Byggahus.se

Vem äger sjöboden?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Det heter stärbhus inte särbhus

2. 1939
    Husägare Nivå 6
    Låset, är det ett hänglås eller ett "riktigt" lås i dörren? Kanske inte relevant men ändå intressant eftersom ett hänglås kan hängas dit eller bytas ut.

3. T
    Medlem Nivå 3
    Även "riktiga" lås kan bytas ut rätt enkelt. Svårt att se vad typen på lås skulle ha för betydelse för äganderätten till sjöboden?!

4. 1939
    Husägare Nivå 6
    Nej förmodligen inte relevant för äganderätten men att grannarna har nycklar till boden är ändå intressant. Det är en lätt sak att hänga dit ett hänglås om det tidigare saknats.

• Laddar…
  5. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Här har ju troligen aldrig getts någon dispens, och grannen önskar riva boden, så det är inte relevant för tråden.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Om det nu är så att grannen äger boden och dom vill riva den så är väl enklaste lösningen att dom skänker den till TS? Då slipper dom kostnaden och jobbet med rivningen.

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast nu var det nog så att grannen i första hand vill få bort sjöboden, oavsett vem som verkligen äger den.

8. lilytwig
    Medlem Nivå 7
    Knappast troligt att det går att få ut arrende retroaktivt om det inte finns ett avtal.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Nivå 7
    Eftersom boden stått så länge har strandskydd säkert inte diskuterats som du säger. Det jag beskriver är hur det kan gå till när strandskyddsdispens beviljas och hur svårt det kan vara att få ny. Eftersom det diskuteras kring att riva boden ville jag förklara detta, och förtydliga hur dumt jag tycker det är att riva boden, varför är det inte relevant?

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    För att tråden handlar om att GRANNEN vill riva boden. TS vill ha den kvar på sin fastighet.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag tänkte att TS kanske också kunde ha nytta av den informationen, i den diskussion han för med grannen, som inte verkar förstå värdet av boden (vare sig den nu visar sig vara grannens eller TS). Andra som läser i detta forum kan också ha nytta av informationen kring strandskydd, därför tycker jag informationen inte är helt orelevant.

Redigerat 27 apr 13:48
  12. L
    Medlem Nivå 7
    Men om TS börjar renovera boden nu, gör om den helt och hållet - så det finns inget kvar av den gamla boden.
    Typ, river allt men sparar ett litet hörn för att klara bygglovsreglerna och sedan bygger nytt.

Den gamla boden är borta. Vad ska TS då kunna bli stämd för?
    Värdet? Boden skulle ändå rivas!

Egenmäktigt förfarande? Eller nåt sådant, fine - bättre ta det än dras genom rättegångar och allt möjligt...

• Laddar…
  13. M
    Medlem · Nivå 7
    Renovera varsamt betyder inte att endast ett hörn finns kvar och resten blir nytt. Bygglovet är inte problemet i detta läge, utan strandskyddet. Om det i efterhand uppdagas att man brutit mot strandskyddet kan det bli krångligt (och dyrt).

Redigerat 27 apr 18:18
    • Laddar…
  14. B
    Medlem Nivå 1
    Bör tas med en skopa salt men: Som jag ser det så är det viktigt att bevisa att det var ägaren till fastigheten eller stamfastigheten (där boden står) som en gång lät uppföra denna. Enligt Jordabalken kan nämligen en byggnad som "kommit i fastighetsägarens hand" ej bli lös egendom.
    Det är bla därför som det är viktigt för Arrendatorer att kunna visa att någon annan än fastighetsägaren har uppfört huset, eftersom kreditgivaren kan göra anspråk om fastigheten säljes på exekutiv auktion. Reglerna om lös/fast egendom är främst till för att skydda kreditgivare.
    I detta fall då servitut och arrendeavtal saknas så blir det en ganska tung bevisbörda för grannen tror jag. Att grannen nyttjat boden gör inte att den blir lös egendom enl. mig. Man kan även läsa på vidare ifall fastighetsägaren har någon slags hembudsrätt liknande den vid arrende, när det gäller att få köpa loss en ev. lös tillgång som står på dennes mark.

Som många här inne redan påpekat och som tål att upprepas så är det ingen bra idé att riva eller låta grannen forsla bort boden, pga strandskyddsreglerna.

15. K
    Medlem · Nivå 9
    Grannen försöker visa med foton och liknande att sjöboden skulle tillhöra deras släkt.
    Om TS kan ta fram liknande "bevisning", foton eller vittnesmål, borde man tillsammans med det fakta att man äger fastigheten ha ett bra läge.
    Det viktiga är att TS hävdar äganderätt till boden.

• Laddar…