Byggahus.se

Vedeldad panna blir fråga för Länsstyrelsen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Mattias

Mycket bra! Jag är så less på grannarna som myseldar med sin sura ved eller vad det är de stoppar in. Det drar in i ventilationen och luktar lika surt inne som det gör ute. Jag skulle gärna se ett generellt eldningsförbud! :)

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Jan-Olof

Folk som inte kan elda och som eldar med sur ved borde antingen lära sig elda eller sluta med det. Om familjen i artikeln har vedeldning som värmekälla så förstår jag att de inte vill sluta med det, vid rätt eldning så märker man knappt röken. Man skall inte dra alla över en kam - har aldrig hört talas om något så dumt som generellt eldningsförbud!

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Har samma problem på vår gata. Det blir Lützen här när grannen en bit bort eldar, då får alla stänga fönster och dörrar annars blir det scout-grillningslukt hela huset...

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: skrot

finns fan inge värre än folk som ska klaga... de KOSTAR pengar och byta värme system.. fick själv såna jävla brev när jag bodde på förra stället.. ja tror inte att familjen tänker frysa för att det ska passa er..

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: Mattias

Kostar pengar att byta!? Såklart, men det kanske inte är 2012 att vedelda sitt hus i tätbebyggt område heller, och har man inte råd att byta värmesystem kanske man ska flytta till en hyreslägenhet? :)

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: martin

Kan man elda och använder ved som är torr så blir det minimalt med rök.
    Hade en combipannan från 82 tidigare ända gången man märkte någon röklukt vid huset var när jag elda gammal panel...

• Svara
  8. E
    Anonym

mattias de kostar en 110000 med bergvärme + dyr el =folk har oftast ved kaminer och stödeldar , en 75 tusen med ny panna + tankar elda 1 gång om dygnet eller varannat..

om grannarna bara eldar 2 gånger om dagen och inte håller igång pannan hela dygnet med stängt drag fiseldar) så är det ju bara och stå ut med det..

• Svara
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: Kim

Jag tycker gott att man kan ge dom föreläggande om att uppdatera sin anläggning med ackumulatortank, detta gjorde vi när vi flyttade till vårat hus, går att komma billigt undan om man inte har tummen mitt i handen. Sen skulle folk behöva lära sig att elda rätt, med torr ved och rikligt med luft, har själv panna från 82 som jag har effektiviserat med omvänd förbränning osv.

• Svara
  10. E
    Anonym
    Skrivet av: Rigor Rättrådig

Be dem köpa en förugn till sin gamla panna. Då får de mycket bättre effekt och verkningsgrad samt nästan ingen aska. Då blir det renare förbränning och det luktar inte sur rök på samma sätt. Sponsra dem med ett par tusenlappar så blir de kanske gladare.

Andra med förugn får gärna komma med sina åsikter och insikter om detta förslag.

• Svara
  11. E
    Anonym

jag har en kenjon ugnen som jag har under vintern fungerar suveränt bara värme daller ovan skorstenen och bra effekt.. har en panna med omvänd förbränning men dock för litet vedutrymme.. förugn rekomenderar jag..

• Svara
  12. E
    Anonym
    Skrivet av: ingeborgm

Vedeldning i tättbebyggt område är ett stort bekymmer. Röken när cancerframkallande och ökar problem för dem med astma och KOL. Jag tycker det är märkvärdigt att någon kan få elda och på så sätt utsätta sina grannar för dessa risker. Det är mycket egoistiskt. Ur miljösynpunkt är det förmodligen inte heller bra om man nu inte är mycket duktig på att elda. Något "eldningskörkort" finns det dock inte. Det är ett jättebekymmer med röken som ju tränger in hos alla andra men inte hos den som själv eldar.Min uppfattning är att detta måste fasas ut.

• Svara
  13. E
    Anonym
    Skrivet av: Poi ran

Ett problem är att folk bygger husen för tätt, alltså för nära varandra. Om man eldar vettigt ska det var tillåtet såklart, ved är bra.

• Svara
  14. E
    Anonym
    Skrivet av: BängJonte

Been there done that..
    Man kan köpa ett ett hus men man kan inte välja grannar!
    När det finns folk som har som enda sysselsättning att leta fel så kan det bara gå illa.

• Svara
  15. E
    Anonym
    Skrivet av: Thomas

Skrot, och BängJonte: Det är inte en fråga om att leta småfel och gnälla. Det handlar om en sanitär olägenhet som är så stor att det förpestar livet för folk. Det stinker för djävligt tom inne i huset, sätter sig i kläderna när man går från bilen till huset och orsakar hälsoproblem.

• Svara