Byggahus.se

Vem är ansvarig för vägen?

1. H
    Medlem · 201 inlägg

helenae

Medlem
    Hej!

Vi har en grusväg som går bakom vårt hus till ett par fastigheter.

Vårt "problem" är att det dels dammar väldigt från vägen samt att det kommer mycket vatten från vägen ner bakom vårt hus. Vi äger inte tomt ända fram till vägen, men vattnet vet ju inte det... ;) Vi har gjort ett litet provisoriskt dike, men där står vattnet stilla. Det dräneras alltså inte eller leds bort, men det kommer iallafall inte in till oss.

Mina undringar är som följer:
    Hur tar man reda på vem som äger eller ansvarar för vägen? Ringde kommunen och den gubben som är ansvarig för vägar visste inte vems vägen är. Han svarade lite för fort, upplevde jag, som om han ville skjuta problemet på någon annan. Kanske nojigt, men det var min spontana känsla.

Jag tror, efter att ha hört mig för lite med grannar, att det är kommunens mark, men att det är en vägförening som "har" vägen. Vem är det då jag skall vända mig till för att få någon slags dränering vid tomtgränsen?? Det är ju varje markägares ansvar att ta hand om sitt dagvatten, eller hur?

Men hur funkar det om det är så att det är kommunens väg med en vägförening som tar hand om den? Vi måste få dränerat, men har ju ingen större lust att stå för de kostnaderna om det är någon annans ansvar. Till saken hör att kommunen äger marken på andra sidan vägen och det var kommunen som sålde tomten till oss. De har gjort en liten dränering efter ett rör, som går under vägen, för att leda bort vatten från slänten på andra sidan vägen, men nu har vi märkt att det kommer mycket vatten från själva vägen också.

Sen har jag hört att det finns något slags salt eller liknande som man kan lägga ut på grusväg för att binda dammet. Vad är det för något?

Mycket tacksam för alla kunnigas råd!

//Helena

2. H
    Medlem · 201 inlägg

helenae

Medlem

Re: Vem är ansvarig för vägen?

Hej alla!

Ingen som har några teorier om detta? :-/

//Helena

3. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Vem är ansvarig för vägen?

Kommunen eller Lantmäteriet måste kunna svara på vem som äger vägen. Antingen är det Vägverket, kommunen eller en vägsamfällighet (förutsatt att den inte är privatägd). Om det är en vägsamfällighet ska du kunna få uppgift om vem som är föreningens kontaktperson och sedan begära hos denne att dränering utförs.

4. A
    Medlem · 27 inlägg

Andreassss

Medlem
    Hej! Hur gick det sen? Vem fick bekosta dräneringen? Är mitt i ett liknande scenario.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.