Byggahus.se

Vem äger sjöboden?

1. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Lova att återkoppla hur det går! Kämpa på och spöa motparten och ombudet hårt om det blir tingsrätten!

2. J
    Medlem Nivå 1
    Sannolikt blir det inte tingsrätten eftersom grannarna inte har någon juridisk grund till sin stämningsansökan. Men lycka till ändå och meddela gärna hur det gick!

3. S
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag hoppas att det inte går till Tingsrätten men om så skulle ske så är jag beredd att ta den striden! Självklart så återkopplar jag hur det går.
    Tack igen alla !

4. H
    Medlem Nivå 2
    Jag hoppas också att det inte behöver gå till Tingsrätten, både för din och för skattebetalarnas skull :D.
    Lycka till med grannen och boden.

5. M
    Medlem Nivå 17
    Man måste veta vem som uppförrt sjöboden. Om någon annan än fastighetsägaren gjort det, så är den inte fastighetstillbehör.

https://lagen.nu/1970:994#K2P4S1

"4 § Föremål som nyttjanderättshavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand. Detsamma gäller i fråga om föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och tillförts denna av fastighetsägaren utan att han eller hon ägde föremålet. Har fastighetsägaren tillfört fastigheten föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och som han eller hon förvärvat under villkor att överlåtaren har rätt att återta föremålet om förvärvaren åsidosätter vad som åligger honom eller henne enligt överlåtelseavtalet, hör föremålet inte till fastigheten så länge villkoret gäller."

Kommentar till detta stycke:

"Här behandlas det fall då någon annan än fastighetsägaren tillfört ett föremål till fastigheten, till exempel genom att en hyresgäst installerar en tvättmaskin i sin lägenhet eller en arrendator bygger en stuga på marken som han arrenderar. [...]"

6. N
    Medlem Nivå 3
    Det kan vara så att det inte går att fastställa vem som byggt sjöboden.Om den är byggd för ca 100 år sedan så är den personen död som byggde och kan inte föra talan.
    Den nya grannen kan inte påstå att den har byggt boden som är hundra år gammal på TS fastighet . det är helt orimligt att den nya grannen skulle ha byggt boden för 100 år sedan.
    Det är patetiskt att som ny ägare till TS, börja bråka om att man äger sjöboden som stått i kanske hundra år hela tiden på TS fastighet vars ägare vid den tiden var fiskare.
    Jag vill påstå att grannen har en ordentlig uppförsbacke att bevisa att det skulle vara den nya grannen som för hundra år sedan levde och byggt TS sjöbod vid den tiden.
    Är grannen över 120år?
    Vilka skriftiga bevis har framkommit?
    Finns inga skriftliga bevis på motsatsen så tillhör sjöboden den fastighet den är uppförd och byggd på för varaktigt bruk på, enligt presumtion (uteslutningsetoden).

7. M
    Medlem Nivå 17
    Hur många varv skall vi köra?

Ingen av oss vet vad grannen har lagt fram för skriftliga eller andra bevis för att boden är deras.

8. M
    Medlem · Nivå 7
    Så sant, vi har bara hört TS version. Det finns alltid två sidor, vilka kan variera mycket.

9. Larza15
    Medlem Nivå 1
    Jag har en bild när jag är på Colosseum, är det mitt då?

10. A
    Medlem · Nivå 9
    Det finns alltid tid för ett varv till.

Hade det istället för en sjöbod varit någon annan random skrotbod som TS skulle vilja bli av med som plötsligt låg på TS mark efter en gränsbestämning.

Då hade tongångarna här på forumet varit annorlunda... då hade det självklart det varit grannens skrotbod och det hade varit grannen som skulle tvingas flytta boden pronto med hjälp av diverse hot och kronofogde.
    Är tveksam att forumet skulle blivit nöjt om grannen bara lämnat in nyckeln till TS då.

Jag är inte övertygad om varken eller, och om det blir ett riktigt resultat är jag intresserad av det som alla andra.

/ATW

• Laddar…
  11. D
    Medlem · Nivå 12
    Jag slänger in en fackla.

Det är väl frågan om ett benefikt, partiellt nyttjanderättsavtal på obestämd tid?

Det är väl åtminstone det som grannen rimligen grundar sin rätt på?

12. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Självklart.(y)