Tvärs över vår fastighet går telefonledningarna till två grannar. Vem är ansvarig för träd som eventuellt skulle kunna skada dessa?
Har en del björkar som nu växt upp rätt bra och därmed går nu telefonledningarna rakt igenom kronan på x antal björkar.
Är det mitt ansvar att ta ner dem för att inte vara vållande till att träden blåser omkull och drar med sig ledningarna ner? Och hur tar man ner träd som närapå sitter fast i telefontrådarna?
Jag har ingen aning om hur det brukar vara, men jag antar att du har ett servitut som last på fastigheten. Då framgår eventuella skyldigheter i servitutsavtalet. Jag skulle gissa att det är ledningsägaren som har ansvaret att underhålla ledningsgatan.
Jag tror, ganska säkert, att det är ledningsägaren som ansvarar för sådant.
Om du vill ta ned träd som är i närheten av ledningarna så är mon erfarenhet att ledningsägaren kommer ut o lägger ned ledningen så att träden kan tas ned utan risk för att skada ledningen.
Frågar man snällt kanske de till o med ombesörjer fällningen åt dig.
Telia ska se efter sina ledningar, men dom är, rent ut sagt, jävligt slöa nuförtiden. Allt var inte bättre förr men sånt här sköttes bättre på den tiden det hette Televerket.
Som flera andra har påpekat så är det ledningsägaren som ansvarar för att hålla ledningsgatan fri. Däremot tillhör virket som de fäller dig som fastighetsägare. Kopparnätet ägs dock inte av Telia utan Skannova.
Man kan undra hur besvärligt det är att tipsa skanova om att det blir linjebrott nästa gång det blåser p.g.a att 2 björkar lutar sig mot ledningen och som nu är nedböjd till ca 1½ m över mark. Det ska laddas ner app för detta. Väntar man tills det blåser så ska man sitta i telefonkö hos telia i 2 dygn och sen brukar det ta en vecka innan det åtgärdas och detta händer i snitt 1½ gång/år. D,v,s varje gång det blåser ordentligt. Vad enkelt det var när man ringde till televerket och nån svarade i telefon.
Har flera högspänningsledningar vid en tomtgräns och ca 20-30 mer eller mindre fullvuxna träd (mest gran) vid ledningen som fanns på tomten när vi köpte huset hösten 2005.
Vattenfall kom första gången runt 2009 för en inspektion och tyckte att några träd var mogna att fällas, men ångrade sig efter några månader...
Andra gången var vintern 2013/14 och då märkte de upp ca 10 träd med blåa kryss, ”nu blir det av!” tänkte jag korkat nog men nej...
I våras kom det info i brevlådan att det skulle inspekteras igen, nu har jag fått ett beslut på att de ska ta ner 2 träd. Har skickat bilder till företaget som ska såga ner träden på hur det ser ut och fått utföraren att fundera på att komma med maskin istället (hoppas!). Har ca 35 träd som skulle behöva tas ner och då har jag väl 10-15 kvar, känns lagomt.
Får se om det blir av denna gång, bilderna visar de högsta träden.
Tack, har inga problem med oro för detta men tycker att det är riktigt konstigt att Vattenfall är helt ointresserade.
Har fått offert på att ta ner de flesta träden på 35.000 tidigare men är lite för snål för det. Ska nu få 2.000 för de 2 träden men hade gladeligen tackat nej till all ersättning om de istället kunde ta ner de flesta fullvuxna träden.
Iallafall förr, så kunde man anmäla till ledningsägaren att det finns träd jag tänker ta ned, men de står farligt nära ledningen, och då kunde man få ledningsägaren att komma och ta bort träden. De vill inte att vem som helst fäller träd nära ledningarna.
Mit energibolag kommer och fäller om man anmäler att träd står farligt till för elledningen eller till och med om jag vill ha ner ett träd av andra anledningar och det finns risk det ramlar över elledningen om jag skulle göra fel.
Har en teleledning över marken, ringde Skanova då den går igenom några Aspar som börjar bli dåliga. Fick svaret i kundtjänst: Nej vi tar inte ner träd åt dig de är ditt problem. Skadar du vår ledning blir du ersättningsskyldig. Så nu får de stå tills de blåser omkull, inget annat känsligt näre de sämsta. Och blåser de omkull så är det tydligen inte mitt fel.
Iallafall förr, så kunde man anmäla till ledningsägaren att det finns träd jag tänker ta ned, men de står farligt nära ledningen, och då kunde man få ledningsägaren att komma och ta bort träden. De vill inte att vem som helst fäller träd nära ledningarna.
Jag har hållit på i 13 månader om en tall som hänger i våra elledningar och telefonledningar. Nu har jag nog lyckats att få till en fällning av trädet. Men många varv med eon och telia som inte tog sitt ansvar. Telia kunde lägga ner ledningarna men inget mer. Det skulle markägaren göra som är kommunen! Så att telia eller elbolag tar ner träd på din tomt tror jag aldrig händer...