C cpalm skrev:
Ha ha ha, älskar maskinen med det jättestora roterande hjulet med yxa.
Som för det första inte verkar särskilt effektiv, och för det andra verkar bygga på användarens förmåga att kasta in kubben i precis rätt sekund och sedan ducka höger/vänster/upp/ner för flygande vedträn 😂
Den där typen av vedklyvare blev mycket vanlig i Österbotten efter kriget. Bland annat gubben Långnabba i Oravais byggde dem i stora mängder. Ännu för 20 år sedan kunde man få se någon i användning. Vanligen var stommen av trä och hjulet av betong med en järnkrans runtom.
De är mycket effektiva när de körs av vant folk men mängden olyckor är skrämmande.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
engs
H heimlaga skrev:
Den där typen av vedklyvare blev mycket vanlig i Österbotten efter kriget. Bland annat gubben Långnabba i Oravais byggde dem i stora mängder. Ännu för 20 år sedan kunde man få se någon i användning. Vanligen var stommen av trä och hjulet av betong med en järnkrans runtom.
De är mycket effektiva när de körs av vant folk men mängden olyckor är skrämmande.
Farfar hade en sådan, men svänghjulet var inbyggt och man stoppade in vedträna i ett hål. La in de horisontellt då, inte stående som på filmen.
Fick hjälpa till med klyvningen som ung grabb, eller även senare men då hade han skaffat sån vanlig hydraulisk klyv.

engs engs skrev:
Farfar hade en sådan, men svänghjulet var inbyggt och man stoppade in vedträna i ett hål. La in de horisontellt då, inte stående som på filmen.
Fick hjälpa till med klyvningen som ung grabb, eller även senare men då hade han skaffat sån vanlig hydraulisk klyv.
Här fanns både inbyggda och öppna modeller men de flesta hade hjulet inbyggt i en trälåda och så lade man in klabben liggande i ett hål precis så som du beskriver.

H heimlaga skrev:
Här fanns både inbyggda och öppna modeller men de flesta hade hjulet inbyggt i en trälåda och så lade man in klabben liggande i ett hål precis så som du beskriver.
Fanns liknande modeller även här. De sista som använde en sån klyv var de lokala originalen, ett par bröder som hade en gård. Covid tog den sist kvarlevande brodern, så nu tror jag inte klyven används mer.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
så nu tror jag inte klyven används mer.
Sådana ska ställas undan, kanske som klenod, absolut inte användas.

A AndersS skrev:
Nej, de är inte speciellt säkra för användaren! Jag vet att ett antal hembygdsföreningar här på böjda´ har dylika vedklyvar och andra äldre maskiner i sina samlingar. Tror t o m jag sett demonstrations-vedklyvning på någon hembygdsdag eller liknande, med klyven använd av några äldre gubbar som kunde tekniken.

A AndersS skrev:
Säkerhetsavstånd 20 meter när maskinen är igång. Sedan är det upp till var och en hur man löser det rent praktiskt.

- Hej, är det här polisen?
- Ja det är det. Vad vill ni?
- Jag ringer för att rapportera om min granne Kalle Svensson! Jag tror att han gömmer knark i sin vedhög.
- Ojdå! Tack så mycket för samtalet.

Nästa dag, kommer polisen till Kalles hus. De genomsöker skjulet där veden ligger. Genom att använda yxor, öppnar de varje vedträ, men finner inget knark. De kör därifrån utan att hitta något.

Telefonen ringer senare på dagen hos Kalle.
- Hej, Kalle! Har polisen varit hos dig?
- Ja!
- Har de huggit din ved?
- Japp!
- Grattis på födelsedagen, kompis!

• Haha
  • Gilla
Blanc och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Vilken elak födelsedagspresent. Klyva ved är ju en del av nöjet. Nu tvingas stackaren till gymmet istället.

• Haha
  • Älska
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Makan, veckans vindar gav 3 vindfällor, björk och tall.

Helt otroligt vad ved som blåser ner hos oss nu.

• Omkullblåst träd i skog med synliga rötter och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fällt träd ligger i gräset bland andra träd och buskar i en skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Gilla
Blanc och 1 till
  • Laddar…
Jag hinner inte ta hand om allt under helger. Det sågades ner mängder med skadad gran, det skapade möjligheter för vinden uppe i skogen. Irriterande är det.

jag ser björkplankor

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Helt otroligt vad ved som blåser ner hos oss nu.
Är det trattisar längst ner i bild?

• Haha
BengtH
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Är det trattisar längst ner i bild?
Jo, det kryllar av dom nu.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.