Byggahus.se

vattentätning i hela badrummet?

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Aha...
    Finns det en genväg i reglerna, ifall vissa kriterier är uppfyllda?
    Men detta kräver alltså en analys av konstruktionen, (som säkert är för krånglig då, för att vara motiverad att köra på ett enstaka badrum :surprised: ).

Står det om detta i BBV's eller någon annan skrift? Det är kanske vettigare att läser igenom det grundläggande materialet innan jag börjar ställa en massa frågor ... ;)

2. J
    Medlem Nivå 15
    Jodå, det står i BBV. Vissa leverantörer har räknat på typexempel, och väljer man då deras system och uppfyller de krav som står uppställda i exemplet så kan man använda ett mindre tätt tätskikt. Ofta handlar det om att det ska vara betongväggar och betongbjälklag.

3. O
    Medlem Nivå 3
    Måste bara lägga in några rader som jag fick från ett av företagen som säljer tätskickt.
    Min fråga gällde det jag skrev om tidigare och det som diskuteras nu, kan jag sätta duk i de mest utsatta ställen aoch sedan enbart rolla tätskickt på de resterande ytorna, här är svaret:

"Det finns en
    tvingande lag som du finner i BBR, Boverkets Byggregler. Sedan finns det
    BBV, Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum, och slutligen Säkra
    Våtrum, Branschregler från GVK. Mitt förslag är att du läser igenom
    detta och sedan fattar ditt eget beslut om hur du ska bygga ditt badrum.
    Kanske bör du kolla med ditt försäkringsbolag, dom kanske har några
    regler dom vill att du ska följa.
    "

Jag tycker det är ett märkligt svar från en leverantör...de vill inte direkt ge några svar som kan ge dem problem i framtiden.

4. J
    Medlem Nivå 15
    Jag tycker i och för sig att det är bra att de redogör för hur det ligger till. Men försäkringsbolagen kräver att man följer BBV eller GVKs regler för att försäkringen ska gälla. Bryr min sig inte om det så kan man ju bygga som man finner vettigt.

5. K
    Medlem · Nivå 9
    Jag ser det inte som ett märkligt svar. BBV rekommenderar och tillverkarna tillhandahåller produkter som klarar kraven, men det är inte tillverkarens jobb att hjälpa folk att tolka BBV. Det anser jag i så fall är BKR's jobb.