Byggahus.se
I tryckmomentet är det väl ca 4 sekunder på den här Kellfri-klyven, sedan snabb på tillbakagången. Nu ska man väl ha i minnet hur långa klabbar man klyver, dessa var väl max 40 cm. Men man kan ställa in uppåt 70 cm tror jag på denna, då blir det ju motsvarande längre tid. Kan inte säga att jag någonsin stört mig på att det skulle ta lång tid med klyvningen. Bara den manuella hanteringen före och efter som tar litet tid.

Klyvkraften 7 ton är tillräcklig för det mesta man kan stöta på även vriden gammal tjurig björkved.
___
Ps. Och javisst, detta var första provkörningen. Aldrig kört en vedklyv innan detta så man får ta det litet långsamt... :)

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
I tryckmomentet är det väl ca 4 sekunder på den här Kellfri-klyven, sedan snabb på tillbakagången. Nu ska man väl ha i minnet hur långa klabbar man klyver, dessa var väl max 40 cm. Men man kan ställa in uppåt 70 cm tror jag på denna, då blir det ju motsvarande längre tid. Kan inte säga att jag någonsin stört mig på att det skulle ta lång tid med klyvningen. Bara den manuella hanteringen före och efter som tar litet tid.

Klyvkraften 7 ton är tillräcklig för det mesta man kan stöta på även vriden gammal tjurig björkved.
Jag kollade kellfrilänken 1dm/sek och dubbelt så fort tillbaka dvs 7,5sek cykeltid på halvmeters ved, jag söker nått snabbare

Faxe kanske har klyvar du söker? Dessutom är det ju så att när vedklabben väl spräckts är det ju bara att öka på farten, inget arbete krävs i det läget så borde kunna finnas maskiner med variabel hastighet beroende på belastning.

Detta har inte Kellfri HK777, endast det du ser i spec och på den lilla testfilmen från i våras.

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Hej på er vedtillverkare
Vi bor avsides som sjutton och en av markägarna har givit fri tillgång till barrved i ett av hans skogspartier (ca 400 meter från vår fastighet)

Vi har traktor (utan lastare)
En enkel rätt långsam hydraulisk klyv
Motorsåg

Vi blåser ca 30 kubik/år
Vad behöver vi som minimum redskapsmässigt?
Har än så länge köpt färdigkluven ved, men det har blivit bra dyrt...

Tips & trix mottages gärna.
Tidsåtgång? Bra att tänka på?
Skruvklyv är det the grej of the day?
Min erfarenhet som vedeldare med för litet egen skog och därför också vedsamlare ur andras skog är som följande:

Man måste ha rejäla piggkedjor på traktorn. Minst 8mm gärna 10mm tjocklek på länkarna. Klenare kedjor marknadsförs med låga priser och bra egenskaper på landsväg men de slits rakt av i skogen.
Det är väldigt bra att ni inte har frontlastare på traktorn. Bara storskogsägare med stora fyrhjulsdrivna traktorer och råd att hugga upp breda körstråk kan köra i skogen med frontlastaren monterad. Mindre traktorer i synnerhet tvåhjulsdrivna blir för tunga på nosen med frontlastare monterad och dessutom krävs det alldeles orimligt breda körståk med det där eländet som sticker ut minst en och en halv meter frampå traktorn.
I skogen i djupsnö och ris styr framhjulen dåligt så man styr mycket med styrbromsarna och då slår traktonosen till sidorna litet hur som helst.
Var försiktiga med oljetråget. Det är litet onödigt krångligt att renovera motorn när man har fått in en sten eller stubbe där. På lång sikt när ert skogbruk och vedsamlande har vuxit kan det löna sig att svetsa ihop ett bottenpansar som skyddar undersidan på motorn men nu är ni fortfarande minimalistiska så ta det litet försiktigt.
Ni har väl hytt eller störtbåge på traktorn? Om inte skaffa eller svetsa ihop en störtbåge. Den minskar radikalt risken för dödliga olyckor. Kör man omkull med störtbåge finns det en viss risk att man blir ett fall för en duktig fysioterapeut eller i allra värsta fall för en kirurg men kör man omkull utan störtbåge blir man med mycket stor sannolikhet ett fall för begravningsentreprenören.

I skogen är en gammal vajerkran med lunningsbalk guld värd. Som vedsamlare måste man ofta plocka ut enstaka träd och naturligtvis får man gott rykte bland skogsägare så fler bjuder ut ännu mer ved på ännu bättre villkor om man inte behöver hugga vägar för traktorn när man plockar enstaka vindfällen.
Med 50 meter 8mm vajer på vinschtrumman kan man dra ut mycket som andra inte kommer åt. Är det nära hem eller trångt och oländigt lämnar man kranbommen hemma så ekipaget blir kort och lättsvängt och så lunnar man ut veden på släp efter traktorn snarad i kättingar som man hänger på lunningsbalken.
Vill man vara minimalistisk går det att kapa metersved direkt i skogen och bära ut den och handlasta på en gammal stocksläde eller en liten kärra efter traktorn (vi gjorde så förr) men det är ett oerhört tungt och tidsödande arbete jämfört med att vinscha med vajer och lunna med kedjor.
400 meter går det bra att lunna på snöföre. Just nu behöver ni ingen kärra.

Om vajerkranen har en ordentlig broms på trumman och gärna också hydraulsväng på bommen kan ni i framtiden när ni hugger ved längre hemifrån skaffa en begagnad 5 eller 6 tons boggikärra med fällbara stakar och lasta veden på den med vajerkranen. Stora vedlass med 4 meter längder. Det går inte alls lika snabbt som med griplastare men när man tänker på vad en griplastare kostar ser man att man har bra betalt för tiden man sätter på att lasta långsammare med vajerkranen som man ju likväl måste ha för att vinscha och lunna.

Det fungerar inte att använda vedmaskin. Sådana klarar bara rak ved i vissa dimensioner och rak ved i de dimensionerna tar skogsägarna själva. Vedsamlaren får elda allt mellan 2 och 70 cm diameter. Både krokigt och ännu krokigare och rakt.
Därför tycker jag det är effektivast med en kraftig traktordriven eller trefasmotordriven klyvare som klarar en meter längder. Skruvklyvare är farliga så jag rekommenderar en hydraulisk klyvare.
Sedan penar man sin metersved och låter den torka och så kapar man den torra metersveden till kortved efter behov.

Lunning nästan en km över isen. Bommen lämnad hemma så ekipaget blir kort.
Röd traktor på frusen sjö, snötäckt is, träbryggor, skymningshimmel, skog i horisonten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lunning i skogen
Skogsmaskin i snötäckt skog, mörker, arbetar med avverkade trädstockar på marken.
Skapa konto

Körning med vajerkran och 6 tons boggikärra med fällbara stakar. Ingentuing ni behöver just nu men det är bra att tänka framåt.
Röd skogstraktor transporterar snötäckta timmerstockar i vinterlandskap med täta barrträd.
Skapa konto

Hydraulisk vedklyvare för en meters längder
Röd traktor med vedklyv, snöig mark, staplad ved, träd i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Som diametern på mitt lillfinger ungefär. Och nej jag har inte extremt grova fingrar.
Dåligt med gratis ved och en vilja att laga mat på vedspisen.
Brukar sitta i solen på våren och lyssna till fågelsången och pilla med riset så det blir vedpinnar och tändved

Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Brukar sitta i solen på våren och lyssna till fågelsången och pilla med riset så det blir vedpinnar och tändved
Ja samma här, fina vårdagar i mars så jobbar jag på vedbacken med att klyva ved. Bara ljudet av elklyven som stör lite.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Låter trevligt. Vi har ofta varit hela familjen ute och lagat ved på våren

N Niq skrev:
Låter trevligt. Vi har ofta varit hela familjen ute och lagat ved på våren
När jag sitter med sekatören och klipper ner riset till pinnar känner jag mig så här och jör Harry brandrelius sång:

Jag är en gammal fiskargubbe sitter och lappar nät
Jag har sån reumatism i ryggen och ont i ena knät
Nu är jag både trött och tung och blicken min är slö
Men jag har också varit ung och trotsat storm och sjö…

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
När jag sitter med sekatören och klipper ner riset till pinnar känner jag mig så här och jör Harry brandrelius sång:

Jag är en gammal fiskargubbe sitter och lappar nät
Jag har sån reumatism i ryggen och ont i ena knät
Nu är jag både trött och tung och blicken min är slö
Men jag har också varit ung och trotsat storm och sjö…
Att vara aktiv utan att slita ihjäl sig är ett väldigt bra sätt att hålla kroppen i skick.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Och vad behöver man isåfall för att bli van så att säga?
Vill ju på sikt ordna mina kubik själv med tanke på möjligheten.

Har förstått att det är lite av en dödsfälla. Många vedkapar som går på kraftuttaget har just en skruvklyv. Är det en effektiv metod för att klyva?
Sök lite på nätet och tex på https://skogsforum.se/ om skruvklyvar så blir du nog snart avskräckt. Man ska nog veta hur man använder dom och ha alla skydd till dom om man ska använda dom. Själv avstår jag skruvklyv

F fribygg skrev:
Snabbast klyvning per m3 är nog med en Fiskarsyxa en timme om dagen, få orkar klyva hela dagen med yxa men det är det enda rimligt ekonomiska alternativet för hemmabruk.
Yxan är nog snabb så länge det är lättkluven ved. Jag hade i många år en billig klyv och och den var långsammare än yxan när det var lättkluven ved men snabbare med svårkluven fast det inte alls var en snabb klyv. Så på det stora hela så var tidsåtgången densamma.

N Niq skrev:
Sök lite på nätet och tex på [länk] om skruvklyvar så blir du nog snart avskräckt. Man ska nog veta hur man använder dom och ha alla skydd till dom om man ska använda dom. Själv avstår jag skruvklyv
Kan det vara farligt även om
man endast använder till stora och tunga klantar?

Kan det vara farligt även om
man endast använder till stora och tunga klantar?
Troligen. Har ingen erfarenhet av skruvklyvar själv och är ingen expert. Men allt jag läst om dom får mig att låta bli dom. Troligen mindre farliga om man har dom rätta skydden.

Vad som behövs i utrustning beror på hur tillgänglig den blivande veden är.

Eftersom jag har körväg nära där jag fäller så använder jag bilen och släpkärra.
Kapar upp det fällda i lagom längd för att jag själv ska orka släpa till kärran.

Jag kör den grövre veden i faxe vedklyv och den klenare med en rejäl klyvyxa (Gränsfors).
Står helst på knä för att spara ryggen, slipper böja mig efter varje hugg.
Har ju då en låg huggkubbe och knäskydd.
Kapar med motorsåg.
Blir ca 25 kubik/år

H heimlaga skrev:
Massor av bra information och nya ord upplagt på ett pedagogiskt och bra vis
Tack, det här var mycket bra! Lunning, helt nytt ord för mig.
Rimligtvis behöver jag inte mer än en lunningsbalk (med kedjor eller vajer?) och en vettigare klyv.
Framgent en vajerkran och ett timmersläp.

Jag har hytt på traktorn, men det är ju enbart en enkel väderhytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.