Hej! Jag behöver byta min gamla kombipanna och behöver lite hjälp på tips hur jag skall gå till väga. Jag har dessutom en gammal elpatron som sitter separat utanför pannan, men den går bara på 2 faser. Jag bor i ett ganska stort hus, ca. 270 m2 (2 vån).  Taket är tilläggsisolerat med ca. 35 cm. men i övrigt är det ganska dragigt i huset. Eftersom ingången till pannrummet ligger avskilt från övriga delen av boytan, så installerade jag för enkelhetens skull en pelletsbrännare (Ecotec, med underförbränning). Oljeförrådet gjorde jag då om till pelletsförråd. Pannrummet är ganska litet. Jag har goda möjligheter för förvaring av ved i mina uthus. Nu till mina frågor:

1. Vilka pannor rekomenderas som passar bra för både pellets och ved, och som dessutom gärna kan kompletteras med elpatron? (det kan ju vara bra att slippa ha det iskallt i huset om jag varit borta någon vecka eller två under vintern, eller om en pelletsleverans drar ut på tiden, eller om jag glömt att lägga i ved/om det slocknat och det är kallt ute).
2. Är det någon fördel att ha ack. tank när man eldar pellets, eller gäller fördelarna enbart för ved?
3. Vilken storlek på ack. tank bör jag ha?
4. Vilka andra rekomendationer ges ang. kombinationen pellets/ved/el (ex. ang. exp kärl?

Då du har ett stort energikrävande hus så skulle du haft en calmar v65 med pelletslucka o för att vedeldningen ska bli bekväm så behöver du o andra sidan en acktank på min 3m3.. :-/

sätt elpatron i ack tanken
det går att montera brännare i flera vedpannor från sidan.
kolla www.swebo.com

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.