Byggahus.se

Vattnet svämmar över kring betongplintarna som ska utgöra lekstugans grund.

1. V
    Husägare Nivå 2
    Vi har en radhustomt som sluttar nedåt. Längst ner där marnivån är som lägst går gatan utanför som även den är i högre nivå= det blir som dtt dike längst ner och är alltid blött och sankt i gräset där. Nu har vi beställt en lekstuga som ska ställas just där det är blött och har frågat runt mycket hur vi ska gå tillväga. Fick fram att det ska bli helt stabilt av 4 betongpelare som grävs ner 30-40 cm djupt med ca 10cm makadam i botten samt makadam runt om. Sen på med en markduk och ett 10cm tjockt lager makadam under stugan.

Nu har vi gjort ett hästjobb med att gräva bort gräsmattan samt gjort 4 rejäla gropar. När vi kom ner djupt i de 2 groparna längst ner mot "diket" började det rinna till rejält med vatten och groparna fylldes snabbt till bredden. Grundvatten?

Det torkade upp på några dagar men när det kom några rejäla skurar fylldes de snabbt igen. Bifogar bild hur det ser ut ca 30h (!) efter senaste regnet.

Nu till mina frågor:
    Kommer det gå att få plintarna att stå stabilt genom att fylla igen med makadam?
    Kan man stoppa ner nåt dräneringsrör att leda bort vattnet från plintarna trots att vi inte har nåt att ansluta dem till?
    Några andra idéer?

Det är tung lera. Stugan ska stå längst ner till höger. Plintarna är 50 cm höga.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6377.JPG
    IMG_6547.JPG
    IMG_6557.JPG
    IMG_6558.JPG

2. L
    Bannad · Nivå 20
    Är det en el-kabel på sista fotot som ligger där utan kabelskydd ?
    Kan ni gräva lite bredare ca 400X400 och lite djupare , plintarna behöver inte vara högre än 100 mm ovan mark , fyll med lite makadam å hålet , placera en trädgårdsplatta 300X300 på makadamen , få den att ligga plant ställ plinten på och fyll med singel eller sand runt , trampa ned kraftigt , då har ni en bra fot , det gäller att ha en så stor fot som möjligt

3. V
    Husägare Nivå 2
    Tack för ditt svar! Djupare går verkligen inte, det är totalstopp. Två starka killar försökte och en kraftig spade gick av på mitten! Men bredare, tack för tipset!!

Kabeln som kom fram är vi jätteosäkra på. Funderade på fiber eller ADSL men det kanske är el? Vi är nyblivna husägare och kan inte mycket om nåt. Bör vi täcka över den med nåt tills vi fyller igen? Var kan man hitta info om hur elsladdarna går?

4. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Skulle grävt 80cm kross i hålet. Papprör och gjuta i det. Samt gjuta fast justerbar stolpsko så har du mer stabilitet och bibehåller justerförmåga

5. B
    Medlem Nivå 5
    Det är en lekstuga och det ser ut att vara justerbar stolpsko i plinten. Jag hade byggt och om det frostsprängt och ändrat på sig, Justera stolpskon nästa år. Om ni ska gipsa kanske gipsskivan spricker. Överarbeta inte för en lekstuga på ett par kvm

• Laddar…
  6. L
    Bannad · Nivå 20
    Den ser vit ut , finns det belysning i trädgården eller någon stolpe

7. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Jag gissar på fiberkabel:)

8. R
    Medlem · Nivå 12
    Gissar också på fiber. Liteavvarje är du färgblind den är ju grön ;)

9. V
    Husägare Nivå 2
    Nej ingen belysning i trädgården förutom på altanen och den kommer inifrån! Kan väl inte vara ledningen för husets el?

10. V
    Husägare Nivå 2
    Ja den är grön!

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Är det för sent att tänka om lite?
    Tycker det är felplanerat att bygga längst ner, där det är som blötast också.

Tänk på barnen och bygg lekstugan lite högre upp på tomten är mitt förslag :)

12. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag har byggt en 15 kvadrat friggebod på väldigt liknande mark. Jag gjöt dock plintar som gick ner dryga metern ner i leran. Jag gjöt inne i en sopsäck för att undvika att vattnet som var i plinthålet skulle späda ut betongen. Inte några problem såhär 4 år senare.

13. V
    Husägare Nivå 2
    Nej det går inte. Dels är det en liten tomt och barnen behöver springyta, sen sluttar den kraftigare samt skulle skugga grannarnas tomt/altan mycket mer. Tänker att vi ska få ordning på detta på ett eller annat sätt :)

14. H
    Medlem Nivå 1
    För en liten lekstuga behöver du knappast överarbeta det hela.

Med den vattenansamlingen du har där skulle jag vara mer rädd för tjälen så skulle därmed grävt/borrat djupare. Låna eller hyr en borr. Köpte mig en skurupsborr på rekommendation här från forumet som bör funka galant om du inte bara har berg under.

Att gräva bredare är ju bra men ser inte nyttan när det är en liten lekstuga bara.

Hade funkat bra att använda Leca till "plint" också.

Angående kabeln. Det är ingen kabel. Det är är en GRÖN(!) duct dvs ett plasthölje för att blåsa fiber i.

Endera har du fibern innanför eller så är det bara förberett för fiber.

Inget du behöver oroa dig för. Fiberduct ligger sådär i hela Sverige och den kan bli blöt, torr, varm etc. Du behöver bara akta så du inte har sönder den, annat är det inte :)

15. Micleg
    Husägare Nivå 5
    Det ser ut att vara overkill. Har en ganska tung lekstuga som stått på lecablock i mer än tio år på lerjord. Det enda jag gjorde var att gräva bort lite gräs för att få det i våg. Fungerar uppenbarligen. På detta forum tenderar allt att bli "by the book" vilket ibland är en klar överdrift.

Redigerat 19 aug 2017 10:27