Vatttenskada i kök

435 läst  11 svar

1. Ståle
    Medlem Nivå 1
    Hjälp!!!
    Vi har fått en vattenskada i köket i vår 40-talsvilla. Det har läckt ifrån kopplingen till diskmaskinen och (långsamt) droppat ner på trägolvet under bänken. Golvet består endast av originalplankor, utan undergolv, med källare under. Vid upptäckten låg det vatten på de inre golvplankorna närmast väggen.

Vi har fått detta klassat som vattenskada med ersättning av hemförsäkningen. Ett byggföretag var efter ca en vecka och tittade på skadan och kunde då eventuellt mäta lite fukt på ett ställe. De har nu skickat en kalkyl som visar att hela vårt kök, inklusive golv och takpanel(?), samt vår källare, ska rivas ut.

Jag undrar nu:
    1. Byggfirman säger sig inte kunna mäta fukt i golvbrädor och väggar, utan endast på ytan, eftersom "sådana mätinstrument som man sticker in och mäter i materialet inte finns"_ stämmer detta?

2. Måste golvet bytas om det är torrt nu? Vi har själva kört vår luftavfuktare i 2-3 veckor och allt känns torrt (åtminstone på ytan).Det går inte att se några som helst skador på det, och vi vill gärna behålla husets originalgolv. Eftersom det inte finns något undergolv eller reglar så finns det ingen yta under golvet där fukt har kunnat samlats, dvs vattnet rinner antingen igenom plankorna som borde torka upp, eller?

3. Om fukt har sugits upp i väggen bakom diskbänken, räcker det då inte att bara riva den skadade väggen, eller?

4. Alltså: Måste/bör man byta material ifall de nu är torra och inget mögelangrepp är synligt?

5. Vilken rätt har vi att bestämma hur mycket som ska åtgärdas? Är det allt eller inget??

Hoppas att få svar på mina frågor eftesom de gör mig sömnlös

2. E
    Medlem · Nivå 14
    Hur mycket har det droppat från kopplingen?
    Låter märkligt att hela köket med tillhörande golv och tak ska rivas ut. Det är inte så att dom drar en vals för att få maximera deras arbetsinsats?
    Vad säger ert försäkringsbolag.

3. M
    Medlem · Nivå 11
    Frågornas svar beror väl lite på kökets utformning och design, men om vi antar ett normalstort kök:

Trä som har torkat och som är så hårt att du inte någorlunda enkelt kan trycka in/igenom en kniv behöver inte bytas.
    Jag skulle säga att dina golvbrädor med den konstruktionen borde kunna stå under rinnande vatten ganska länge innan det händer något med dem.

Väggar tak och annat bör inte behöva bytas om det inte är så att det har runnit in vatten i väggen.

Jo det finns instrument som har två piggar och som använda för att mäta fukt.

Jag hade ringt försäkringsbolaget och sagt att den här snickarfirman inte får sätta sin fot innanför dörren pga okunskap.

4. M
    Medlem · Nivå 11
  5. Ståle
    Medlem Nivå 1
    Vet inte hur länge det har pågått men det droppade mycket långsamt, ca 3 drp/min. Det var blött/fuktigt på en yta av ca 2 x 0,2m. Nedersta delen (ca 2cm) av väggen som ytterst betår av gips var fuktig, men känns nu torr. Mina funderingar går i samma banor som dina....

6. Ståle
    Medlem Nivå 1
    Trägolvet ser som sagt ut som innan, och är absolut inte poröst på något sätt. Däremot är de målade på undersidan, dvs källartaket, och detta har fått rosor i färgen, vilket ju inte borde spela någon roll

Vatten kan ju ev. har sugits upp i väggen, men jag antar att man lätt kan se detta när man monterar loss bänken

Försäkringsbolaget är ointresserade och överlåter detta till byggfirman

7. S
    Medlem · Nivå 10
    Ta in nån annan istället. Gamla hus som företrädelsevist är gjorda i träprodukter torkar själva om läckaget upphör. Undantaget är ju gips och modern isolering och sånt som såklart måste bort och bytas ut. I övrigt torkar det nog.

8. E
    Medlem · Nivå 14
    Låter inte särskilt mycket. Eftersom du fråga här på forumet så skulle ett tips vara att du pratar med någon annan snickare och ber om dennes synpunkter. Med erfarenhet bör det snabbt att få råd om det verkligen behövs denna omfattande åtgärd.

9. M
    Medlem · Nivå 11
    Rosor blir det i färgen, ingen större fara med det, bara att måla om. Det viktigaste är att känna med en kniv eller skruvmejsel så att det fortfarande är hårt.

Där du sa att gipset var blött kan du skära ut nederkanten och kolla att det som är bakom ser torrt och fint ut. Gips är ganska lätt att skära i ändå. Risken är dock att väggen under har tagit mer stryk eftersom att det är dit vattnet letar sig (nedåt).

Om du ringer försäkringsbolaget och säger att snickarfirman försöker blåsa dem på 100 000:- i form av onödig renovering så lär dem iaf bry sig.

10. Ståle
    Medlem Nivå 1

11. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Skulle tro att byggnadsvårdare kan vara lämpliga om ni vill behålla köket som det är med genuina mtrl (massivt trä t ex). De är intresserade och bör vara kunniga i äldre husbyggnadsprinciper, och hur man gör för att reparera det som absolut måste repareras.

12. M
    Medlem · Nivå 11
    Som Oldboy skriver så brukar de hantverkare som finns listade hos diverse byggnadsvårdsföreningar vara både kunniga och seriösa. Även oftast duktiga på hur trä och levande material fungerar. Och inte bara om det ska vara 45 eller 90mm regel för att få plats med gullfibern :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: