Bytte fläkt i min Vedex till en svindyr (9000 sek) fläkt som är sämre än original.
Den snurrar alldeles för sakta. Det går att elda om jag kopplar förbi luckspärren. Enligt rörmokaren som aldrig kommer ut så ska det gå att bygla fläkten för högre hastigheter.

Är det någon som har ett schema eller vet hur man gör för att ändra hastigheten hade jag varit mycket tacksam.

Trött på röken och vedgasexplosioner. Hela pannrummet är ju förstört av den här fläkten. Tar 5-6 timmar att elda upp tankarna då det brinner så dåligt.

Reglerar inte pannan två hastigheter?
Varför bytte du rökgasfläkt?

Den var trasig.

Gissar att fläkten får ström via pannan? Om du tar ström till fläkten via ett vägguttag är det någon skillnad på hastighet?
Vad säger manualen till pannan?
Vad säger Nibe om du rådfrågar.

Den är styrd via en transformator. Koppla direkt på nät skulle helt säker göra mig ytterligare 9000 sek fattigare. Nibe säger att rörmokaren ska fixa men han verkar inte har bråttom och jag har inte tillgång till schemat. Därför jag kollar om någon här vet.

Är märkströmen 230 volt så ska den tåla det. Det du kallar för transformator gissar jag är reglering av hastigheten för fläkten? Högre fläkthastighet vid upptändning?

• Gilla
Güero
  • Laddar…
Frågan kvarstår. Jag har inte lust att experimentera med den summan.

PÅ sidan 12 i manualen som fins här
https://cdn.jseducation.se/files/pages/vedex-3000.pdf
Så visar det att fläkten får olika spänningar från en transformator nr 98, det står säkert på den vilka spänningar som kan kopplas. Den sitter nog kanske under luckan på topp. Stäng av elen till pannan
lyft på locket och se om trafon är där, se spänning och flytta 2 ,1 steg till 7 och provelda, inte bra flytta
till 9. Då kommer fläkten att varva upp. Kan vara att det är kopplat på annat nummer, men flyttas då upp till högre nummer.

• Gilla
Güero
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
PÅ sidan 12 i manualen som fins här
[länk]
Så visar det att fläkten får olika spänningar från en transformator nr 98, det står säkert på den vilka spänningar som kan kopplas. Den sitter nog kanske under luckan på topp. Stäng av elen till pannan
lyft på locket och se om trafon är där, se spänning och flytta 2 ,1 steg till 7 och provelda, inte bra flytta
till 9. Då kommer fläkten att varva upp. Kan vara att det är kopplat på annat nummer, men flyttas då upp till högre nummer.
Det kommer vara påverka hastigheten vid stängd lucka eller öppen med? Väldigt längesen jag grejade med elscheman. Hade behövts bättre fart vid öppen lucka då det ryker in samma sekund man öppnar luckan. Den nya fläkten är otroligt mycket sämre än original på sitt jobb.

G Güero skrev:
Det kommer vara påverka hastigheten vid stängd lucka eller öppen med? Väldigt längesen jag grejade med elscheman. Hade behövts bättre fart vid öppen lucka då det ryker in samma sekund man öppnar luckan. Den nya fläkten är otroligt mycket sämre än original på sitt jobb.
Så pannan brinner bra med fart fläkten har nu. Finns det ingen spak för att öppna upp pannan till skorstenen, om så är, så får du öppna fullt på den, så det blir ett bra drag ut. Det är en sugande fläkt och drar ut gaserna, det med puffar/rök är ett otyg, det skulle vara att fläkten öka i fart när luckan öppnas, men så är dom inte gjorda, men går att med omkoppling med ett relä få till det. Kanske inte för dig, men elektriker som vad automatik är
Stängs rökgasfläkten av när du öppnar luckan, så är det ett faktum att det rycker in direkt.

G Güero skrev:
Jag gissar att styrningen av fläkten från pannan inte fungerar som den ska, fläkten är det nog inget fel på.

J jonaserik skrev:
Så pannan brinner bra med fart fläkten har nu. Finns det ingen spak för att öppna upp pannan till skorstenen, om så är, så får du öppna fullt på den, så det blir ett bra drag ut. Det är en sugande fläkt och drar ut gaserna, det med puffar/rök är ett otyg, det skulle vara att fläkten öka i fart när luckan öppnas, men så är dom inte gjorda, men går att med omkoppling med ett relä få till det. Kanske inte för dig, men elektriker som vad automatik är
Stängs rökgasfläkten av när du öppnar luckan, så är det ett faktum att det rycker in direkt.
Pannan har inget förbigångsspjäll. Det finns en mickrobrytare som känner av när påfyllningsluckan öppnas och varvar upp fläkten.

L L A Axelsson skrev:
Jag gissar att styrningen av fläkten från pannan inte fungerar som den ska, fläkten är det nog inget fel på.
Styrningen fungerar. Fläkten man köper av Nibe nu är sämre än originalet. Därav önskan få upp farten på den.

Enligt schemat och du vill ha mer fart under eldning, så får du flytta en tamp på trafon, i övrigt som sägs. Ska den när luckan öppnas, varva upp max, då den får 230 V i sig via microbrytare i luckan. Trafon kopplas ur.

• Gilla
Güero
  • Laddar…
När du öppnar luckan för vedinkast, ökar den nya fläkten i varv då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.