Ska montera en vattenutkastare på fasaden vid min altan, och dra en vattenslang till framtida utekök.
Om jag förstått det rätt så är inte Gardena-slang godkänd för dricksvatten?
Vattnet kommer användas till dryck och skölja grönsaker/händer.

Finns det något annat vettigt alternativt att använda till detta ändamål. Vattenslangen kommer dras under trallen innan den läggs.

Tacksam för tips!

PEM slang och kopplingar använder jag. Då kan du använda ett y och koppla Gardena dit om du vill.

Rickard.
Är det bara kallvatten så är pem bra, för mer temporära saker som tas in på hösten finns drycksvattenslang.

pacman42 pacman42 skrev:
PEM slang och kopplingar använder jag. Då kan du använda ett y och koppla Gardena dit om du vill.
Låter bra! Behöver nog inte använda gardena-slang så ofta där, men vill självklart kunna koppla bort den för vintern och när jag behöver vatten till sköljning av trall.

Finns det någon smidig koppling från PEM till Gardena eller direkt till vattenutkastaren?

Tål PEM-slang UV-ljus? Det blir en bit som går ovanför trallen upp på vägg.

PEM tål solljus.
Vet slangar som är kopplade till vattenutkast på en kolonilottsförening där både trästolpar, kopplingar och slang har hållit i över 30 år. Men då var plasten troligen en annan än dagens.

J joasag skrev:
Låter bra! Behöver nog inte använda gardena-slang så ofta där, men vill självklart kunna koppla bort den för vintern och när jag behöver vatten till sköljning av trall.

Finns det någon smidig koppling från PEM till Gardena eller direkt till vattenutkastaren?

Tål PEM-slang UV-ljus? Det blir en bit som går ovanför trallen upp på vägg.
https://www.amazon.se/PE-röranslutn...iameter-rör-ytterdiameter/dp/B0C78D28RJ/?th=1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.