Byggahus.se

Vedeldning påverkar immunförsvaret negativt

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 358 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Petter

Tänk vad man kan komma på....
    Lite intressant eftersom att elda med ved är ingen direkt ny företeelse....
    Sen som med alla undersökningar.... Man bör ta dessa med en nypa salt.... framförallt när det handlar om saker och ting som folk har gjort i århundraden....
    Måste nästan googla lite....

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Ingvor Andersson

Hej Petter,
    vi är så många som blir sjuka av vedeldning/röken och måste hålla oss inomhus och stänga av all ventilation. Om du vill läsa om hur just jag har det, så klicka dig in på www.doftfri.se. Jag fick t o m flytta ifrån ett fulländat boende inne i tätorten för att komma ut på landet men även här eldas det för fullt men kanske inte att jag drabbas varje dag av denna rök.
    Hör gärna av dig då du läst om http://www.doftfri.se/search/vedelning och hur livet påverkar inte endast mig utan hela min familj.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Ingvor Andersson

Kan ju också delge att man inte behöver bo i ett tätbebyggt område för att få problem med vedröken. I många tätorter så gäller hälsoregler men ute på landsbygden, även om flera hus finns i närheten av varandra, så gäller inte detta.

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Erika

Nej, vedeldning är ingen ny företeelse, men det är först på senare år man har börjat undersöka vad vedrök innehåller. Numera finns hundratals vetenskapliga undersökningar om vedrökens bidrag till ohälsa. Den senaste, Umeåundersökningen, bekräftar egentligen bara vad de övriga kommit fram till tidigare! Om du rökar ihjäl dig själv och dina barn, det är upp till dig - men du ska inte låta det gå ut över dina oskyddade grannar! Fimpa!

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Ulric

Det torde eldas mindre ved idag än förr, därtill med bättre rening, ändå ökar allergierna. Verkligheten tycks inte stämma överens med avhandlingens påståenden.

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
  8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Stefan

Petter jag håller med dig till 110% det är bra Antioxidanter, som vi får i oss av elden/röken i normal eldning,det var en smart en som sade att,allt som regering,mm, säger är bra för oss,,gör tvärt om så blir det bra,och det håller håller jag med om,,sen kan de ju vara folk som blir sjuk av just varsomhelst med tom vedeldning!!

9. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Christer

Finns inget som luktar så gott som vedrök en vinterdag. Det är av statsmiljön man blir sjuk och tappar allt sunt förnuft.

10. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Bjonka

...och av stadsmiljön. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.