Vattnet "missar" hängrännan - vad göra?

3k läst  5 svar

1. bbits
    Medlem Nivå 4
    Håller på att byta tak (papp, läkt och nya Vittinge-pannor) samt avvattning (Lindab 125 mm hängrännor och stuprör) men har stött på problem.

När plåtslagaren har satt krokarna enligt sina "normer" och takläggarna spikat läkt enligt Vittinges instruktioner, visar det sig att regnvattnet "skjuter över" hängrännan...

Jag har 36 graders taklutning och sista pannan "sticker ut" 30 mm över takfoten (Vittinges rekommendation 30-50 mm).

Baksidan på hängrännan sitter 30 mm under takfoten (på högsta stället, sen lutning för fall) och plåtis säger att det inte skall vara högre. Fotplåt är monterad.

Inget verkar vara felgjort men likväl missar vattnet hängränan... ???

Hjälp - Vad skall jag göra?

/Martin

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: Vattnet "missar" hängrännan - vad gö

Hur sitter fotplåten? Täcker den insidan på kroken?

3. bbits
    Medlem Nivå 4

Fotplåten sitter ovanpå rännkroken på själva spånten och kommer alltså ovanpå kroken för att sedan gå ned i själva hängrännan.

Så tror jag väl att det skall vara?

/Martin

4. tynnis
    Medlem Nivå 6

vilken bredd på rännan är det?
    Allting skall ju anpassas till förhållanden. Dvs hängrännan skall anpassas efter det tak som skall sättas. Då kan det ju hända att du får ha en bredare hängränna

5. bbits
    Medlem Nivå 4

Rännan är 125mm bred - vilket stämmer med "normala" dimensioneringstabeller. Det finns tydligen 150 mm bred ränna också men den används för indurtrilokaler och dyligt - sällan på småhus...

En lösning vi funderat på är att flytta ut hela rännan 2-3 cm från fasaden. Fotplåten skulle se till att det inte rinner något vatten mellan rännan och fasaden. Problemet är då (enligt plåtis) att det inte finns standard rännkrokar, utan alla måste böjas (knäckas) speciellt för detta. Ett annat problem blir att hållfastheten på rännan blir sämmre då man får en liten "hävstång" mot infästningen.

Är det någon som har någon erfarenhet av en sådan lösning?

/Martin

6. M
    Moderator · Nivå 17

Mina rännor är "utknäckta" några cm och de sitter då kvar efter 8 år i Södra Norrland med hyffsat med blötsnö

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: