Byggahus.se

Vem ansvarar för en felaktig nybyggnadskarta?

1. S
    Medlem · 14 inlägg

slkefa

Medlem
    H J Ä L P !
    Vi bygger på en tomt som börjar med en brant berghäll ned mot vägen. När man väl tagit sig upp så är den plan och fin. Problemen började när vi skulle spränga för uppfartsvägen. Vår markritning, som bygglovet beviljats efter, visar att efter en ganska brant lutning på vägen skall den upp i marknivå ca 30 m in på tomten för att sedan följa den nivån fram till garaget. När min man och jag kom ut till tomten efter sprängningen visade det sig att de inte sprängt fram en väg utan en djup kanal genom berget! Markentreprenören har följt lutningarna från vägen men ligger ändå ca 1.20 under mark där han skulle varit i marknivå. Alltså är det nybyggnadskartans höjdlinjer som varit helt fel. Detta har inneburit att de har sprängt för 200 000 kr EXTRA samt fraktat bort MÄNGDER av sprängmassor utan att vi vetat om det. Jag vågar inte ens tänka på vad det kostar.
    Frågan är: Vems är felet? Är det kommunens, som utfärdat en felaktig karta? Är det vårt som inte kontrollmätte kartan innan? (Skall man verkligen behöva göra det?) Eller är det markentreprenören som inte reagerat och kontaktat oss när han hamnat så långt under markplan fast han skulle varit i våg med det? För att kunna göra tomten användbar måste vi nu köpa tillbaka fyllnadsmassor som de kört bort vilket också kommer att kosta. För tillfället känns det SKIT att bygga hus! //IKA

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 110 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Vem ansvarar för en felaktig nybyggnadskarta?

:surprised: Markentreprenören måste väl ha märkt detta. Verkligheten kan man väl inte bortse ifrån, oberoende av vad en karta visar. Eller hade han vit käpp ????

3. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Vem gjorde Er markritning?

Spontant tycker jag det verkar att betrakta som "icke fackmannamässigt" av en markentreprenör inte inte ifrågasätta materialet. Vad har Ni för kontrakt mellan Er och markentreprenören?

4. S
    Medlem · 14 inlägg

slkefa

Medlem

I vårt kontrakt med markentreprenören så står det att han skall göra två plattor. En till huset, med allt vad det innebär, och en till garaget. Sedan skall han fixa en väg från tomtgräns och fram till garaget med vändplats mm. Det är också specat hur mycket fyllnadsmassor som ingår i kontraktet (190 ton). Han skall också gräva ner avlopp till tomtgräns. Han har själv varit där ute med min man innan avtalet gjordes och då bedömde han detta som rimligt. Han sa också att han bedömde det som att ca 150 enheter behövde sprängas. Dessutom stod han och pekade ut den punkt där vägen skulle nå marknivå! Man kan ju tycka att borde reagerat när det inte blev så. 190 ton fyllnadsmassor lät rimligt enligt den karta vi hade framför oss. Eftersom de nu sprängt över 300 enheter samt även sprängt under huset, där det enligt markplaneraren inte ens behövdes, så åker vi på att betala massor med fyllning plus den extra sprängningen. Ingen av oss tjänar massor av pengar så det här är lite knepigt för oss.
    Hälsn Ika

5. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Ligger det något i botten för avtalet eller kan man hänvisa till den allmängiltiga konsumenttjänstlagen (se http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19850716.HTM)?

Nu har det visserligen blivit några ändringar i konsumenttjänstlagen ,men de är alla till konsumentens fördel, så har du inte gjort det - läs denna. Tror du kommer att hitta några punkter som är intressanta för dig. ;)

6. S
    Medlem · 14 inlägg

slkefa

Medlem

Hej och tack för hjälpen,
    Jag har printat ut länken och skall sätta mig och läsa den ordentligt ikväll när jag kommer hem.
    Mvh Ika

7. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Hoppas du hittar något intressant. annars är folket på www.ko.se bra att ha att göra med. Som aptitretare kan du kika på http://www.ko.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=2745&lngCategoryID=1509 . Texten om "Priser" och "Tilläggsarbete" en bit ner ....

Där finns åxå http://www.ko.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=892&lngArticleId=2580 som kan vara bra att ha då man läser lagen.

Hoppas verkligen Ni kan hitta något som passar Er.

Ang kommunens ansvar för nybyggnadskartan och ev skadeståndskrav den vägen så kan jag tyvärr för lite.

8. O
    Medlem · 22 inlägg

Ojoj

Medlem

Kommunen som har sammanställt nybyggnadskartan har också ansvar för att den information som redovisas skall stämma. Någon har säkert även skrivit under och intygat om detta.

/Ojoj

9. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Absolut, men det brukar vara en snårig djungel att kräva ersättningar från kommunen.

10. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Men ändå, man spränger väl inte enbart efter höjdkurvor på en karta utan anpassning till verkligheten?

Det måste vara entreprenörens skyldighet att informera byggherren om något aviker så mycket som du beskriver.

Dessutom får han såvitt jag vet inte dra iväg priset med mer än 15% av avtalad summa utan att informera och få acceptans på detta.

11. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Det står om det i ovanstående länkar ...

12. S
    Medlem · 14 inlägg

slkefa

Medlem

Tack för alla svar och all hjäp jag har fått. Det känns tryggt att veta att man inte får bli behandlad hur som helst i den här husbyggar-djungeln. Eftersom vi är nybörjare på det här så känner man sig smått korkad ibland.
    Hur som helst så har vi nu vår markentreprenör börjat krypa till korset och erkänt för killen som gjort nybyggnadskartan att han "kanske har börjat med lutningen lite för långt in på tomten". Han har dock inte sagt ett pip till oss ännu. Däremot hade han mage att igår skicka ett nytt kontrakt, som han trodde vi skulle skriva på, där han höjde priset per sprängd enhet. Han hävdar att han sagt (och skrivit) fel tidigare!
    Jag börjar känna mig förolämpad! Han måste tro att vi är totalt dumma i huvudet. Naturligtvis så kommer vi inte att betala ett öre tills allt det här har rett ut sig.
    Hälsningar Ika

13. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 110 inlägg

Immobil

Medlem

8) Så ska det låta! ;)

14. S
    Medlem · 450 inlägg

sollentuna

Medlem

Ika, i ert fall låter det helt rimligt att markentreprenören borde sagt till innan han började spränga så det är bara att stå på er! Hoppas att det går bra, även om det alltid är trist att behöva bråka.

Annars har vi också haft en felritad nybyggnadskarta med ett hus som hamnar lite för högt som resultat. Vi var helt övertygade om att vi skulle få schakta bort en massa material så vi började med att köra bort all ytvegetation för en massa pengar. Sen efter utstakningen så insåg vi att det skulle behövas material istället och nu har vi kör dit 400 kubik fyllnadsmassor. Nu hade ytvegetationen inte varit lämplig att ställa ett hus på, men vi hade iallafall inte behövt forsla bort allt! Nu bygger vi i en backe och det är ingen bakom som vi bygger för så det är inga problem av den arten och om man bortser från den merkostnad vi har (fast det är svåratt bortse från sånt!) så gör det egentligen inget att huset hamnar högre upp, fast det blir lite konstigt mot ena tomten i sidled där vi får försöka böja av på ett snyggt sätt så det inte blir ett jättestup där.

Det som retar mig är att ingen på Kommunen sa att deras kartor kunde vara fel, såfall hade jag gärna bekostat en uppmätning, man måste ju ändå betala för utstakning.. Nu med facit på hand så inser jag ju att deras kartor är inga sanningar, men jag var faktiskt naiv och trodde att de hade järnkoll på sånt där!

15. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Typiskt att försöka en fräckis då de märker att de själva gjort fel. Bra att Ni inte bara sväljer det utan tar strid. Heja, heja!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.