BirgitS BirgitS skrev:
Och då behöver man inte bila något för att kunna byta ut brunnen?
Troligen inte.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
BirgitS
Då bör ju ju komma överens med mattläggaren, och allvarligt fundera på hur bra försäkringsskydd man vill ha.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Troligen inte.
Utan att egentligen veta gissar jag på att det sitter nån slags tätningsring vid anslutningen till stammen där där röret helt enkelt är nedstoppat.

Edit: Inte ens 1976 gjorde man väl så hårda tankevurpor att man inte ställde för att eventuellt behöva byta golvbrunn i plast utan att behöva bila upp plattan? 🫣

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J JonJon78 skrev:
Edit: Inte ens 1976 gjorde man väl så hårda tankevurpor att man inte ställde för att eventuellt behöva byta golvbrunn i plast utan att behöva bila upp plattan? 🫣
Det tror jag säkert förekommer.

Du frågade något om att regla upp kring golvbrunnen och då gäller att man ska följa golvbrunnstillverkarens monteringsanvisningar exakt. Men om golvbrunnen bara sitter kvar för att den är nedstucken i ett rör så känns det ju tveksamt om det är tillräckligt stabilt.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser golvbrunnen ut på nära håll ifrån sidan och ovanfrån 😀

• Golvbrunn fotograferad på nära håll från sidan, med rör och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn sedd ovanifrån, med synliga betongdetaljer och en brun tätning, omgiven av byggmaterial.
    Skapa konto
Redigerat:
Det verkar vara förhöjningsring uppe på en gammal gjutjärnsbrunn...

H HSP skrev:
Det verkar vara förhöjningsring uppe på gammal gjutjärnsbrunn...
Nej, det finns inget gjutjärn där enligt han som byggde huset 1976.

Nej, plastbrunnarna från 70-talet hade vattenlås liknande de som satt i gjutjärnsbrunnarna.

OM det är äggskalsrör (1976 tror jag är gränsfall), så var även skarvarna limmade. Det går i så fall inte att dra loss brunnen från röret. Det ser ut som själva golvbrunnen ligger ingjuten i betongen, med en djup förhöjningsring över. Du blir tvungen att bila lite om du skall kunna koppla på en ny brunn.

Om det inte är limmade skarvar så sitter det en gummipackning, och det skall gå att dra isär. Men det lär inte vara lätt att få loss, och stor risk att gummipackningen som är 50 år gammal inte tål att få brunnen urdragen. I så fall relativt enkelt att bila 5 - 6 cm ytterligare och frilägga en bit av röret, kapa och trä på en ny muff.

Se till att montera den nya brunnen i rätt höjd för golvet och fixerad helt enligt monteringsanvisningen (följ instruktionerna bokstavstroget). Och rör ned som ansluter till bef. röret i golvet.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, plastbrunnarna från 70-talet hade vattenlås liknande de som satt i gjutjärnsbrunnarna.

OM det är äggskalsrör (1976 tror jag är gränsfall), så var även skarvarna limmade. Det går i så fall inte att dra loss brunnen från röret. Det ser ut som själva golvbrunnen ligger ingjuten i betongen, med en djup förhöjningsring över. Du blir tvungen att bila lite om du skall kunna koppla på en ny brunn.

Om det inte är limmade skarvar så sitter det en gummipackning, och det skall gå att dra isär. Men det lär inte vara lätt att få loss, och stor risk att gummipackningen som är 50 år gammal inte tål att få brunnen urdragen. I så fall relativt enkelt att bila 5 - 6 cm ytterligare och frilägga en bit av röret, kapa och trä på en ny muff.

Se till att montera den nya brunnen i rätt höjd för golvet och fixerad helt enligt monteringsanvisningen (följ instruktionerna bokstavstroget). Och rör ned som ansluter till bef. röret i golvet.
Enligt farsgubben som är byggaren av kåken så vill han minnas att det är det röda/bruna rör som är gjutna i plattan men man kan ju aldrig vara helt säker 🤷‍♂️

I min värld så borde man även 1976 varit lite förutseende och inte limmat eller gjutit fast den utan förhoppnings monterat med gummipackning eller det kanske är att vara lite väl optimistisk 😀
Vill bara i möjligaste mån slippa att bila upp då det är två likadana brunnar det handlar om.

Vågar man dra lite i den och se om den lossnar eller riskerar man förvärra situationen?

J JonJon78 skrev:
I min värld så borde man även 1976 varit lite förutseende och inte limmat eller gjutit fast den utan förhoppnings monterat med gummipackning eller det kanske är att vara lite väl optimistisk
golvbrunnar brukar vara gjutna i betonplattor även i dagens nyproduktion, så det vore inte konstigt.Men titta efter vad det är du har ovan plattan. För mig ser det bara ut att vara en förhöjningsring. Brunnen med vattenlås ser ut att sitta lägre.

Det handlar ju inte om speciellt mycket bilande som behövs.

J JonJon78 skrev:
så borde man även 1976 varit lite förutseende och inte limmat eller gjutit fast den utan
H hempularen skrev:
golvbrunnar brukar vara gjutna i betonplattor även i dagens nyproduktion, så det vore inte konstigt.Men titta efter vad det är du har ovan plattan. För mig ser det bara ut att vara en förhöjningsring. Brunnen med vattenlås ser ut att sitta lägre.

Det handlar ju inte om speciellt mycket bilande som behövs.
Tyvärr är det fastgjutet så det är bara att kanvas upp och börja bila 😭

Så var ”aset” bortbilat 💪
En kvar men först ska vi komma fram till hur man löser en ny brunn här på bästa sätt 😂

• En bortbilad betongkonstruktion med en täckt betongbrunn omgiven av träreglar och rör i ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Betong golv med bortbilad brunnbotten, en plastpåse täcker öppningen. Ett rör syns bredvid, kanske en avlopp eller ventilation.
    Skapa konto
Nu är vi igång igen!

Vattnet rinner undan bra när man spolar på men det blir lite, ca 1 cm vatten som inte rinner undan,
Är det acceptabelt?

• Grå avloppsrörsanslutning i betonggolv, med ett område av ingjuten cement och synliga skador i omgivande material.
    Skapa konto
C
J JonJon78 skrev:
Är det acceptabelt?
Inte optimalt skulle jag säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.