Byggahus.se

Vedpanna orlan 40kw problem problem!

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag hade en 25kw från början som ställde till problem och då skyllde dom på att huset var för stort för just pannan, så jag bytte till en 40 kw panna som har samma problem.
    det puffar hela tiden och skällaren är fyld av rök och man kan känna lukten hela vägen upp till huvudettaget.
    sen köpte jag en fläkt och monterade den på skorstenen och har fortfarande samma problem!

om ni känner igen problemet eller känner att ni kan veta vad det är för fel och kan hjälpa så skulle jag bli väldigt tacksam innan jag får lungcancer!

har haft detta problem i två år och är helt slut nu!
    vi har justerat allt man kan och ena dagen funkar det men dagen efter kan det vara helt annorlunda!

tack på förhand

Catarina R

2. 2
    Medlem Nivå 11
  3. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Jag tycker du skall ringa instalatören och klaga.Han ska ju sälja grejer som fungerar.
    Om inte detta hjälper så kontakta konsumentvägledaren i din kommun.

4. S
    Medlem Nivå 2

orlan

hej jag hade liknande fel med min, har du ett dragspjäll mellan panna-skorsten?för när pannan kommt igång riktigt och ev går upp i temp så den stannar blir det gengas smällar pga själdrag genom pannan.
    mvh jens 0702-301724

5. L
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Puffar beror i de flesta fall på felaktiga inställningar. Gå på www.polimex.se, där finns det anvisningar om hur pannan ska ställas in.

6. S
    Medlem Nivå 2
    dom fungerar fan inte..har du en orlan-panna??liber,,iså fall grattis om den går bra,,min dynghög skjuter loss fläktkåpan ut på golvet om de vill sig illa,PGA att när den har gått upp i temp å stannar så bildas det en massa gengas i pannan när skiten sen gör en genomblåsning som den ska så smäller allt på en gång, ökar jag skorstensdraget för att få bot gasen så slutar den inte att brinna å då går ej temp ner....skrot med andra ord(iallafall i mina ögon)

7. L
    Medlem Nivå 1
    Jag har installerad min panna för 4 år sen och inte haft några speciela problem. Lite puffar i början berodde på förra ägaren till huset stoppade in i skorstenen rostfrit rör med 10 cm i diametern som jag inte hade nån åning om att den fanns där. Efter att vi har tagit bort den puffar försfann. Det fenomenet beror på felaktig luft mängd i magasinet under pannans gång. När pannan stannar och puffar förekommer ska man helt enkelt öka frekvensen av genomblåsningar på regulatorn och absolut inte öka draget.
    Puffar har ingenting med pannans konstruktion att göra.
    Har grannar som också har samma panna, de har inte heller haft några problem.

8. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Jag har själv en Orlan25. Den fungerar bra. Men min orlan gillar inte att man fyller den med småpinnar eller knastertorr ved, då uppför den sig som "ali" beskriver.

9. S
    Medlem Nivå 2
    hej liber::-,. jag har provat med tätare genomblåsningar å då gick pann-fan upp i kok så nu har jag ställt den på 4min,,tack å lov att ja har kulvert,,

10. _ap_
    Bannad Nivå 9
    nu vet jag inget om orlan panna men om den eller vilken panna som helst går i kok måste ju tanken vara för lite eller att det inte cirkulerar som det ska..
    och är tanken för liten får man väl fylla mindre ved, en ved panna ska väl egentligen inte göra annat än gå på max effekt till bränslet är slut.

11. K
    Medlem Nivå 1

Inga problem än så länge...

Eldar nu i den nyinstallerade Orlan-pannan och gläds åt den utmärkta funktionen.
    En gammal DuoTerm slängdes ut och inbringade faktiskt en del sköna slantar på skroten, förugnen gav likaså en peng.
    Funderar nu på att ta ner den där gamla utrangerade fåtöljen och ställa den i pannrummet för att riktigt kunna njuta av ljudet från pannan. :)

Acctanken är en liggande cylinder på 2,5 kubik och den fick ett koniskt inlopp i toppen på tanken för att få skiktning på vattnet - och det funger perfekt. Man kan känna på tankens sida hur zonen med det varma vattnet expanderar neråt.

Likaså finns det en kon i nedre delen av tanken där returen från värmeväxlaren kommer in. Även returen från värmeväxlaren för det uppvärmda garaget en bit bort på tomten kommer in i den här konen i tankens botten.
    Garagets värmeväxlare möjliggör att garagets golvvärmeslingor fylls med glykolblandning - utifall att...

Har i alla fall höga förväntningar på Orlanpannan och hittills ser allt bra ut.

Redigerat 21 okt 2008 07:54
  12. G
    Medlem · Nivå 14
    vår Atmos puffade också i början av samma orsak - småkluven ved. Nu lastar vi in tätt med grov ved och puffandet försvann :). Dock har vi ingen genomblåsning eller längre stillestånd med brinnande ved i. Pannan eldas på full fart tills tankarna är fyllda. Var det någon som övertalat dej att slippa akumulatortankar vid vedeldning ? eller....?
    gaia

13. Åskar
    Medlem Nivå 8
    Min Orlan 40 fungerar också bra! Köpte den billigt av en bekant. Den panna jag har är bland de första som kom och den hade den gamla regulatorn samt fjädrar (inte vridna plattjärn) som automatiksotning. Har gjort egna turbulatorer, sotar nu med viska och borrmaskin

Har ersatt regulatorn (som var sönder). Fläkten går mot en dubbeltermostat samt mot laddomatens rökgastermostat. Drifttemp ca 90-95 grader. Farten regleras med en varvtalsregulator.

Redigerat 18 okt 2008 16:05
  14. K
    Medlem Nivå 1
    Fint Åskar,
    kan vara bra att veta att man kan hålla värmen i huset även när regulatorn har gått sönder och man inte hunnit repa den eller fått hem en ny.

Planerar nu installationen av plattvärmeväxlaren för garaget, eftersom växlaren är rostfri så får man tänka på det där med galvaniska spänningar och ev. korrosion.
    Med koppar järn och mässing i vattensystemet så kan nog de tunna rostfria plåtarna i värmeväxlaren ta stryk (frätas hål i) om man inte försöker undvika de värsta kombinationerna av material.

Redigerat 21 okt 2008 07:55
  15. L
    Medlem Nivå 1
    Hej Steelcenter, det verkar som du har för liten ackumulatortank. Om anlägningen är rätt dimensionerad kör pannan utan att stanna. Är det så att pannan stannar och det puffar, så ska man ställa genomblåsningstiden precis lite kortare än tiden mellan puffarna.