Byggahus.se

Vem "äger" (och betalar) för mätarskåpet?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Håller med ovanstående, se till att skaffa lastbalansering till dina laddboxar!

Med dynamisk lastbalansering på boxen går aldrig säkringen (så länge det inte blir ett fel, såklart)

Själv har jag en Zappi.

• Laddar…
  2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Mja, så är det ju, utöver två elbilar, värmepump, pool, spabad, tvättmaskin, diskmaskin, dammsugare, ugn, spis, etc. så jag har avverkat ca. 10 knivsäkringar sedan våren... Vintern brukar gå bättre dock... :)

3. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Och sedan jag lade elbilarna att bara ladda på natten går det också bättre...

4. GlennB
    Medlem · Nivå 5
    Är det alltid samma fas som går eller är det olika ?

Är det samma kanske man kan flytta runt lite..

5. S
    Medlem Nivå 1
    inte dyrt,,, betala 1700 te´vattenfall när dom bytte mitt skåp, tog ca en timme å då hjälpte ja till med å byta skåp under tiden.

6. anders07
    Medlem · Nivå 15
    L1 eller L3 som flyger. Har redan jämnat ut så gott det går...

7. H
    Medlem · Nivå 6
    Tacka vet jag Dieselbil, det kan man lita på samt att säkringarna till huset är hela när man vaknar på morgonen.

8. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Suck...

• Laddar…
  9. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Varför inte dieselelverk?

10. J
    Medlem Nivå 1
    I viktig aspekt i frågan är att gamla mätarskåp ofta börjar krångla. Huvudbrytare börjar glappa eller går sönder, kopplingar ärgar sönder med strömavbrott som följd. Detta kan hända när som helst, tex. julafton. Lycka till med att få tag på en elektriker då. Mitt tips om skåpet börjar bli dåligt eller gammalt, BYT!!

Skåpet ansvarar och bekostar du för. Det finns elektriker som gör mätarskåpsbyten regelbundet och som har koll på hur det ska göras på ett smidigt sätt.

Har själv jobbat med felavhjälpning på elnätsbolag.

11. L
    Medlem Nivå 1
    Frågan om elskåp är ju klar, så jag pitchar in lite om laddskåp. Easee laddbox kan man ställa in hur mycket ström den skall leverera. Om man sedan har 1 till 4 st så släpper dom på strömmen sekvensiellt till bilarna (WiFi mellan laddskåpen). Detta för att minska toppbelastningen. Det finns även ett tillbehör som via radio tar dynamisk effektinformation från strömtransformatorer vid elmätaren så att bilens laddning maxar ut säkringsstorleken.
    Jag handlade en sådan, för att vid behov kunna skaffa flera när bil två, tre osv skall in i fastighetens elnät...
    Den gör jobbet alldeles utmärkt. Jag har funderat på att skaffa en bottendel till (med lös kabel och handske) för att kunna ta med laddboxen när jag skall bort.