1 811 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Vattentryck i vedpanna sjunker till 0 när den är kall
Hej!
Håller på felsöker min vedpanne installation,
Det är en värmebaronen från ca 2005
med 2st 750 liter acc tankar
Samt expansionskärl på 200 liter
till problemet
om jag när pannan är kall fyller på till arbetstryck antar att 1 bar duger då det är 1 planshus
så sjunker trycket inom relativt kort tid, vi säger 3 dagar tillbaka till 0 bar innan jag eldar men når 1 bar när systemet är uppe i temperatur,
Misstänkte Expansionskärlet då det kom ut kanske en halv dl vatten ur luftnippeln när jag tryckte till den
alternativt att pannan läcker invändigt,
Tänkte fylla på expansionskärlet imorgon så det är rätt starttryck i det,
Vad tror ni och var ska jag börja med för att få en lösning, har slutat fylla på för att syresätta hela tiden samt tror att det försvinner ner i skvallerröret eller vad man kallar det när jag elder
tack och bock
Håller på felsöker min vedpanne installation,
Det är en värmebaronen från ca 2005
med 2st 750 liter acc tankar
Samt expansionskärl på 200 liter
till problemet
om jag när pannan är kall fyller på till arbetstryck antar att 1 bar duger då det är 1 planshus
så sjunker trycket inom relativt kort tid, vi säger 3 dagar tillbaka till 0 bar innan jag eldar men når 1 bar när systemet är uppe i temperatur,
Misstänkte Expansionskärlet då det kom ut kanske en halv dl vatten ur luftnippeln när jag tryckte till den
alternativt att pannan läcker invändigt,
Tänkte fylla på expansionskärlet imorgon så det är rätt starttryck i det,
Vad tror ni och var ska jag börja med för att få en lösning, har slutat fylla på för att syresätta hela tiden samt tror att det försvinner ner i skvallerröret eller vad man kallar det när jag elder
tack och bock
Kommer det vatten ur luftnippeln på expansionskärlet så är kärlet trasigt.
Efter att du fyllt på systemet, kommer det då ut vatten ur säkerhetsventilen under någon tid från påfyllning till trycket är nere på noll?
Edit:
Om pannan skulle läcka mellan radiatorkretsen och tappvarmvattnet så skulle trycket i radiatorkretsen öka tills säkerhetsventilen öppnar å sen skulle trycket stanna där samtidigt som säkerhetsventilen skulle läcka ”hela tiden”.
Efter att du fyllt på systemet, kommer det då ut vatten ur säkerhetsventilen under någon tid från påfyllning till trycket är nere på noll?
Edit:
Om pannan skulle läcka mellan radiatorkretsen och tappvarmvattnet så skulle trycket i radiatorkretsen öka tills säkerhetsventilen öppnar å sen skulle trycket stanna där samtidigt som säkerhetsventilen skulle läcka ”hela tiden”.
Hur länge måste du fylla, för att öka trycket 0-1bar?
Vad händer med trycket om du eldar när systemet är nyfyllt?
Läcker det mycket vatten från skvallerröret när du eldar, vid 0 bar respektive 1 bar?
Sjunker vattennivån under överdelen på acctankarna, så du inte får värme på element, om du väntar för länge med att fylla på vatten?
Vad händer med trycket om du eldar när systemet är nyfyllt?
Läcker det mycket vatten från skvallerröret när du eldar, vid 0 bar respektive 1 bar?
Sjunker vattennivån under överdelen på acctankarna, så du inte får värme på element, om du väntar för länge med att fylla på vatten?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattentryck sjunker drastiskt vid flera öppna blandare
Vatten & Avlopp -
Vedpanna, tempen sjunker fort i pannan men inte i acctanken
Ved, Pellets, Flis -
Vattentryck sjunker. Egen brunn
Vatten & Avlopp -
Vattentrycket sjunker under natten , egen borrad brunn.
Vatten & Avlopp -
Vattentrycket sjunker, reparation av PEM slang?
Vatten & Avlopp