivit lerigar på ytan genom dels trafiken men också tidigare grävarbete för V/A. Så i de våta vädret har den blivit svårare att promenera på. Samtidigt lite svårt att veta vad jag skall göra och om tex ett lager makadam hjälper eller inte. Vägen i sig är rätt stadig samtidigt har vi ju någon månad byggtid kvar o betala utläggning av makadam var o varannan vecka klarar liksom budgeten dåligt.
Tack för svar och åsikter. Vägen har olika ägare. Första delen närmast huvudvägen ägs av ett kommunalt fastighetsbolag. Resten (för min del) 50 meter är privatägt o tillhör lantbruket som har markens närmast. Finns tre fastigheter till från mig och 200m ner. Vägen är väl egentligen inte förstörd men har blivit lerigar på ytan genom dels trafiken men också tidigare grävarbete för V/A. Så i de våta vädret har den blivit svårare att promenera på. Samtidigt lite svårt att veta vad jag skall göra och om tex ett lager makadam hjälper eller inte. Vägen i sig är rätt stadig samtidigt har vi ju någon månad byggtid kvar o betala utläggning av makadam var o varannan vecka klarar liksom budgeten dåligt.
Ett lastbilslass väggrus 0/16 är nog lämpligt nu om du inte väntar snö och snöröjning, väntas vinter är det nog bättre att vänta till efter sista snöröjning i vår så gruset inte hamnar i diket.
Viktigast är väl att kommunicera med övriga delägare innan nån klagar "Vägen kommer åtgärdas när vi är klara eller till våren om den fryser till"
Så är det ju. Frågeställningen lyftes då fastighetsägaren längst ner på vägen klagade över den leriga vägen när de är ute o går med hundarna. Jag har dock inte lust att ge mig på några åtgärder utan att de två inblandade ägarna till vägen får säga sitt och godkänna ev åtgärd. Vill ju inte bli anklagad för egenmäktigt förfarande av någon av dessa.
Så är det ju. Frågeställningen lyftes då fastighetsägaren längst ner på vägen klagade över den leriga vägen när de är ute o går med hundarna. Jag har dock inte lust att ge mig på några åtgärder utan att de två inblandade ägarna till vägen får säga sitt och godkänna ev åtgärd. Vill ju inte bli anklagad för egenmäktigt förfarande av någon av dessa.
Låter vettigt och det blir geggigt under senhösten. Så fort det fryser på är gnället över, det hände senaste par dagarna i Sörmland.