Byggahus.se

Vedpanna med värmeväxlare och kulvert.

1. K
    Medlem · 2 inlägg

K-M A

Medlem
    Jag har nyss utökat mitt värmesystem med ytterligare ett hus. Hade sen tidigare vedpanna fyra ac.tankar a 750 l i pannrum med kulvert ca 35 m till boningshuset där det finns två stycken 425 l ac.tankar med solfångare, detta har funkat fint.Då vi köpte grannhuset har vi tagit bort den direktverkande elen och installerat vattenburet i huset ist. Kulvert från huset till garaget ca 4 m där vi har två st 500 l ac.tankar med solslinga (solfångarna kommer upp till våren) kulvert mellan garaget och pannrummet ca 57 m via värmeväxlare till ac.tankarna. Nu till lite frågor om någon känner sig manad. Har fått några oönskade fenomen, framför allt vad gäller värmefördelningen i ac.tankarna i pannrummet, vattnet tas från tank 1 både till kulverten (i toppen) och till värmeväxlaren något längre ned. När man eldar och inget kallar på värme funkar värmefördelningen i tankarna bra, kallar kulverten på värme går varmvattnet förbi tank 1 och kulverten och tank 2-4 för all värme. tank 1 får inget för än kulvert laddningen har stannat. När värmeväxlaren kallar på värme är det inte mycket att hämta i tank 1, och det som finns verkar bara cirkulera runt i tanken och hämtar inget ifrån övriga för än pumpen till vvxl. har stannat, detta gör att vvxl. pumpen går korta stunder mest hela tiden. Om det är någon som förstår mitt försök att förklara mitt system och mina problem hade det varit mycket intressant med synpunkter.
    Mvh. Kålle

2. Staffan2000
    Banned by Bo · 8 671 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    En enkel ritning skulle hjälpa.

3. K
    Medlem · 2 inlägg

K-M A

Medlem
    Datorer är inte min starka sida, så hur man får en enkel skiss hit vet i fan. Inloppet till vvx kopplades på samma utgång som kulverten i fredags, nu matar det varmare vatten till vvx men omrörningen är i stort sett samma. Tror själv efter en del funderande att vvx skulle behöva vara större, kanske en varvtalsstyrd pump hade varit bra med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.