Byggahus.se

Vedpanna - börjar ångra mitt köp... F*N

1. H
    Medlem Nivå 3
    Synd att jag inte hittade till detta forum FÖRE jag sprang å köpte ny panna.

Har eldat i pannan i snart en vecka och börjar redan ångra mitt köp :( bara att inse verkar det som, jag kommer nog aldrig att bli en bra pannskötare med mitt låga intresse... Eller så kanske det beror på att jag nyss köpt kåken där pannan står och känner mig helt enkelt nojjig??? tycker bara att det känns som ett jävla skit å gå å passa den där pannan å värmen i tankarna

Pannan funkar väll fint och som den ska å så men saken är den att mitt intresse för att elda med ved blir bara mindre och mindre ju fler ggr som jag tänt i pannan. Risken finns nog att om ett tag så kanske man tappar lusten helt och bara kör med elpatron vilket ju känns lite synd egentligen när pannan är helt ny...

Vad bör jag göra? Elda ett år för att se om jag lär mig leva med det eller sälja den och installera luft/vatten som jag hade tänkt från början.

Finns det ngn marknad för en begagnad panna? man får väll inte en bråkdel av vad den kostade ny :(

Resten av systemet, dvs ack,tankar, shuntautomatik etc kan man väll behålla vid installation av luft/vatten, eller?

Anledningen til att jag köpte just en vedpanna var att gubbarna på jobbet sa att allt annat var förkastligt - värdelöst och iom att de gubbarna har några år på nacken så borde de ju veta tyckte jag men så här i efterhand, efter att ha läst på detta forum så verkar ju luft/vatten funka hur bra som helst....

Fy fan vad förvirrad/kluven jag känner mig just nu...

2. M
    Medlem Nivå 4
    En bråkdel? Tja, 3/4 är också bråk!
    Vare sig du säljer den nu eller om ett år, så kanske du kan få ca 3/4 av det du gav för den. Ge pannan en chans. Visst är det lite arbete, men får du lite rutin på det så har du en hel del pengar att spara.

För allt i värden, ta inte bort acctanken om du kastar ut pannan. Det är alltid rätt att ha tank.

Mats

3. M
    Medlem Nivå 4
    Du kanske kan komplettera med en värmepump. då kan du ju elda när du vill och låta pumpen ta den tiden du tycker det är tråkigt. men det beror ju lite på ekonomi också ;) speca gärna ditt energibehov och din anlägning så kanske det är lättare och ge råd.

4. H
    Medlem Nivå 2
    Hej

till att böja med kan du ju tala om vad det är för panna och hur stor ackvolym du har.
    Lite info om husets storlek och isolation/byggår skulle inte skada heller.

Utan att veta mer än du skrivit så skulle jag i ditt ställe så skulle jag till en början elda under denna vinter för att få lite bättre erfarenhet och under tiden hinner du ju fundera vidare innan du kastar ut din dyra investering, det är dessutom lite fel årstid för det.

Fundera på vad det är du vill ha och vad det får kosta i form av eget arbete och pengar.
    Veden skall ju inte bara eladas, den skall huggas också om du inte köper dyr och färdighuggen ved.
    Kanske kan du montera i en pelletsbrännare i din befintliga panna?

5. H
    Medlem Nivå 3
    Jag har en ATMOS DC 30 SF - alltså en vedpanna på 30kw som skall klara av att värma ack,tankar på upp till 2m3.
    Jag har nu bara 2st tankar på vardera 500liter - alltså 1m3, så jag måste elda minst en gång/dag när temperaturen ligger runt +-0 grader. har även en automatschunt..
    Den skall gå att pelletskonvertera sa de som sålde dem så jag får ju tro på dem. men pellets är ju så j**la dyrt:mad: annars så hade jag skaffat det från början

Huset har en boarea på 107m2 samt 60m2 biarea (källare) och är byggt 1957. vet ej vad det är för form av isolering i huset men 1977 så kläddes kåken in i en aluminuimpanel så jag gissar på att de även har tilläggsisolerat. Och 3/4 av fönstren är 3-glas från början av nittio-talet...
    Jag köper färdigkluven ved för 3500:- /10-11m3 (ett vedlass bak traktorn) och hittils så har jag köpt 20-22m3 ved för att klara vintern..

Åfan, så ni tror att jag kan få såpass bra betalt för pannan om ngt år, då är det ju fakiskt lika bra att vänta till sommaren åtminstonde... Får nog göra det....

Tips och råd är mer än välkommna till denna grönjöling

6. 2
    Medlem Nivå 11
    Du kan behålla allt som du har det men du skulle iof haft dubbelt så mycket acktank, Du kan ju komplettera med en luft/vatten VP o en bivalentshun blir det bara värme från scktankarna som spetsas in då inte VP räcker till då det är som kallast...
    http://infoweb.esbe.se/files/51681/Datablad_BIV_SE_99500290_A.pdf

Hmmm 3500:- för 10-11 m3 o du behöver 20-22 det gör att det skulle gått ca 5 ton pellets...

7. H
    Medlem Nivå 3

tror jag alltså, är vad folk sagt att det skulle räcka med 20m3 medans jag hörde att det skulle behövas 10 ton pellets? Men det är ju så jävla svårt oxå för precis alla man talar med säger olika:confused:

8. O
    Medlem Nivå 4
    Jag antar att du vill ha lite förslag/mothugg i och med att du postar på biobränsleforumet...

Det är synd att du har så små acktankar och därmed behöver passa pannan och tankarna. Hade jag varit du så hade jag sett till att byta ut de två 500-tankarna och satt in en stor rejäl tank på mer än 3 kubik.

För egen del har jag en 30kW-panna och 3 kbm tank. Jag tycker att det är enormt bekvämt och t.o.m. för lite eldning. Jag eldar nu varannan/var tredje dag. Jag tänder i pannan, väntar 5 minuter (går och hänger tvätt eller nåt), fyller magasinet fullt. Går därifrån för att återkomma efter ca 45 min, då jag kollar hur lågan ser ut och justerar spjällen (behövs oftast inte). Sen kan jag göra något annat. När veden har brunnit ut efter totalt 3 h. kollar jag tempen i tankarna och avgör om jag vill/kan göra ett inlägg till.

Med större tankar kan du elda när du vill och inte när du måste. Ju större tank desto större frihet...
    Men om du är tveksam till vedeldning förstår jag om det känns märkligt att putta in ännu mer pengar i projektet. Kanske VP+kamin (för att slippa köra kolkraftsel när det är som kallast)?

9. A
    Medlem Nivå 6

Motivation

Läser du av elmätaren? Om inte, börja göra det. Sen slår du på elpatronerna, om du inte blir mer motiverad att elda så kan du nog undra över nån annan uppvärmning. Man kan ju oxå köra vedeldning light med elpatronerna på typ 45-55gr och elda lite mindre brasor när man känner för det eller slå av dem när man känner för det.

10. slipperman
    Medlem Nivå 6
    AnteB hade en kanonidé där, tycker jag.

Sen när du har sett hur mätaren går runt i en sågklingas hastighet så tar du ett djupt andetag och blundar lite och ser framför dig hur jäkla braaa det är att elda med ved. I din framtidsbild ser du att du bara behöver elda var tredje dag när det darrar kring nollan och du kommer att kunna ge gubbarna på jobbet snygga gliringar när de säger "nä nu får vi skynda oss för jag skall hem och elda" och du svarar: "-Jaså, men elda, det gjorde jag i förrgår, måste du redan lägga i?".

Så lägg upp lite stålar och byt ut ackarna mot en eller två som rymmer minst 3 kubik, så är du snart där. Sen om motivationen ändå inte räcker, sätt in en stereo i pannrummet och fixa ett barskåp, en bekväm stol, ett litet bord där det ligger en god bok, tänd en pipa, sitt ner, luta dig tillbaka och lyssna till det stilla mullret från manicken som sparar pengar till den årliga thailandsresan..., eller så!

11. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Slipperman - är det säkert att du inte säljer vadpannor? :)

Det där inspirations-stycket text kan få vem som helst att köpa en vedpanna :)

12. 2
    Medlem Nivå 11

Skulle du behöva 10 ton pellets blir det 48000 kWh inmatad effekt o med en modern pelletspanna har du en årsverkningsgrad på 85% så då kräver din villa ca 40000 kWh för värme/vv vilket gör att du måste köpa 40 m3 ved... Det går 4-5 m3 staplad ved på 1 ton pellets..
    Med en yta på totalt 167 m2 så måste det va helt utan isolering för att få så hög förbrukning..
    Jag tror snarare på att du klarar dej på 20-25 m3 ved el ca 5 ton pellets violket då skulle bli ca 7000 kWh el med en VP (jord/berg) om du har hyfsat låg/normal framledningstemp till radiatorerna o med riktigt lågtempsystem bara ca 5000 kWh/år vilket gör att du fått billigare drift med en VP än vad du nu har för sotning/brandskyddskontroll på 1300;-/år tillkommer oxå...

Vad kostade din vedanläggning??
    För 100-125000:- har du haft bergvärme anläggning installerat o klart...

13. slipperman
    Medlem Nivå 6
    Nä, jag är väl bara en helt hopplös romantiker. Minns att jag gled iväg rätt saftigt när jag diskuterade vedklippar i det här ämnet (inlägg 19).

Men faktum är att i det moderna IT-data-liv man lever så känns det som en jäkligt härlig förankring i den riktiga verkligheten att köra vedeldning. Eld, jord, vatten och luft!

14. knekten
    Medlem Nivå 8
    slipperman är kung:)

15. H
    Bannad Nivå 7
    Titta till ekonomin och annonsera ut pannan medan den än så länge bara är provkörd. Kanske fel ställe att fråga på ett inbitet vedeldarforum. Luft-vatten var nog rätt tänkt, kanske du kan byta in din "demokörda" panna hos någon firma som sysslar med värmeinstallationer. Vänta är bara att förlora pengar. Mycket möjligt är att vedeldarvågen är på avtagande. I vår kan det vara ett stort utbud av vedpannor från dem som ledsnat och då är det lagom roligt att sälja.