Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Velux takfönster smyg i nivå med tak

1. B
    Medlem · Stockholm · 3 087 inlägg

Byggis1976

Medlem
    Hej,

Hoppas ni kan visualisera min fråga, kan försöka lägga upp en bild annars. Vi skall installera två veluxfönster i badrumet. Det är snedtak o ovan har vi en isolerad vind. Av estetiskt skäl skulle vi vila att övre smygen är i nivå med taket (gipsen där bara fortsätter ut).

Har dock hört att det kan bli problem med kondens om man inte sänker fönstret en ca dm och gör en klack. Förstår inte riktigt varför. Någon som vet?

Bild kommer.,.

2. B

Byggis1976

Medlem
  3. B

Byggis1976

Medlem
    Det är altså klacken markerad med X som jag inte vill ha.....

Ps. Ignorera den undre bilden, det hamnade felvänd och jag kunde inte få bort den.,.

4. M
    Medlem · Stockholms län · 2 462 inlägg

myrstack

Medlem
    • Laddar…
  5. B

Byggis1976

Medlem
    Snyggt!

Ja, jag har inte förstått varför det skulle bli mer kondens utan klack. Inte om man har en isolerad vind ovan....

Har du hylla "nedåt" vid smygen?

6. M

myrstack

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Har lite snedtak ner till väggen börjar. I och med att takfönstret är vid toalettstolen blir det bra ståhöjd där. Dessutom kan man räkna fåglar samtidigt som man tryckutjämnar.

7. M

myrstack

Medlem
    Smygen är egengjord kanske ska tilläggas, inget om velux färdiga men ville ha en egen lösning.

Det jag dessutom uppskattar är att i och med att överkant smyg övergår i tak så funkar det med ett pivåhängt fönster i och med att det fortfarande är ståhöjd under. I hallen utanför har jag ett annat velux monterat mer enligt velux instruktion och där fick det bli ett topphängt för att behålla ståhöjden när fönstret är öppet

8. B

Byggis1976

Medlem
    Ser fint ut!

Är det någon på forumet som vet anledningen till att Velux inte rekommenderar direktanslutning till taket? Jag förstår inte varför det skulle bli mer kondens om vinden är isolerad......

9. B
    Medlem · 3 inlägg

Bennyynneb

Medlem
    Hej vad använde du för skivor? Ser ju hur bra ut som helst!

10. M

myrstack

Medlem
    helt vanlig gips

11. B
    Medlem · 3 inlägg

Bennyynneb

Medlem
    (y):D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.