Byggahus.se

Ved menas med "markanvändning"?

1. T
    Medlem · Norrbotten · 242 inlägg

Tilt

Medlem
    Jag hitta följande text på Boverkets sida "PBL kunskapsbanken" angående avvikelser från detaljplan:

Avvikelse

Grundprincipen är att bestämmelserna i detaljplanen ska följas. Byggnadsnämnden kan dock medge en avvikelse från detaljplan. Avvikelsen måste dock vara förenlig med planens syfte. Dessutom måste avvikelsen antingen vara liten eller gälla en åtgärd som är av begränsad omfattning och nödvändig för att området ska kunna användas eller bebyggas på ett ändamålsenligt sätt. Som liten avvikelse kan till exempel räknas en något överskriden byggnadshöjd, men inte annan markanvändning än den avsedda. För att byggnadsnämnden ska kunna lämna lov till annan markanvändning krävs att detaljplanen först ersätts eller ändras.

Vad avses med "markanvändning" i en detaljplan? Jag förstår att det omfattar nedanstående tabell, men kan det, t ex, även avse korsprickad och/eller punktprickad mark?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Användning av mark.JPG

2. haavard
    Medlem · Bohuslän · 2 938 inlägg

haavard

Medlem
    Jag skulle säga att om du vill bygga bostäder på mark som är planerad för kontor blir det en annan markanvändning.

3. B
    Allvetare · Stockholm · 7 622 inlägg

b8q

Allvetare
    Nej, eftersom ett typexempel på en "liten avvikelse" kan vara att få bebygga några få kvadratmeter av prickad mark, så räknas det inte till markanvändning på samma sätt som tabellen i ditt inlägg.

4. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Om man bygger något som inte stämmer överrens med DP. Som nämnt ovan, bostäder på mark som i DP är avsett att vara kontor. Det är svårt att få igenom som "liten" avvikelse ;)
    Att man vill bygga på prickmark är normalt inte tillåtet, men kan ibland tillåtas som liten avvikelse.

Med andra ord, om du vill bygga något som inte stämmer med DP... Vill du bygga en verkstad på en fastighet som enligt DP är avsedd för boende...

Så nu har jag upprepat mig tillräckligt

Redigerat 2 nov 2016 16:15
  5. T
    Medlem · Norrbotten · 242 inlägg

Tilt

Medlem
    Ok, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.