Kabeln ska skalas, ja. Förmodligen finns det en instruktion någonstans exakt hur, men du kommer tillräckligt nära om du mäter hur lång metallhylsan inne i kopplingen är och delar med 2. Håll upp den mot ljuset så är det lätt att se metallhylsan. Limmet i hylsan ska täta mot kabelns isolering, så det är viktigt att inte skala för långt.
Se sedan till att kardelerna inte spretar, men tvinna dom inte heller.
Duraseal ska egentligen inte klämmas med en vanlig tång för röda kabelskor, utan har en annan typ av tång med mer mjukt rundade käftar. Vissa kabelskotänger funkar bra ändå, men andra skadar isoleringen för att de har för vassa kanter. Du klämmer en gång per kabel, på metallhylsan. I med ena kabeln, klämma den sidan, i med den andra kabeln och kläm andra sidan.
Kryp avslutningsvis hylsan med varmluft och se noga till att värma runt om så limmet smälter jämnt runt isoleringen. För mycket värme skadar isoleringen.
Kabeln ska skalas, ja. Förmodligen finns det en instruktion någonstans exakt hur, men du kommer tillräckligt nära om du mäter hur lång metallhylsan inne i kopplingen är och delar med 2. Håll upp den mot ljuset så är det lätt att se metallhylsan. Limmet i hylsan ska täta mot kabelns isolering, så det är viktigt att inte skala för långt.
Se sedan till att kardelerna inte spretar, men tvinna dom inte heller.
Duraseal ska egentligen inte klämmas med en vanlig tång för röda kabelskor, utan har en annan typ av tång med mer mjukt rundade käftar. Vissa kabelskotänger funkar bra ändå, men andra skadar isoleringen för att de har för vassa kanter. Du klämmer en gång per kabel, på metallhylsan. I med ena kabeln, klämma den sidan, i med den andra kabeln och kläm andra sidan.
Kryp avslutningsvis hylsan med varmluft och se noga till att värma runt om så limmet smälter jämnt runt isoleringen. För mycket värme skadar isoleringen.
PNO skrev:
Kabeln ska skalas, ja. Förmodligen finns det en instruktion någonstans exakt hur, men du kommer tillräckligt nära om du mäter hur lång metallhylsan inne i kopplingen är och delar med 2. Håll upp den mot ljuset så är det lätt att se metallhylsan. Limmet i hylsan ska täta mot kabelns isolering, så det är viktigt att inte skala för långt.
Se sedan till att kardelerna inte spretar, men tvinna dom inte heller.
Duraseal ska egentligen inte klämmas med en vanlig tång för röda kabelskor, utan har en annan typ av tång med mer mjukt rundade käftar. Vissa kabelskotänger funkar bra ändå, men andra skadar isoleringen för att de har för vassa kanter. Du klämmer en gång per kabel, på metallhylsan. I med ena kabeln, klämma den sidan, i med den andra kabeln och kläm andra sidan.
Kryp avslutningsvis hylsan med varmluft och se noga till att värma runt om så limmet smälter jämnt runt isoleringen. För mycket värme skadar isoleringen.
Du måste använda rätt tång annars kommer du skada isoleringen och tätheten är borta. Heter hylsorna inte Dura Seal eller liknande? Har du tålamod kan du köra en tändare/ZIPPO annars funkar gasbrännaren du har till Brüleepuddingen men bränn inte för länge på samma punkt.
Du måste använda rätt tång annars kommer du skada isoleringen och tätheten är borta. Heter hylsorna inte Dura Seal eller liknande? Har du tålamod kan du köra en tändare/ZIPPO annars funkar gasbrännaren du har till Brüleepuddingen men bränn inte för länge på samma punkt.
Tack!
Jo, syns nog på min bild att dom heter så.
Jag har en sån Brulee-brännare.
Men vilken tång ska man ha då?
Tack!
Jo, syns nog på min bild att dom heter så.
Jag har en sån Brulee-brännare.
Men vilken tång ska man ha då?
Det viktiga är att du ej skadar plasten samt kabelisoleringen och att det kryper lim runt hela kabeln. Kabelisoleringen ska gå långt in i hylsan, i princip tills det tar stopp. Uppskalning är kanske max en halv centimeter eller så, har gjort dessa skarvar för längesen.
EN enklare tång finns här. elfa.se/sv/presstaenger-foer-kabelskor-med-krympplast-och-smaeltlim-25-6mm-no-brand-xlcld-01125/p/18048050
För att smälta/värma krympisolering och smältlim, ska man använda helst varmluftpistol på 700F (ca 370 Celsius) och med ett reflektionsmunstycke, tex: https://www.rapid.com/sv-se/products/rapid-reflektionsmunstycke_212150
Jobbar man med bil- och båtinstallationer detta är ett måste för att inte skada omgivningen samt utrymmet är oftast begränsad för att kunna vrida runt kabeln med skarvhylsan för jämnare värmefördelning.
Dessa skarvhylsor har jag testat till slingan för robotklipparen och de funkar ännu efter flera år.
Sedan finns budgetvarianten, standard skarvhylsor som man fyller med superlim efter pressningen, krympslang om man vill lyxa till det. Har nån sån också på slingan.
Tittade på den här testvideon och skrämdes av lödvarianten. Ej testat själv efteråt.
Den andra varianten hos Biltema med krympplast och smältlim är väldigt lik DuraSeal så vet ej om standard kabelskotång passar. Man skiljer mellan kabelskotång beroende på om den ska användas för isolerade eller icke isolerade kabelsko. Olika verktyg. För krympplats med smältlim används ett annat som inte skadar krympmaterialet innan värmeapplicering. AD-1522 (eller motsvarande) används för både skarvhylsan och kabelskon med krympplast och smältlim från DuraSeal.
Tittade på den här testvideon och skrämdes av lödvarianten. Ej testat själv efteråt.
[media]
Den andra varianten hos Biltema med krympplast och smältlim är väldigt lik DuraSeal så vet ej om standard kabelskotång passar. Man skiljer mellan kabelskotång beroende på om den ska användas för isolerade eller icke isolerade kabelsko. Olika verktyg. För krympplats med smältlim används ett annat som inte skadar krympmaterialet innan värmeapplicering. AD-1522 (eller motsvarande) används för både skarvhylsan och kabelskon med krympplast och smältlim från DuraSeal.
MVH, Zoda
Ja efter den videon tänker jag nog fortsätta med att inte prova lödvarianten!
Den andra varianten klämde jag med standard tång för isolerade kabelskor. Jag kunde inte se några konstigheter. Och de har som sagt funkat länge och bra nergrävda i gräsmattan.
OK, tack för info!
Vet ej vad som skiljer sig exakt mellan AD-1522 och en standard tång för isolerade kabelsko i utformning, men dokumentationer som jag har läst markerar detta ofta, så man vågar inte byta tills man inte vet.
Ofta används dessa på motorfordon och båtar som dessutom skakar hela tiden.
OK, tack för info!
Vet ej vad som skiljer sig exakt mellan AD-1522 och en standard tång för isolerade kabelsko i utformning, men dokumentationer som jag har läst markerar detta ofta, så man vågar inte byta tills man inte vet.
Ofta används dessa på motorfordon och båtar som dessutom skakar hela tiden.
Löda och krympslang med smörja i är bäst, kan inte fela.
Det beror helt på vad skarven utsätts för.
Lödning har sämre hållfasthet, tål vibrationer sämre...
Samtidigt är kvaliteten på skarven väldigt beroende av teknik, skicklighet och vilket verktyg som används.
Skarvar mycket tunna kablar i utsatta miljöer, fukt, rörelse mm.
Skalar ca 10 mm, tvinnar, löder, viker lödskarven.
Trär över krympslang, droppar i Loctite 406 från båda hållen och värmer.
Provat alla möjliga skarvhylsor, ingen är i närheten så bra.
Klippt upp skarvar jag gjort för flera år sen och som varit fuktiga 7/24 året runt, ser ut som nytt under krympslangen.
( 406 snabblim för plast o gummi)