1 464 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
Vattenskada i nyproducerat radhus - Bostadsrätt - Ersättning?
Hej,
Jag och min fru (samt vår 4mån dotter) flyttade in för en vecka sedan in i vårt nyproducerade radhus. I natt så upptäckte vi att golvet i hallen och metallisterna hade slitits upp av en vattenskada.
Det var en del vatten ovanför golvet som vi torkade upp.
VI kontaktade projektledaren som skickade ut en jourvarande person som plomberade ett rör/slang som var orsaken till vattenskadan. Förmodligen har det sipprat ut vatten i flera veckor som har spridit sig till intilliggande kör och vardagsrum och förmodligen värre än vad vi kan se.. Han var själv förbryllad att detta inte upptäcktes vid besiktningen där dom borde ha trycktestat allting.
Vi kommer imorgon att få förflyttas akut till ett långvarigt boende som täcks av försäkringsbolaget. Det kommer säkerligen ta flera veckor tills allt är åtgärdat och torkat.
Vår fundering är hur det blir med ersättning, skadestånd eller prisreducering för vårt radhus?
För vi tänker att värdet på huset såklart påverkas när det finns en historik av vattenskada och vi betalade dom faktiska pengarna för ett NYTT hus och inte ett NYTT hus med vattenskada. Sedan så kan man aldrig garantera att det inte sprider sig mögel eller att det faktiskt blir åtgärdat till 100%?
Allting kommer att lösa sig på sikt med skadan etc men vi är mer oroliga för värdeminskningen eller ekonomiska påverkan när vi väl eller om vi vill sälja i framtiden och tycker att vi bör ha rätt till prisreducering?
Tacksam för alla svar!
Jag och min fru (samt vår 4mån dotter) flyttade in för en vecka sedan in i vårt nyproducerade radhus. I natt så upptäckte vi att golvet i hallen och metallisterna hade slitits upp av en vattenskada.
Det var en del vatten ovanför golvet som vi torkade upp.
VI kontaktade projektledaren som skickade ut en jourvarande person som plomberade ett rör/slang som var orsaken till vattenskadan. Förmodligen har det sipprat ut vatten i flera veckor som har spridit sig till intilliggande kör och vardagsrum och förmodligen värre än vad vi kan se.. Han var själv förbryllad att detta inte upptäcktes vid besiktningen där dom borde ha trycktestat allting.
Vi kommer imorgon att få förflyttas akut till ett långvarigt boende som täcks av försäkringsbolaget. Det kommer säkerligen ta flera veckor tills allt är åtgärdat och torkat.
Vår fundering är hur det blir med ersättning, skadestånd eller prisreducering för vårt radhus?
För vi tänker att värdet på huset såklart påverkas när det finns en historik av vattenskada och vi betalade dom faktiska pengarna för ett NYTT hus och inte ett NYTT hus med vattenskada. Sedan så kan man aldrig garantera att det inte sprider sig mögel eller att det faktiskt blir åtgärdat till 100%?
Allting kommer att lösa sig på sikt med skadan etc men vi är mer oroliga för värdeminskningen eller ekonomiska påverkan när vi väl eller om vi vill sälja i framtiden och tycker att vi bör ha rätt till prisreducering?
Tacksam för alla svar!
Det kommer att repareras till nyskick, så tänk på annat nu inför julen och njut av den. Det tar säkert några månader för dom att ordna till det. troligtvis kommer allt i golvväg rivas ut plus lite till. Tråkigt men sånt händer.
Några månader? Vi trodde några veckor...J jonaserik skrev:
Men även om dom åtgärdar det till nyskick så finns det ju historik på att det har funnits en vattenskada, det avskräcker många nya köpare som påverkar vår framtida värdering. Då borde man kunna få prisreducering eller något extra utöver åtgärden?
Det måste torkas ut allt som fått vatten på sigMandalore skrev:
Svar nej julen är inte förstörd, den har intagit en ny plats, ert evakueringsboendeMandalore skrev:
Köp ni en gran och pynta den och det så skönt som ni kanMandalore skrev:
Nu i dessa tider så är hela världen uppochner, så se det från ljusa sidan nu och planera för helgerna, inget ont utan det har något gott med sig sa min mormor
Samt att det finns vissa scabloner för detta hos försäkringsbolag och byggare, bara en enkel fråga, är det ekonomiska det viktigaste i er situation nu, så är ni lite på fel spår, så försök att växla ner, det finns gott om tid att begrunda och tala med försäkringsbolag/byggare
NI har ett boende, men det finns dom som inte har det
NI kommer inte att få betala ett öre ( om det finns ) från först dagen ni kom i i huset, allt kommer att betalas av andra.Ni har varandra i familj, det finns andra familjer med som inte kan träffas på grund av farsoten som träffat världen. Ni tillhör den lyckliga skaran, jag och frugan sitter i karantän ( friska ) och kan inte träffa barn/barnbarn jul och nyår, men vad, bara göra det bästa av det. SÅ GOD JUL och GOTT NYTT ÅR på erMandalore skrev:
Tack för info, nej självklart att inte det ekonomiska som är prio. Men det är en arbetsskada, jag måste ligga steget före och ha koll på läget.. Inget fel i att ha koll på framtida steg och lösningar nu när vi har löst allting kring boendet med försäkringsbolaget.J jonaserik skrev:Samt att det finns vissa scabloner för detta hos försäkringsbolag och byggare, bara en enkel fråga, är det ekonomiska det viktigaste i er situation nu, så är ni lite på fel spår, så försök att växla ner, det finns gott om tid att begrunda och tala med försäkringsbolag/byggare
Ja det finns folk som alltid har det värre, tycker inte man ska känna någon skuld o skam för att man vill ha koll (även om det berör ekonomiska bitar). Det är min uppgift och ansvar som förälder och partner.
FYI både jag och min fru var flyktingar och flydde till Sverige med våra familjer som små barn så vi om någon vet hur det är att vara på flykt samt inte ha ett hem samt upplevt det värsta du kan tänka dig med att vara på flykt utan någonting.
God Jul och Gott nytt år på er med! Hoppas att ni får träffa era barnbarn snart och komma ut ur karantänen.J jonaserik skrev:NI kommer inte att få betala ett öre ( om det finns ) från först dagen ni kom i i huset, allt kommer att betalas av andra.Ni har varandra i familj, det finns andra familjer med som inte kan träffas på grund av farsoten som träffat världen. Ni tillhör den lyckliga skaran, jag och frugan sitter i karantän ( friska ) och kan inte träffa barn/barnbarn jul och nyår, men vad, bara göra det bästa av det. SÅ GOD JUL och GOTT NYTT ÅR på er
Liknande trådar
-
Vattenskada i bostadsrätt (radhus) två år efter slutbesiktning
Bostadsrätt -
Köpa radhus med känd vattenskada (vilka regler gäller?)
Köpa & Sälja hus -
Byte av avlopp i radhus - granne fick vattenskada - försäkringen täcker inte
Försäkringar -
Vattenskada från grannens rör, kräva ersättning? (Radhus)
Juridik -
Vattenskada i bostadsrättsradhus
Försäkringar