Byggahus.se

Velfac, kondens och mögel

1. Mangan
    Medlem Nivå 5
    För några år sedan byggde vi till ett nytt vardagsrum i vårt hus. Det blev Velfac 2-glas (tyvärr, blev ett missförstånd om U-värden) men vi tänkte att vi skulle klara oss med det här nere i Skåne.
    Vad som hänt sedan dess är att varje vinter så blir det massor av kondens på insidan av fönstren och mögel i gummi(?)listen mellan fönsterglas och karm i nederkant.

Känner någon till ett smart sätt att komma till rätta med detta? Vi har i övrigt bra temperatur och låg luftfuktighet i rummet.

Det ser ut som att fönsterrutorna sitter i en kasett utanpå fönsterramen. Jag lurar på om jag kan lägga expanderade mjukfog (sån där på remsa) mellan kassetterna för att minska problemet, men remsorna är ganska dyra så jag vet inte om det är värt det.

Innan vi hann få värdebevisen på fönster och dörrar gick byggföretaget vi anlitade i konkurs. Jag har läst att Velfac hade massa dåliga fönster vid den här tiden och att andra reklamerat sina fönster. Jag tror dock inte jag kan göra det utan värdebevis.

2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Vilket år installerades dom?

Kan du inte skicka några bilder som illustrerar hur "kassetten sitter utanför fönsterramen".
    Detta hörs ju inte som att det är normala Velfac-fönster (2-glas) eller är det möjligen 3-glasfönster ??
    Ett tag (kanske än idag?) så låg den 3:e rutan i deras 3-glas variant som en påbyggnad på ramen.
    Såg inte klokt ut men det var väl för att konkurrera med de svenska tillverkarna som hade 3-glas i sitt sortiment.

När det gäller kondens på insidan av fönstren, så är det nog tyvärr så, oavsett fönsterfabrikat, att detta beror på hög luftfuktighet i kombination med dålig ventilation.
    Kondensen blir större om det är ett dåligt isolerat fönster men mitt tips är att se över rumsventilationen först.

Redigerat 3 jan 2015 13:45
  3. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Finns väldigt blandade känslor/upplevelser gällande kondens hos velfac fönster. Sök på youtube så finns några skräckexempel . Prova annars med mer ventilation som som Roland skriver.

Med vänlig hälsning, fremax