Byggahus.se

Vattenskada orsakad av hyresgäst i BRF

1. A
    Medlem · Stockholm · 5 inlägg

Amnett

Medlem
    Hej!

Nu hoppas jag att någon erfaren/kunnig medlem kan hjälpa till.

För drygt ett år sedan upptäcktes en vattenskada i min lägenhet och allt tydde på att vattnet kom ovanifrån, dvs från min granne som är hyresgäst i vår förening (jag själv är medlem i föreningen). Grannen erkände då att hon glömt kranen på under en vattenavstängning och sedan inte märkt att vattnet forsade. Detta blev hon dock mycket mer tystlåten och vag om efter en tid.

Jag själv var utomlands och jobbade när detta inträffade men gav styrelsen tillstånd att gå in i min lägenhet och torka upp det synliga vattnet.

En anmälan till föreningens försäkringsbolag gjordes och jag meddelade även mitt eget vad som hänt. Först försökte övrig styrelse få mig att driva ett ärende gentemot min granne men det vägrade jag naturligtvis och det verkar som om grannen dessutom inte har någon hemförsäkring och ärligt talat inte heller några pengar öht. En fuktmätning gjordes och visade (naturligtvis) att min lägenhet var skadad i tak, väggar och golv och grannens en bit upp på vägen och i golv. Tyvärr är det mycket svårt ändå att bevisa skuld i det här fallet utöver att det inte kommer från min lägenhet.

Då borde det ju vara så att föreningens fastighetsförsäkring träder in, och tja, allt borde vara frid och fröjd. Men ingenting har hänt.. Byggarna vägrar göra sitt jobb om de inte kan ta hand om båda lägenheterna samtidigt och grannen vägrar släppa in dem. Jag har påtalat för föreningen att de kan fatta ett beslut om att låta renovera lägenheterna separat men inte hört något om det heller.

Nu är det nog ett år sedan något gjordes i ärendet och jag har tjatat och tjatat och tjatat.. I början av sommaren skickade jag in ett ärende till Bostadsrättsnämnden (skadestånd eftersom det tagit orimligt lång tid och jag i princip varit helt låst i min boendesituation och inte kan sälja). DÅ kopplar föreningen in en jurist! Men de svarar fortfarande inte på mina samtal eller mail där jag frågar om när renoveringen ska komma igång eller begär handlingsplaner mm.

Som jag ser det är skadeståndskravet ett separat ärende, helt skilt från den faktiska renoveringen som föreningen måste ta tag i nu (strunt i vem som är ansvarig för nya ytskikt, åldersavdrag etc.. jag vill bara att renoveringen kommer igång och sedan komma bort från föreningen illa kvickt!!).

Vad kan jag göra för att driva på? Har föreningen begått något fel som inte svarar på mina mail?
    Vad borde jag kunna förvänta mig? Enligt föreningens försäkringsbolag har de två år på sig att skicka in fakturorna för en skada och det närmar sig nu ett år och fyra månader sedan det inträffade.

Mvh
    Marianne

2. B
    Medlem · Stockholm · 3 087 inlägg

Byggis1976

Medlem
    Ska föreningen renovera pga detta? Vad har föreningens jurist yttrat hittills? Vem gjorde fuktmätningen, har du kvar dokumenten?

3. A

Amnett

Medlem
    Ja i det här fallet är det inte jag som ska ta på mig renoveringen vilket både mitt eget försäkringsbolag och föreningens håller med om - och även styrelsen som satt vid tidpunkten för skadan! Det gjordes (åtminstone som jag hört) en del försök att få komma in i grannens lägenhet och vi hade kontakt med de byggare föreningens försäkringsbolag rekommenderade, men det verkar som sagt som om inte ett dugg hänt på ett år nu.

Juristen har enbart kopplats in för att svara på mitt ärende hos Bostadsrättsnämnden och har än så länge inte sagt någonting.

Jag har kvar alla dokumenten och fuktmätningen gjordes på beställning av föreningen av Humidus men dokumenten visar ju bara den faktiska skadan och inte vem som är skyldig.

4. B

Byggis1976

Medlem
    ...oj och det har gått mer än ett år? Jag skulle kontakta en advokat som får hjälpa dig lite. Innan kan du ju uppsöka ordföranden och muntligen försöka förstå läget, vad de tänker mm. Låter jättejobbigt. De kanske försöker med uttröttningstaktik?

5. Lolle
    Medlem · Jämtland · 3 145 inlägg

Lolle

Medlem
    Jag har sagt det förr, detta är ett av juridikens värsta ärenden processrättsligt.

Rent krasst så kan föreningens fastighetsförsäkring ersätta läckageskada men kommer troligen försöka neka på grund av att skada uppkommit genom en medlems vårdslöshet vilket strider mot aktsamhetskraven.

Skadeståndslagen ger er rätt till ersättning för skada som uppkommer via uppsåt eller oaktsamhet. I detta fall är rekvisit för oaktsamhet troligen uppfyllda om vi förutsätter att bevisbördan inte blir alltför tung när hon ljuger/nekar. Det borde egentligen redan vid skadetillfället gjorts en skadeutredning som fastställer hur skada uppstått.

Om ni kommer till den intrikata situation att medlemmen som orsakade skada saknar medel för att ersätta och saknar försäkringsbolag kan det komma till den punkt att man begär denne i konkurs o ev häver dennes medlemskap i föreningen.

Du bör i detta läge anlita en jurist för att utreda rättsläget gentemot föreningen som tyvärr inte är självklar. Plus att denne jurist kan utreda ev process mot din granne

6. M
    Medlem · AC · 270 inlägg

Moki

Medlem
    Om det är en hyresgäst, kanske det egentligen är kommunen som hyr lägenheten? Kontakta dom isf, och bedriv ärendet mot dom. De kan svara med att avhysa hyresgästen, om denne inte sköter sina åtaganden.

(det kan även styrelsen göra om hyresgästen missköter boendet och därmed påverkar priserna för övriga boende i föreningen).

7. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 319 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det var en hyresgäst som orsakade det hela.

8. A

Amnett

Medlem
    Det är hyresgästen själv som står på kontraktet och föreningen har försökt avhysa personen i fråga men tyvärr sköttes ärendet felaktigt av de som har hand om föreningens ekonomi och hur det gått efter det vet jag inte. De försökte avhysa henne för att hon inte betalade hyran under flera månaders tid men jag tror att hon började betala igen när hotet om vräkning dök upp.

Om inte föreningen ångrar sig (vilket jag inte förstår hur de ska kunna göra) så är det egentligen redan beställt en renovering via ett byggbolag, problemet är alltså att byggbolaget vägrar ta en lägenhet i taget, grannen släpper inte in dem och föreningen tar sig inte samman och fattar beslut om att renovera lägenheterna separat (vilket de måste göra om jag förstått föreningens försäkringsbolag rätt). Men det händer ingenting!

Och så är det ju ärendet i BRN också som de tydligen tyckte var mer skrämmande än mitt tjat.

9. Lolle

Lolle

Medlem
    Ser att jag läste för slarvigt, sitter i bilen o skriver via mobilen när tillfälle ges.

Då är det föreningen du ska ställa krav gentemot precis som du själv säger. Tyvärr är det vanligt att de endast har en vanlig fastighetsförsäkring o pga okunnighet missar att ändra omfattning när de tar in hyresgäster. Om deras försäkringsbolag har tagit på sig skaderegleringen redan så har de försäkring för ansvarsskada mm. Annars kan det misstänkas att problemet ligger just där att det endast finns en vanlig fastighetsförsäkring anpassad för bostadsrättsföreningar( där saknas tex läckageskydd i enskilda lägenheter och ansvarsskydd för hyresgäst). Då vill ingen riktigt säga det rakt ut och byggbolaget inte har fått en uppdragsbekräftelse vilket gör att de därför inte inleder jobb.

Prata med föreningens försäkringsbolag och begär utlåtande på skadereglering. Då får du antingen ett ja för att påbörja åtgärd eller ett nekande som kan överklagas

10. A

Amnett

Medlem
    Tack för alla svar!
    Jag tänkte nog följa kinglolles svar och börja i änden föreningens försäkringsbolag (det är inte första gången jag ringer dem direkt så de vet vem jag är). Återkommer med hur det löser sig (om..).

11. stake
    Medlem · skåne · 492 inlägg

stake

Medlem
    Varför tar bara byggbolaget en lägenhet i taget?

12. B

Byggis1976

Medlem
    Kan inte föreningens försäkringsbolag ha klausuler om oaktsamhet vilket i så fall innebär att personen som hyr kan vara ansvarig? Det känns rimligt utifrån mitt perspektiv.

13. N
    Medlem · Västra Götalands Län · 529 inlägg

Niclas Jonsson

Medlem
    Här rör ni till det duktigt! Till TS:

Din part är föreningen. Ingen annan. Du ska inte träffa några överenskommelser med byggare, hyresgäster eller andra. Föreningen är skyldig att omedelbart säkra fastigheten, d v s stoppa läckan, frilägga skadade områden (båda lgh: na) och torka ur. Sedan skall föreningen återställa FRAM TILL YTSKIKT (ej ytskikt).

Detta gör föreningen FÖRST. Beroende på kostnad, så använder de sig av försäkringen, eller så betalar de ur kassan. Självrisken för föreningen är 1-2 basbelopp, så det avgör. Hela utgiften föreningen haft (alltså antingen självrisk eller de faktiska kostnaderna) fakturerar de sedan hyresgästen.

Hyresgästen går med denna fakturan till SITT försäkringsbolag. Antingen ersätter de (om denna varit rätt försäkrad) eller så får hyresgästen stå för fiolerna själv. Kan han inte det, är det guldläge, då föreningen kan starta en avhysningsprocess p g a ej betald faktura. (de ville ju bli av med denne).

TS ytskikt står du för själv, föreningen ersätter ej dessa. Ta sedan summan du lagt ner, och rikta HELA det kravet mot din granne. Nu är grannen och du parter i den processen.

Hyresgästens ytskikt måste föreningen troligen göra vid, men då inkluderar de dessa i första steget.

Att föreningen inte kommer in är bullshit. De kan be om handräckning från kronofogden så är de inne.

TS: Nu har du väntat i över ett år, och lidit ekonomisk skada. Detta är en enskild process. Stäm föreningen på skäligt belopp för denna del. Detta är en enskild process, skild från själva reparationen. Men du väntar med denna stämningen tills föreningen är klar med sitt åtagande.

Klart.

14. Lolle

Lolle

Medlem
    Hur många sådana här processer har du erfarenhet av Niclas?

Min erfarenhet är att det tyvärr inte är så kategoriskt och enkelt även om jag träffat en hel del föreningar eller ordföranden som trott detta.

Aktsamhetskravet i fastighetsförsäkringen för föreningen har högst troligen en nedsättning på 50-100 % av skadan. En omfattande skada i bostadsrätt kan i vissa fall uppgå till över 1 miljon. Just på grund av detta är dessa skadeutredningar ett hatobjekt för försäkringsbolagen som gärna nekar skada.

Även om föreningen kan återkräva ersättning så är det inte alltid så självklart att kasta sig in i åtgärd för mindre föreningar innan ansvarsfördelningen är klar.

Nu håller jag dock med i dina åsikter att det bör läggas mer tryck på föreningen även om jag tror att försäkringsbolaget kan vara rätt väg att gå för snabbare hantering. Håller även med om att de självklart kan få tillgång till lägenheten

15. B

Byggis1976

Medlem
    Eftersom detta forum inte är ett expertforum får TS göra egna bedömningar tycker jag. Om man som TS vill ha expertråd så skall man kontakta en advokat. Annars så kan väl alla inlägg belysa olika synvinklar. Det är pga olika synvinklar o tips jag tror de flesta TS använder forumet.

Fast det är ju mycket bra att andra på forumet bemöter sådant de anser fel eller för lätt...

Redigerat 26 aug 2012 21:25
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.