Hej,

Funderar på att skaffa en vedeldad badtunna till fjällstugan, trädäcket där det är tänkt att den ska stå är redan klart och det som återstår är att hitta en prisvärd vedeldad modell. Går det att hitta en bra modell för runt 25tkr eller lägre?
Ungefär hur lång tid brukar det ta att få upp värmen i en tunna, vid säg -15 grader?

Har några generella funderingar, stugan ska ev. börja hyras ut. Hur besvärligt är det med skötsel av tunnan och så vid uthyrning? Tänker mig att det ökar intresset att hyra stugan, samtidigt som det kanske innebär mer jobb och säg att stugan hyrs ut 1-2 tillfällen per månad under högsäsong, så kanske det är orealistisk förbrukning av vatten att byta ut så ofta?

Hur ofta brukar man behöva byta ut vattnet? När man tömmer vattnet, då det rör sig om sådana volymer, vad ska man tänka på då? Är det bara att tömma ut på gräsmattan? (Har inga grannar i direkt närhet ska tilläggas).

Eftersom det är till fjällstugan kan det bli ordentligt kallt emellanåt, har som kallast varit ner mot 40grader minus i år och minus 30 sker varje år. Finns det någon värmeslinga etc. man kan ha i badtunnan när man inte är där bara för att säkerställa att det inte fryser ihop till en stor isbit? Är det glasfiber som gäller eller finns det bättre alternativt när det rör sig om att den ska stå där det är rejäla kalla vintrar.

Söker även tips på prisvärda alternativ och modeller.

Någon som har erfarenhet av vedeldad badtunna, vad ska man tänka på? Hade ni gjort något annat ifall ni skulle skaffa badtunna nu?

Med dom temperaturerna ute så finns ingen genväg som kan klara utan frysning. Det kommer att kosta enorma pengar att hålla frysfritt, så glöm det. Bara tappa ur allt och då blir is i ytskiktet på trät, ingen plast, det tar stryk av värmen och krackelerar och spricker av värmen. Att fylla på nytt och värma kan ta en bra tid, kanske många timmar och är det lönsamt, tror inte det.

Vem ska elda då du inte är där?

några timmar skulle jag gissa på för att få bra värme

Jo, jo. Men frysrisk lär innebära eldande hela kalla årstiden.

Hur är det med värme i huset, när Du inte är där?

El?

Nu är det många år sedan så jag minns inte exakt. (Jobb på liten konferensanläggning i Norrbotten) Har för mig att det tog 1-1,5 timmar att fylla tunnan med en vattenslang. Sedan eldades det hela dagen på vintern för att det skulle vara 39 grader (om jag minns rätt) till kvällsbadet. Stort plåtlock på under tiden. Sedan tömdes tunnan nästa dag. Nu var denna tunna ganska stor. 8 pers rymdes.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
wildeside
Har en 2 kubikare tar 30-35 min att fylla med pem32 slang o djupborrad brunn. Tar 3.5-4 tim på vår/höst och 5-6 tim på vintern att värma vattnet.

Har en med strax över 1 kubik. Eldar upp den på ca 1.5h. Har dessutom en filtrerings och liten värmepump till den, så på sommaren har jag samma vatten (lätt klorerat) i ca 1 månad. Men i ditt fall, med den kylan, blir det nog väldigt dyrt att ha vatten i den då du kommer behöva pump, mkt värme och isolerad tunna hela vintern. Du/de kommer istället behöva fylla upp den vid varje bad, dessutom krävs det lite eldvana för att elda upp en tunna, lätt att det blir för varmt etc. Utmärkt om man har en sjö eller bra med eget vatten i brunnen, annars känns det ganska orimligt.

Elda innan tunnan är helt fylld för att snabba på, gör man bara en gång.

• Haha
wildeside
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.