Byggahus.se

Vedeldad panna blir fråga för Länsstyrelsen

1. E
    Anonym
    Skrivet av: Kalle

Håller med dig i princip Pelle, men nog är det lite förvirrat kring vad CO2 och CO egentligen är för någonting, eller hur? De är ju inte precis lika och att någon skulle få för sig att sätta ett gränsvärde för CO2 verkar ju högst märkligt.

• Svara
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Maggan

Ofta är det en vis typ av människor som inte tar hänsyn till andra och inte orkar med det arbete som rätt vedeldning kräver som eldar fel och surt och orsakar sina medmänniskor onödigt lidande.
    En bra granne tar hänsyn!

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Ante

Pelle: Varken CO eller CO2 luktar. Vad avser CO2 spelar det ingen roll hur mycket rening du har. Däremot kan man minska CO-utsläpp genom en effektivare förbränning.

CO-utsläpp och "obekväm lukt" brukar vara relaterat. Däremot har inte CO2-utsläpp någon relevans i sammanhanget.

Du har jobbat med förnyelsebar energi i 19 år men känner inte till skillnaden mellan CO och CO2?

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Linnéa

Ni som mår dåligt av röken. Klaga hos myndigheterna. Har själv ett ärende hos Länstyrelsen som liknar problemen i Dalsjö men fick just veta att mitt ärende återförvisats till kommunen. Första gången jag klagade till kommunen var för 4 år sedan och befarar att jag får klaga till Miljödomstolen. Förhalning!! Hälsan blir bara sämre och grannar flyttar. Enligt en undersökning från Contura som bl.a. säljer braskaminer påstås att ca 1700 mäklare påstår att vid en försäljning av hus ökar värdet med 10% om en braskamin installeras. Man informerar inte om att den inte får användas om grannen störs av röken och klagar till myndigheterna. Enligt miljöbalken.

• Svara