49 650 läst · 179 svar
50k läst
179 svar
Vem är ansvarig? Tätskikt saknas
om det nu verkligen saknas tätskikt, så har ju ändå lägenheten varit fullt brukbar i 13 års tid. Hur skulle det påverka brukbarheten om det finns eller inte?Claes Sörmland skrev:
Skulle det visa sig att det inte finns ett tätskikt så är det ett intressant fall.
7 kap. 1 § är tydlig: "skall föreningen tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Detta gäller om inte något annat har avtalats."
Ett tätskikt ska således finnas i badrummet vid första tillträdet. Det är ganska obestridligt om det inte har avtalats bort.
Det är väl självklart att brukbarheten påverkas! Utan tätskikt går inte duschrummet att använda på det sätt man oftast använder ett duschrum, det vill säga utan duschkabin.X Xaktly skrev:
Man jag tycker det vore extremt märkligt om tätskikt saknades och varför skulle man då använt någon "manschett" vid elgenomföringen?
Det där stämmer verkligen inte på alla badrum! Gamla badrum utan tätskikt från säg -70 & 80-talet fungerade alldeles utmärkt om arbetet var bra gjort. Säg att du har tex golvvärme, det torkar upp ev fukt som lägger sig i fogar och under klinker. Eller så har du ett varmt mellanbjälklag, eller en källare med betongplatta utan tätskikt, sällan problem! Vi svennar ska ha dubbla kondomer och flytvästar till allt, snart är det krav på hjälm i duschen oxå....Alfredo skrev:
Det är väl självklart att brukbarheten påverkas! Utan tätskikt går inte duschrummet att använda på det sätt man oftast använder ett duschrum, det vill säga utan duschkabin.
Man jag tycker det vore extremt märkligt om tätskikt saknades och varför skulle man då använt någon "manschett" vid elgenomföringen?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Nu tror jag liksom många andra skribenter att det faktiskt finns ett tätskikt. Men om det nu inte finns det så var det vid tiden för utförandet rent byggfusk. Tätskikt var standard för våtrum både enligt BBR och branschregler. Ett sådant våtrum utan tätskikt går inte att bruka som ett våtrum är tänkt att brukas utan stor risk för skada. Duschkabiner har inget utanför våtrum att göra.X Xaktly skrev:
Jag köpte den helt nytt från JM.T Tarzan1507 skrev:Det blåa är en typ av rörmanschett som ska täta in/utgående rör och ledningar, I detta fall så lär det ha suttit runt elkabeln om det var en kontakt du tog bort. Men har inte mäklaren friskrivnkngsklausul så skulle jag också gått på mäklaren som dolda fel. Det är mäklarens ansvar att ta fram vederbörande dokumentation som bland annat våtrumsintyg eller information vilket företag som badrummet byggdes av, och det företaget kan man kolla upp om det finns registrerat på bland annat säkra vattens hemsida, GVK eller BKR eller rent av kontakta firman. Ansvaret kan också ibland läggas på säljaren också från fall till fall.