2 870 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Växter på grusväg
Hej
Jag har en enskild väg på ca 400m som enbart används av min fastighet. Tyvärr blir det en hel del växtlighet i mitten av vägen. Det är en fritidsfastighet så det är inte så mycket biltrafik. Frågan är ju vad jag ska göra åt det?
Jag har prövat att gå med gasolbrännare och bränna ihjäl ogräset men det har funkat halvbra.
Röjsåg funkar väl men då blir jag ju tvungen att gå typ två ggr mer år och det känns lite jobbigt, skulle helst vilja döda växten.
Funderar på växtättika…?
Kanske vägsalt?
Har ni någon bra lösning?
Jag har en enskild väg på ca 400m som enbart används av min fastighet. Tyvärr blir det en hel del växtlighet i mitten av vägen. Det är en fritidsfastighet så det är inte så mycket biltrafik. Frågan är ju vad jag ska göra åt det?
Jag har prövat att gå med gasolbrännare och bränna ihjäl ogräset men det har funkat halvbra.
Röjsåg funkar väl men då blir jag ju tvungen att gå typ två ggr mer år och det känns lite jobbigt, skulle helst vilja döda växten.
Funderar på växtättika…?
Kanske vägsalt?
Har ni någon bra lösning?
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag har tänkt att hyvla av vägen men det hjälper välF fribygg skrev:
Inte på växtligheten? Lite kortsiktigt kanske men väl inte på längre sikt? Man brukar väl salta vägen för att få den att gå ihop bättre, har jag hört?
Hyvling hjälper, om du har kvar det gröna bildas det ju mull på vägen och gruset blandas med jord och vägen förfaller.M Mattsan33 skrev:
Rent praktiskt är det nog inte nån dum idé att hålla ner växtligheten med röjsåg eller gräsklippare då det kan vara svårt att få tag i nån som hyvlar en så kort sträcka.
Om du får vägen hyvlad/sladdad och sen lägger på ett nytt gruslager 0/18 så är vägen i toppskick. Sen kan du underhålla genom att regelbundet (typ varannan månad) harva med en gårdsharv/harvmatta eller liknande som du drar efter bil, fyrhjuling eller åkgräsklippare så har inte ogräset en chans.M Mattsan33 skrev:
Se till att mittsträngen inte blir för hög och när den blir det så tar du in någon som fixar vägen. Sen tar det minst 10 år innan det är dags igen.
Gräs och örter spelar ju ingen roll om det växer i mitten på vägen Ett varv med en röjsåg en gång per år och några extra klipp med en busksax på etablerad sly under resten av året så blir inget alldeles för högt.
Gräs och örter spelar ju ingen roll om det växer i mitten på vägen Ett varv med en röjsåg en gång per år och några extra klipp med en busksax på etablerad sly under resten av året så blir inget alldeles för högt.
Om vägen är jämn från starten och inga större stenar gömmer sig i mittsträngen.
Är det mer en visuell sak än något annat...
Själv kör jag över den med gräsklipparen.
Då blir det en tät gräsmatta där som bilar inte är rädda för.
/ATW
Är det mer en visuell sak än något annat...
Själv kör jag över den med gräsklipparen.
Då blir det en tät gräsmatta där som bilar inte är rädda för.
/ATW
Samma här gräsklipparen, drar med schaktbladet efter traktorn ibland men det kommer fort tillbaka.A ArneTW skrev:
Jag planterade ner sorter av backtimjan i mittsträngen. Fint, luktar gott när man klipper den och ger mat till humlor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden