13 943 läst ·
41 svar
14k läst
41 svar
Vedskjul. Varför öppet överallt? Hur ska jag tänka?
Taket ska ju ha lite överlapp som skyddar det mesta av regnet.
Det är viktigt att en vedbod är luftig, men jag tycker det är en bättre lösning att göra en vedbod med fyra väggar och ha gles panel.
I detta fall handlar det säkert om att spara kostnad för material...
Dessa kit brukar vara ganska rappliga. Det kanske (?) kostar lite mer att bygga själv i trä med plåttak, men det blir så mycket bättre resultat.
Det är viktigt att en vedbod är luftig, men jag tycker det är en bättre lösning att göra en vedbod med fyra väggar och ha gles panel.
I detta fall handlar det säkert om att spara kostnad för material...
Dessa kit brukar vara ganska rappliga. Det kanske (?) kostar lite mer att bygga själv i trä med plåttak, men det blir så mycket bättre resultat.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Det beror väl helt på vad man förväntar sig.M Förstagångsköparen skrev:
Jag skulle aldrig betala det priset för det där som jag kan bygga med några träbitar och takplåtar.
Säkert fungerar den till att torka ved i du får troligen lite ytblöt ved om du låter den ligga i den ställningen hela tiden. Men det går ju att täcka sidorna med presseningar eller något annat om man vill.
Har man ont om tid så är det ju en snabb enkel lösning. Men eldar man lite mera med ved så räcker inte en sådan ställning långt.
En bra vedbod borde enligt mig ha ett glest golv så luften kan cirkulera därigenom också. Väggar som är så pass glesa att luft och vind kan passera igenom men ändå skydda mot regn som blåser sidlänges. Ett tak över för att skydda mot nederbörd i alla dess former. Jag skall bygga en sådan vedbod vilket år som helst för tillfället har jag bara ett tak med lite väl glesa väggar det fungerar men det blåser in lite onödigt mycket snö o regn.
Underligt varför det inte säljs optimala vedskjul då..N Niq skrev:Det beror väl helt på vad man förväntar sig.
Jag skulle aldrig betala det priset för det där som jag kan bygga med några träbitar och takplåtar.
Säkert fungerar den till att torka ved i du får troligen lite ytblöt ved om du låter den ligga i den ställningen hela tiden. Men det går ju att täcka sidorna med presseningar eller något annat om man vill.
Har man ont om tid så är det ju en snabb enkel lösning. Men eldar man lite mera med ved så räcker inte en sådan ställning långt.
En bra vedbod borde enligt mig ha ett glest golv så luften kan cirkulera därigenom också. Väggar som är så pass glesa att luft och vind kan passera igenom men ändå skydda mot regn som blåser sidlänges. Ett tak över för att skydda mot nederbörd i alla dess former. Jag skall bygga en sådan vedbod vilket år som helst för tillfället har jag bara ett tak med lite väl glesa väggar det fungerar men det blåser in lite onödigt mycket snö o regn.
Det säljs väldigt mycket olika ooptimala prylar här i världen..M Förstagångsköparen skrev:
Den fukt som ska drivas ut ur veden är den som finns i den när trädet fälls, för det krävs inga väggar eller tak före midsommar. Därefter är ett tak (helst plåt) det enda som behövs, gärna en pressening på marken eller luftigt underlag som lastpallar.
Eventuellt regn från sidorna gör inget, den fukten dunstar lika fort som den kom.
Så om det fullständigt öser regn på veden i några dagar som det gör i Sverige ofta så menar du att det inte gör något?TorpAnders skrev:
Det säljs väldigt mycket olika ooptimala prylar här i världen..
Den fukt som ska drivas ut ur veden är den som finns i den när trädet fälls, för det krävs inga väggar eller tak före midsommar. Därefter är ett tak (helst plåt) det enda som behövs, gärna en pressening på marken eller luftigt underlag som lastpallar.
Eventuellt regn från sidorna gör inget, den fukten dunstar lika fort som den kom.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Hur mycket ved ska du ha i skjulet och kommer den att vara nykluven och blöt så att den ska torka först, eller är den torr och fin och ska bara lagras?M Förstagångsköparen skrev:
Den optimala vedförvaringen för dig finns i svaret på de där frågorna. Värmer du primärt med ved ska du nog ha en riktig vedbod med plats för en eldningssäsong minst. Är det bara stödeldning eller spontaneldning kanske det räcker med någonting enklare. Jag har exempelvis bara en spisinsats i huset och byggde en egen förvaring i samband med att jag lät ta ned björkarna på tomten. Luftigt eftersom veden är nykluven och ska torka. Byggt på ett par dagar och både större och billigare än vedförvaringen i första inlägget.
Produkter som diskuteras: "vedförvaringen"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 963 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 963 inlägg
Nej det gör det inte. Veden kommer vara blöt på utsidan men fortfarande torr på insidan om det ligger på ett ställe med bra ventilation.M Förstagångsköparen skrev:
Det ”vanliga” är ju att veden får ligga ute och torka under en pressening och även då kommer det regn men veden torkar på sommaren.
Ett stort misstag är ju att försöka torka ved i slutna utrymmen.
Jag har ett gammalt sopförråd som står tomt. Där tänkte jag förvara en del. Men du menar att det är fel?Ossian K Olsson skrev:
Nej det gör det inte. Veden kommer vara blöt på utsidan men fortfarande torr på insidan om det ligger på ett ställe med bra ventilation.
Det ”vanliga” är ju att veden får ligga ute och torka under en pressening och även då kommer det regn men veden torkar på sommaren.
Ett stort misstag är ju att försöka torka ved i slutna utrymmen.