Hej !

Vi står i begrepp om att riva och växla av en bärande vägg (4 meter på nedanvåningen i ett 1 1/2 plans hus) och i samband med detta har jag ett par intressanta spörsmål.

Vi har bett en konstruktör skissa på konstruktion och material och har då kommit fram till att vi sätter en HEA 180 balk i innertaket för att bära upp mellanbjälklaget och denna ställs på 115x115 limträ pelare som göms i väggarna på var sida. Dock är pelarna något för breda och kommer sticka ut 1-2 cm ur väggen på ena sidan, vilket inte är så snyggt.

Pratade med min gode vän tillika möbelsnickare med många års erfarenhet och han kan bygga limträ pelare i ask med måtten 90x90, en konstruktion som enligt honom kommer vara minst lika stark som 115x115 limträ i gran / fur. Därmed kommer pelarna kunna gömmas i väggarna helt.

Min fråga är nu hur man tacklar att vi sätter andra pelare än vad som står specificerat i ritningarna? Går det bra att göra en anteckning på ritningarna och med hänvisning till en ny hållfasthets beräkning (vilket vi kommer ta fram baserat på det nya materialet)?

tack för era synpunkter !

Lisa

Mikael_L
Hej, jag tror inte att jag själv skulle idas börja ändra på befintligt konstruktionsunderlag.
(Men det går väl givetvis, men varför tycker din möbelsnickare att ask är bättre? Är det bara för att det är ett hårdare träslag? Har han någon aning ifall det även har bättre E-modul?)

Kan ni inte istället sätta en extra gipsskiva på ena sidan och göra själva väggen tjockare, mer ljuddämpande och att den får mer gedigen känsla?

Eller helt enkelt låta limträpelaren vara lite synlig på bägge sidorna?
Själv låter jag limträpelarna gå ut ca 5mm in i rummen, utanför gipsskivorna. Sen målar jag pelaren vit och låter tapeter gå mot pelaren. Jag gillar lite att en del av husets konstruktion skymtar sådär litegrann här och där.

Det där med att gå ned från 115 till 90 tycker jag att du skall fråga konstruktören om, inte lita på en möbelsnickare. Troligen går han på att Ask är hårdare (?). Men en pelare med tryckande last riskerar i första hand att knäckas, dvs att den kroknar av lasten, det bestämms i väldigt hög grad av förhållande mellan tvärsnitt och längd på pelaren. Dvs geometrin på pelaren är väldigt viktig.

Huruvida en 90x90 pelare duger har jag ingen uppfattning om, men jag skulle inte våga frångå konstruktörens anvisningar.

Tack för era synpunkter!

Valet av ask motiveras med att det är ett betydligt hårdare / segare träslag än gran och rimligtvis borde tåla mer last. Givetvis ska vi kolla bärighet med konstruktören för att få det bekräftat.

Annars är förslaget att låta pelarna gå ut ngn cm ok, alternativt lägga på ett lag gips till för att minska utstickande del.

Pratade just med företaget som ska leverera HEA balken, de rekommenderade t.ex. att lägga balken på pelare av stål som kan gömmas helt inne i väggen.

Verkar finnas många lösningar på det ingrepp vi tänkt att göra.... ??

Men återigen, är det tillåtet att frångå ritningarna gemom att addera information / bilagor hur man gått tillväga eller måste ritningarna göras om från början?

Lisa

Hej. Det borde väll finnas tabeller för sånt där från virkes "tillverkare" som säger vilken last olika pelare av olika träslag till ( klassning etc. ). Så om man ersätter nått med något annat så är det väll bara att inkludera dessa som bilagor alt. Som Referenser. Det viktiga är att det står vilken last som pelarna minst skall klara av på original ritningen. Alt. Använda den som 115 pelaren klarar av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.