Vilken lösning skall man gå på?

Jag har inte fått upp golvet ännu, men jag vet att det är cellplast på betong, troligen sand emellan.

Vad skall jag ta istället? EPS-betong? Nivellerat? Vad rekommenderar forumet.

En Ballofix har börjat läcka efter ca tio år, detta blev resultatet...

Vatten- och mögelskada syns på insidan av en garderobsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläcka med fuktfläckar på vägg nära dörr i rum med ljust trägolv. En rörkoppling och synliga elkablar finns på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplingen har ju inte varit dold, men frugan som använder garderoben var bortrest en vecka och hon hämtade inga kläder från den garderoben på ytterligare en vecka. Den började kanske läcka ytterligare innan dess.

Om jag lyckas med böjvinklarna så böjer jag nu röret och drar det genom väggen längre ned så att skarven hamnar på utsidan istället.

Lite jobbigt att torka rummet dock, men en värmefläkt kostade bara 299kr, så det blir inte så dyrt i alla fall.

Förhoppningen är att vattnet inte letat sig under golvet i angränsande rum bara.

Tur vi hittade läckan relativt snabbt i alla fall.

Planen var att fixa detta rum och rummet utanför efter sommaren då bägge barnen skulle vara utflugna, men nu blev det med 1,5 barn boende hemma (den ena bor i andra hand). Rummet utanför lutar rätt rejält och golvet måste planas ut där. Min plan har hela tiden varit att lägga EPDbi det rummet då jag vill få in två vattenslangar under golvet också.
Tom garderob med trähyllor och klädstänger, omgivna av tröjor och filtar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men hur skall jag göra i det första rummet? Nivellerat? EPS? Eller bara cellplast och flytande golv som det är idag?
 
16h och ingen som vill rekommendera typ av undergolv? Oväntat!
 
Har nu fått bedömning av skadan från dels en granne och dels fuktkillen som försäkringsbolaget skickade ut.

Jag måste riva ut golvet i två rum. Vattnet har troligen "droppat" (en droppe bildades var tjugonde sekund ungefär) från klämkopplingen i några veckor (klämkoppling på chromat är inte att rekommendera).

Jag har i praktiken tre olika lösningar att välja på:
1) såga av väggarna en bit upp och gjut med EPS-betong som ersättning för cellplasten i golvet. Då kan vi gjuta så snart det är rivet och rensat. Sedan sätter man stålreglar mot golvet och sätter tillbaka träreglarna i väggen.
2) torka allting ett par-tre veckor, sedan återskapa golven precis som de såg ut.
3) en blandning av 1 & 2, kapa väggreglarma en bit upp, och torka betongen någon vecka bara. Lägg cellplast på betongen ända ut till betongväggarna, lägg på golvspån och regla väggarna på golvspånet. Återställ väggarna.

Det är för och nackdelar med alla lösningar. #3 är en kompromiss som troligen blir tillräckligt bra och som innebär mindre risker än #2. EPS (#1) ger sämre isolering och är inte kapillärbrytande, jag får lägga plast, lump och sedan golv på detta (jag funderar dock på om man skall ha tejpad foam istället för plast och lump).

Bägge lösningarna med cellplast innebär att golvet sviktar längs väggarna under stor tyngd. Mindre med #3 dock.

Om jag väljer cellplast så tar jag nog XPS i så fall, åtminstone längs med väggarna. Det blir stabilare.

Jag får ju ersättning för skadan, men ju dyrare det blir desto mer får jag betala...
...gör jag #3 så blir det tillräckligt bra och det är nog lösningen som är snabbast klar (behöver inte torka reglarna på golvet så länge då).

Jag velar mellan #1 och #3.

Vilken lösning skulle ni välja?
 
En sak till, iom ett jag nu rivit upp golvet så kan jag dra ut vattnet utan kopplingar på insidan. Inget ont som inte har något gott med sig.
 
Finns det verkligen ingen som kan ge råd, eller ens har en åsikt rörande om jag skall lägga EPS/XPS på betongplattan igen, eller om jag skall gjuta med EPS-betong?

Tidigare trådar ger inte riktigt några råd, även om många pekar mot EPS-betong. Jag är dock lite bekymrad rörande det faktum att den har sämre isolation än EPS/XPS och att man flyttar fukten närmare ytskiktet.

Jag lutar mot att kapa reglarna nedtill (alternativ #3 i tidigare inlägg) så att de hamnar ovanför golvspånskivan och att jag då lägger den enda innerväggen ovanpå golvspånet för att inte ha något virke nära betongen, men att jag lägger tillbaka EPS på betongen. Det ger den snabbaste återställningstiden och jag anser att det blir tillräckligt bra. Men jag skulle gärna vilja höra vad experterna i forumet tror om lösningen.

Jag tänker i så fall dra ut golvet ut till ytterväggarna (två väggar per rum), det är LECA-väggar som har innerväggar byggda på. Genom att dra ut både EPS och spånskiva en bit till under reglarna och glasfiberisoleringen mot yttervaäggarna så kan sedan reglarna för väggarna vila på golvspånet och behöver inte ligga mot betongen som det är gjort idag.

Jag har 70mm EPS idag, men jag tänker att jag antingen lägger 70mm XPS över hela golvet, eller att jag lägger XPS längs väggarna och EPS i mitten. Jag har nämligen noterat att golvet gärna sviktar nära väggarna om man exempelvis ställer en tung möbel där.
 
Ett par bilder före och efter. Notera att golvet närmast dörren i detta rummet inte har höjts alls och notera hur mycket rören har försvunnit. Snacka om att plattan inte var plan...
Ojusterat golv med tydliga markvariationer nära en vit vägg. Avslöjade rör vid väggen, delvis täckta av ett genomskinligt skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämnt betonggolv med några fläckar och golvnivåpinnar. Målningstejp på väggarna och rör längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med nylagt golv, plastfolie täckt med blå tejp på väggarna, visar att rören är dolda och att golvhöjden vid dörren är oförändrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.