Byggahus.se

Vattnet rinner oerhört trögt?

1. F
    Medlem Nivå 12
    Tjenis!

Vi har fått ett delikat problem med avloppet från vår diskho. När man drar ur proppen så rinner det sakta omedelbart.
    Allt har funkat bra fram till för 1 månad sedan, då började det att rinna trögt.
    Då detta uppkom huxflux utan att något annat ändrats så gissade jag på stopp i rören. Eftersom det rinner trögt omdelbart måste ju stoppet sitta nära inpå diskhon tycker jag.
    Men då jag har 110-rör nästan omdelbart under diskhon så kändes detta konstigt.
    Så jag testade att föra ned en kabeldraglina, och denna tar sig lätt ned 6 meter. Så stopp-teorin tror jag inte håller. Jag har även gjort rent vattenlåset.

Men det jag vet att vi inte har är "avluftning", detta ska installeras då vi renoverar vårat badrum om ca 1 år. Så fram till dessa hoppas jag hitta en temporär lösning.

Så frågan är om det finns någon? Jag har hört talas om sk "klockor" man skulle kunna ansluta men jag har sökt och inte hittat någon.

På bilden nedan ser ni hur rören är dragna.
    Det röda är 110-rör, blått är eventuell framtida rördragnings-lösning (som råkade komma med).

Mellan A och B det endast 25 cm fall, lite för lite för ca 9 meter, skulle jag tro.
    Mellan B och C är det 2 meters fall.
    Från badrum och toa rinner det jättebra.

Tacksam för tips och kommentarer.
    Mvh
    Fredrik

2. M
    Medlem Nivå 9
    Vad jag har lärt mig om fall med plaströr är att man ska ha 1cm per meter men man kan ha upp till 10meter helt plant. Men jag kan ha fel.

Men du har ju definitivt inte för lite fall.

3. phl
    Medlem · Nivå 14
    Är du säker på att det inte bara är mög i vattenlåset eller däromkring? Diskhon brukar ju få stå ut med halvaätna måltider och likande, något som kan sätta sig antingen i vattenlåset eller i rörstumparna mellan hon och vattenlåset. Jag hade tittat där först...

4. oavvs
    Medlem Nivå 5
    jag skulle prova med att spola rent röret från diskhon ner till 110 röret med högtryck lr köra med en rensmaskin för som du beretar så låter det som att det har blivit mindre i diameter pga masssa flott och mat räster

5. R
    Medlem Nivå 2
    fyll upp diskhon och lätta på anslutningen efter vattenlåset om det går, rinner det undan när luft tillsätts så har du problem med avluftning eller ett stopp nånstans..

6. S
    Medlem Nivå 1
    Jag brukar använda kaustiksoda och hett vatten, det har hittills alltid funkat. Man kan ju också skruva bort vattenlåset och titta efter.