Byggahus.se

Vattenskada parkett bostadsrätt, Svartmögel?

1. K
    Medlem · 8 inlägg

Kjellab

Medlem
    Hej!

Har precis köpt en bostadsrätt, På visningen såg allt bra ut men efter betald handpenning och på det sista mötet där man skriver på och för över dom sista pengarna så nämner säljaren att när han flyttade möblerna och framförallt under bokhyllan som stod mot väggen i vardagsrummet så såg han att det gått isär ett par "tiondelar" av en mm på parketten, Jag åker dit efter mötet och ser att det är en vatten/fuktskada ca 1meter bred och nån halvmeter ut från väggen, precis så hyllan dolde detta på parketten så dom gått isär ca 1mm på flera ställen.

Har tagit bort 2 parkettlamellbitar och under är något svart, Kan detta var svartmögel? Jag är en amatör men kan det ligga svartmögel mot betongen underst ifall det varit blött och att detta är det möglet som letar sig upp genom granribborna och parketten?

Bifogage ett par bilder, kolla gärna alla 4 för några visar svarta fläckar.

Tack på förhand!

2. U
    Byggnovis · 363 inlägg

Utdelning

Byggnovis
    Någongång har det legat vatten där. Någon kanske tappade ut vatten utanför bokhyllan och fick inte bort det som hamnade under. Är det torrt så hade jag inte oroat mig. Det kan bli sådär t.ex om man har större krukor på parkettgolv och slabbar med vatten. Det svarta skulle jag säga inte är något farligt.

3. K
    Medlem · 8 inlägg

Kjellab

Medlem
    Men det bör vara svartmögel som torkat? Kanske kan vara mycket mer under mot betonggolvet som man inte ser?

Tanken var att låta någon lägga ihop dessa bitar som gått isär och slipa samt lacka, men flera golvslipfirmor har sagt att dom lagar inte parkettlamellgolv för det kommer gå upp om ett par månader och bli problem, Så nu är planen att köpa ett ekfanér golv och lägga på det gamla parkettgolvet.

Problemet är att jag inte vill bygga in massa svartmögel om det nu är det under parketten, men är en amatör så jag kan bara gissa på vad det är jag ser. :thinking: