Hej

Kaminen i mitt nya hus är inte en täljstensvariant så jag funderar på att låta svetsa ihop två tankar om 120 L vardera och ställa dikt av på vardera sida om kaminen.

70 kg täljsten hittar jag för 3300 inkl frakt vilket känns ganska dyrt.
När jag googlar är alternativet till täljsten ofta vatten varpå min idé föddes.
Har sett lite uträkningar och 20L vatten som går från 90 till 20 skulle ge mig ca 1,6 kwh (se uträkningar och jämförelse nedan)

Är det någon med erfarenhet av något liknande, eller har några allmänna tips jag bör tänka på?
Rost har jag redan listat ut som en viktig faktor

Täljsten mot vatten
I fallet med 80 kg täljsten i ugnen om vi antar att den är 150o vid eldningens avslutande på kvällen och 20opå morgonen har den avgett följande energi
80x(150-20)x0,98 =10192kJ om man omvandlar det till kWh blir det 2,83.
I fallet med 20 liter/kg vatten på spisen med antagen temperatur på kvällen 90o och 20o på morgonen har följande energimängd avgetts under natten 20x(90-20)x4,18 = 5852 kJ och omvandlat till kWh 1,63

• Kamin med markerade platser för tankar, hund framför, vedkorgar och träheminteriör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det största problemet är att överföra all den värmeenergin till vattnet bara via strålning.

Menade du 20 liter vatten så är det nog inga större problem. Men du skrev över 100 liter först. Din uträkning ser korrekt ut.

R
Har lagt 4 st 300×90×60 5kg ovanpå min kamin.
En 300x90x60 mm stenplatta med mörkgrått mönster, avsedd för användning på kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L ludberg skrev:
Hej

Är det någon med erfarenhet av något liknande, eller har några allmänna tips jag bör tänka på?
Rost har jag redan listat ut som en viktig faktor
Värmeavgivningen / effekten från kaminen kommer inte öka, vad vill du uppnå med vattnet?
Du kan lika gärna fylla tankarna med sand eller gjuta något i betong kring kaminen som kan lagra värme.

En viktig faktor när man värmer vatten 20 - 90 grader är expansionen.
Därför krävs stora expansionskärl vid vedeldning till tex acctank.

V vectrex skrev:
Jag tror det största problemet är att överföra all den värmeenergin till vattnet bara via strålning.

Menade du 20 liter vatten så är det nog inga större problem. Men du skrev över 100 liter först. Din uträkning ser korrekt ut.
Jag tänkte ställa tankarna så de nuddar kaminen. På sidan blir den lite drygt 150 grader.
Plåt mot plåt tänker jag borde fungera OK men jag inser att de nog tar en stund att värma upp

Exemplet med uträkningen jag hittade var på 20 L men jag tömmer mig 2x 120 L

Redigerat:
S sune73 skrev:
Värmeavgivningen / effekten från kaminen kommer inte öka, vad vill du uppnå med vattnet?
Du kan lika gärna fylla tankarna med sand eller gjuta något i betong kring kaminen som kan lagra värme.

En viktig faktor när man värmer vatten 20 - 90 grader är expansionen.
Därför krävs stora expansionskärl vid vedeldning till tex acctank.
Set jag vill uppnå är en jämnare temperatur över tid. Nu får jag snabbt 28 men den sjunker också ganska fort.

Har kollat på sand och betong men dels så verkar de inte hoshå lika mkt energi (om jag förstod rätt) samt att vatten var bättre på att sprida värmen inom kroppen, dvs att det skulle ta mycket längre tid att värma sanden längst ifrån kaminen.

L ludberg skrev:
Set jag vill uppnå är en jämnare temperatur över tid. Nu får jag snabbt 28 men den sjunker också ganska fort.

Har kollat på sand och betong men dels så verkar de inte hoshå lika mkt energi (om jag förstod rätt) samt att vatten var bättre på att sprida värmen inom kroppen, dvs att det skulle ta mycket längre tid att värma sanden längst ifrån kaminen.
Vatten är överlägset alla ”normala” material när det gäller förmåga att lagra värmeenergi.

Det kommer säkert fungera men jag tror du kommer behöva elda länge för att tankarna ska bli uppåt 90grader. Väldigt mycket av energin strålar ut genom glaset på en modern plåtkamin. Risk att du har 40 grader i huset innan tankarna nått 90 grader.

Jag har 2st 20l jeepdunkar på vedspisen, intryckt längst in så de ej kokar. Det tar några timmar att värma upp men värmen stannar kvar betydligt längre i torpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.