Byggahus.se

Vattenutkastare - lämplig rördragning?

1. Freddan101
    Medlem Nivå 7
    Planerar att komplettera med en vattenutkastare med kall- och varmvatten. Tänkte koppla in den under diskbänken och gå genom väggen där.

Behöver lite råd med vad jag bör välja för rördelar. Ska jag ersätta de befintliga kopplingarna som sitter längst ner med t-kopplingar och sedan dra vidare därifrån?

Kommer även sätta en ballofix på resp. rör.

2. L
    Medlem · Nivå 9
    Låter som en bra plan eller du kan ersätta de 2 raka kopplingar ovanpå med t kopplingar.

3. Narren666
    Medlem · Nivå 5
    Enklaste är väl ersätta skarven med T-rör.
    Då behöver du inte ens kapa rören eftersom det är slang, bara släppa muttern och montera dit vattete t-rör

• Laddar…
  4. Freddan101
    Medlem Nivå 7
    Tack för tipsen. Jag har nu fått klart uteköket och beställt en utkastare från FM Mattsson med kall- och varmvatten (se bild nedan). Dags att ge sig på kopplingen inne. Koppla vatten är ett helt nytt område för mig så sorry för ev. konstiga frågor men hade varit roligt att lära sig lite mer. :)

Ur väggen in i skåpet kommer det 15 mm-rör. Rören upp till slangarna är 12 mm. Jag antar att det vad gäller vattenflöde ut till utkastaren inte spelar någon roll var jag ansluter T-röret, på 15 eller 12 mm-rören? Eller är det att föredra på 15 mm för att få så bra sprutt som möjligt på vattnet ute?

Anta att bästa alternativ är att koppla på ett T-rör mellan 12 mm-rören och slangarna, byter jag då ut skarvarna mot ex. länkad produkt? Kan dock inte utläsa vilken av mynningarna som är 15 mm. I mitt fall behöver ju mynningen som går "åt sidan" vara 15 mm.

https://www.hornbach.se/shop/VATETT...rkromad-1948496/5139147/artikel-detaljer.html

5. Narren666
    Medlem · Nivå 5
    Får jag fråga varför du vill ha varmvatten? Någon särskild anledning? Eller bara att bilen blir renare?
    För det går ju åt ex antal liter VV. Om du inte har obegränsat så att säga

Ett t-rör läses från ena sidan till den andra.
    Så i detta fallet är 15mm anslutningen INTE i mitten.

15mm är ju att föredra till VUK helst 18/22 mm för riktigt flås.
    Beror på vad du ska ha den till. Jag hade 12mm på min. Det funkade ok till mina ändamål.

Vill minnas att det finns 15*15*12 t-rör.
    Köper du ett sådant så, kan du sätta förminskningar 12*10 till blandaren, och 15*10 till matningen.
    15*15*15 t-rör.
    Samt då passande förminskningar 15*12 och 15*10 mm.

• Laddar…
  6. Freddan101
    Medlem Nivå 7
    Jag får för tillfället ta vatten innifrån för att fylla ungarnas pool etc. Rätt bökigt. Bra också att ha tillgång till varmvatten för diverse rengöring utomhus.

Eftersom det är till detta ändamål samt till uteköket som utkastaren ska användas tänker jag att det nog funkar bra att koppla på 12 mm-rören om det blir det enklaste.

Är det då bara att skruva av slangarna, lossa befintliga kopplingar från rören och montera t-kopplingarna? Eller behöver jag kapa rören som går in i befintliga kopplingar?

Är det ett alternativ att använda slangar istället för rör för att koppla in utkastaren?

Redigerat 30 maj 09:40
  7. L
    Medlem · Nivå 9
    Du kan ersätta befintliga kopplingar med ett t koppling istället men det är möjligt att du måste knacka los klämringarna som sitter på blandaren och ersätta med förminskningar. J
    Nån annan kan kanske hjälper här men jag tror inte att t rör finns med en 10mm ända så man ta en 12mm T och använder förminskning till 10mm.

Det går bra att använder slang med mellan blandaren och utkastaren. Finns 3/8-1/2 slangar.

• Laddar…
  8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag har två vattenutkastare på mitt hus, självklart KV/VV-varianten. Hur ska man kunna leva utan när man vant sig med det?

Fyllde poolen igår med 7m³ 40ºC vatten, men så eldar jag med vet också!

Jag är ingen främjare för att koppla in saker med anslutningsslangar, men ska man göra det så se till så slangen är typgodkänd för fast installation!

Absolut skulle jag byta Vatette-vinklarna till T-rör. Dubbelmutter, kulventil (fullflödes helst) och sen planadapter + slang.

Kanske det går åt vinklar också efter kulventilerna. Men då går det samtidigt åt extra dubbelmuttrar.

Vattenutkastaren har 15-gänga med slät ände så där passar anslutningsslangen bra direkt.

• Laddar…
  9. Freddan101
    Medlem Nivå 7
    Tack alla för riktigt bra tips. Det visade sig att slangarna upp till köksblandaren är 10mm så för att förenkla köpte jag 15-12-15 t-kopplingar som ersätter befintliga kopplingar på de rör som kommer ut ur väggen. Blir 15 mm-slangar som därifrån kopplas in i VUK.

Läser manualen till VUK och det står att man ska isolera hålen runt rören. Är detta för att undvika att kyla går in denna väg eller är det för att skydda från kondens från rören? Vilken material bör jag täta med? Rör sig om en trävägg.