Byggahus.se

vattenutkastare inte rakt ner när ingängad helt

1. F
    Medlem · 368 inlägg
  2. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 766 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Sitter det någon packning emellan? Annars hade jag monterat den med lite lin och locherpasta i första hand, i andra hand gängtejp... Då behöver du inte dra den i botten och kan justera den rätt.

3. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 651 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Du ser ut att sakna lin och locherpasta, om du har det så får du applicera mer lin helt enkelt.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 488 inlägg

hempularen

Moderator
    Du har klart för dig att den där kommer att frysa sönder om du inte kan tömma den helt på vatten?

Nu drar jag kanske en förhastad slutsats att det är utomhus.

5. F
    Medlem · 368 inlägg
    Jo jag har beställt lin och pasta också, provade bara skruva ihop dem nu när jag fick hem dem. Om jag inte drar kranen i botten, sitter den inte löst då eller kommer pastan och linet ”suga ihop det?” Haha märks jag aldrig gjort detta förr. Byggt har jag gjort hela livet men aldrig mockat rör.

jo det är sommarvatten med pump så det här ska blåsas ut i god tid innan frysgraderna kommer

6. Bästa svaret

Rickard.ag
    Medlem · 2 661 inlägg
    Med lin och pasta behöver man inte dra i botten utan kan stanna när man dragit lagomt och den pekar åt rätt håll. Med rätt mängd lin är det också "trögt" hela tiden så det blir ändå stumt.

Redigerat 11 jun 15:47
  7. F
    Medlem · 368 inlägg
    Ha, nu sa frun att hon har gjort det där och har koll! Perfekt!

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Stockholm · 43 488 inlägg

hempularen

Moderator
    Ett tips om du kör med lin. Då är det bra att ”repa” gängorna. Dra på tvären över gängorna med en fil eller morakniv. Det skall bli lite kanter som linet kan haka fast i. Annars blir det lätt så att linet man lindat runt trycks ut i et paket när man skruvar ihop.
    Får man bara linet att hamna inne i gängkopplingen så blir det alltid tätt.

9. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 303 inlägg

-MH-

Medlem
    Ett annat tips, börja längst in i gängan och linda medurs utåt rörändan. Linet "korsar" då gängtopparna. Har du repat gängorna som föreslagits ovan, så sitter linet kvar och snurrar inte med.

Vill du ha på mer lin, så kan du vira inåt "längs med" gängan om du vill.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.