Byggahus.se

Vem äger sjöboden?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Min släkt äger en fastighet sedan 1800 talet. Jag, min mor, hennes föräldrar och farföräldrar är uppvuxna i boningshuset. Min mors farfar var en känd fiskare i trakten och hans finns omskriven i en artikel samt en bild på honom där han beskriver fisket. Han avled på 70 talet.Till detta hus som är ett sk gammal soldattorp fanns mycket mark dvs fastigheter utspritt över ett stort område. På 80 talet såldes huset men en fastighet styckades av som vi fortfarande äger. På den fastighet står en sjöbod som har stått där så länge vi kan minnas dvs sedan 40 talet. Vår fastighet gränsar till en annan fastighet som varit ett sk särbhus länge. Innan dess bodde några bröder där och den sista av dem avled på 80 talet. Ingen av dem var fiskare vad vi vet. Efter deras död var huset ett särbhus. På nittotalet tog några släktningar till de avlida bröderna över huset men de har inte bott i huset endast varit där ett par gånger per år och "skött om huset och tillhörande lada". Vi har alltså aldrig störts av dem. Vi har varit osäkra på vart exakt gränsen går mellan deras och vår fastighet men vi har inte tyckt det varit något problem eftersom de aldrig varit där utan tänkt att vi får bekräftat i en fastighetsbestämningen vem som äger sjöboden. Nu har en sådan fastighetsbestämning gjorts och då visar det sig att hela sjöboden står på vår fastighet. Grannen hävdar att det är deras och så har alltid varit och de har för avsikt att riva den för de vill sälja sin fastighet. Vi har dock sagt att boden är vår eftersom den står på vår fastighet och min mors farfar var fiskare. Grannarna har nu stämt oss och de hävdar att sjöboden är deras då vi aldrig krävt att få nyttja boden under vår livstid. De finns inget arrendeavtal inget servitut. De visar på ett foto med personer som sitter framför sjöboden och i en eka i vattnet framför sjöboden som är deras släkt. Min fråga är vem har rätt till sjöboden och vem betraktar man som ägare?

2. U
    Medlem · Nivå 7
    Grundprincipen borde väl ändå vara att man äger det som står på ens mark.

• Laddar…
  3. Krokkodriljo
    Nybyggare Nivå 8
    Vore märkligt om de skulle äga en byggnad på er fastighet. I så fall måste det ju finnas något dokumenterat kring det upplägget. Men varför ska de riva en byggnad på din fastighet bara för att sälja sin? De kan ju inte bygga nytt på din tomt.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag är inte riktigt med på vad grannen grundar sitt krav på?

Om boden står på er mark och det inte finns någon form av dokumentation att den skulle ägas av grannen, så hör den till din fastighet.

Men jag är inte riktigt med på vad grannen kan mena. Även om de vill sälja sin fastighet, varför skulle de vilja riva en sjöbod? Oavsett vilket skick den är i så är den värd sin vikt i guld, eftersom den kan användas som argument om man vill få dispens från strandskyddsbestämmelserna.

Redigerat 23 apr 16:16
  5. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Nivå 5
    Ja finns det inga dokument som påvisar att någon annan får upplåta en sjöbod på er mark så är byggnaden er

6. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    De vill riva den för de har fått för sig att står den där så sjunker deras fastighet i värde. Deras strandtomt ligger nämligen ofta under vattnet. Jag tror att de tänker att får de bort sjöboden så blir allmansrätten mer tillgänglig för de som köper deras fastighet. Får vår del så är denna sjöbod värd mycket så jag vill inte låta dem bara riva den utan att klargöra frågan först.

7. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Spännande, men ni kan nog vara lugna. Har ni fått stämningen eller har dom bara pratat om att dom ska stämma?

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Dokumentera boden noga, ta bilder, mät upp den. Det är lätt hänt att den bara försvinner en dag.

Om jag förstår så skulle argumentet för att riva den vara att ägaran till grannfastigheten i så fall skulle ha mer tillgång till din strand? Genom allemansrätten? Låter mycket märkligt.

9. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jodå, den är väl dokumenterad. Jag har sagt att jag tänker anmäla dem för olaga intrång om de rör boden innan vi klarlagt frågan. Vi har haft denna diskussion igång i snart ett år nu, boden står kvar men nu har de stämt oss och tänker lämna in stämningen till Tingsrätten.

• Laddar…
  10. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Vill bara uppmärksamma att särbhus är en felstavning av ordet Stärbhus som är ett gammalmodigt ord för dödsbo.

Antar att de vill riva det för att det ser förfallet ut. Lösningen för att göra dem nöjda borde egentligen vara att sätta upp någon form av synlig gräns mellan fastigheterna, ett enkelt staket, samt kanske göra lite underhåll på sjöboden så att den inte ser så förfallen ut att det sänker värdet på deras fastighet.

Trist att de stämmer er. En såpass gammal sjöbod vill man ska stå kvar, den kan mycket väl ha stort kulturhistoriskt värde. Det kan ni gärna kolla med kommunen.

11. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Vad exakt har dom gjort pappersmässigt? Stämt kallas det när du får meddelandet från tingsrätten.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 3
    Lantmäteriet har en tjänst som heter min fastighet. Gå in där och läs alla avstyckningshandlingar och se om ni blir klokare. Om det inte står något någonstans och den är på er mark är det väl upp till grannen att bevisa att den är deras (för er eller en domstol alltså, inte för sig själva, det gills inte.).

13. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det kan du lägga ner direkt. Det är inte olaga intrång att röra en bod. Det är väl egenmäktigt förfarande eller skadegörelse om de river den.

Har de stämt er eller tänker de göra det? Den här typen av frågor brukar väl snare gå vis lantmäteriet.

• Laddar…
  14. N
    Medlem Nivå 6
    Juridik kan ju vara lite lurig, men jag hoppas verkligen att man har lite uppförsbacke om man pekar på en byggnad på någon annans fastighet och hävdar att man äger den utan att ha något dokument som styrker detta påstående?

• Laddar…
  15. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Skulle tro att det inte är ok att stängsla in sjöboden då allemansrätten sannolikt gäller kring den, men en ordentlig uppmärkning av fastighetsgränsen och ett tydligt ”ge fan i saker på vår mark”-meddelande till grannen kan vara på sin plats (det sista verkar förvisso redan skett, bra!).

Grannen kan väl stämma på bäst de vill. Är det enda bevis de har på ägande ett foto där någon suttit framför boden och fikat kan de glömma att de har en chans att vinna en äganderättstvist om boden.

• Laddar…