Vattenskada pga. defekt vattenavhärdare. Garanti?

232 läst  4 svar

1. I
    Medlem · Nivå 6
    Vi fick en vattenskada i veckan då det började spruta vatten ur våran vattenavhärdare. Anläggningen är ca 1.5 år gammal, och det är fortfarande garanti på den, så rörkrökaren har beställt reservdelar och fixar den. Men hur är det med följdskadorna? Kan man kräva från installatören eller tillverkaren ersättning för att riva väggar och tak i teknikutrymmet för att åtgärda fuktskadan? Eller iaf självrisken?

Har kört avfuktare nu i 4 dagar, och mätte fuktkvoten i spånskivan bakom gipsen, och den låg på ca 22%. i gipsen och syllen ligger det på mellan 24-26%, så vattnet har ju trängt in en bit.

Har kontaktat försäkringsbolaget, och dom ska fixa skadan. Men jag får ju stå för självrisken, och det känns ju lite surt även om det är småpengar i sammanhanget (3000kr).

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror, men kan ha fel. Att ansvar även för dina följdskador ingår i garantiansvaret. Men det brukar då vara så att skadan skall regleras av ditt försäkringsbolag, men att firman sedan får stå för din självrisk.

Jag vet att det är en relativt vanlig lösning, men är osäker på om det är tvingande, eller goodwill från firmorna då. OM sedan skadan beror på fusk eller vårdslöshet från firman så kommer ditt försäkringsbolag att i sin tur ställa krav mot firman och deras försäkringsbolag.

3. I
    Medlem · Nivå 6
    Ja, jag vill ju gärna tro att de ska hålla kunden skadefri under garantitiden. Hade det skett innan jag tagit över anläggningen så hade det varit helt klart att de får stå för ev. skador, så det bör ju fortsatt vara så.

4. Bästa svaret

T
    Medlem · Nivå 7
    Tjoho
    Spana in konsumentköplagen. https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/

Saxat från ovanstående sida:
    "
    Skadestånd
    Du har rätt till ersättning för kostnader som du fått på grund av felet på varan. Du kan också få ersättning om något som tillhör dig eller din familj har skadats, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar ditt golv.
    "

Så de bör som minst täcka din självrisk, men även eventuella utgifter så som att du behöver vara hemma från jobbet för att möta hantverkare och andra rimliga kostnader.

5. I
    Medlem · Nivå 6
    Perfekt! Tack för den!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: