Hej!
Jag håller på att inreda vårt garage för andra ändamål och till ett badrum och arbetsrum kommer vi använda takfönsterkupoler typ CFP från VELUX eftersom taklutningen bara är 9 grader.. Nu har snickaren monterat dessa och plåtslagaren håller på att klä in dem med plåt. Ska ha falsat plåttak.
Medan plåtis höll på att sko in kupan så kom en rejäl störtskur och de flydde inomhus. Tyvärr missade de att sätta tillbaka plastkupolen så det ställde sig en del vatten på själva fönsterrutan på kupolen.
När jag kom hem droppade det från anslutningen mellan fönsterglas och karm
Är det så att dessa takfönsterkupoler inte klarar vatten direkt på glasytan utan kräver att kupolen är monterad för att fungera? Känns lite riskabelt i så fall! Om plastkupolen går sönder så har man en schysst vattenskada om man är på semester... Eller är det fel på min takfönsterkupol? Det sitter ju gummilister runt glaskassetten, borde inte dessa stoppa vatten? Vanliga VELUX fönster har ju inga plastkupoler och är ju täta (antar jag)
Tyvärr framgår inte speciellt mycket information på VELUX hemsida. Jag har ringt VELUX, de kommer ringa tillbaka imorgon. Fast det kanske finns någon här med egna erfarenheter eller tankar kring det hela!
/Mattis