Hejsan! Jag och min fru har nyligen köpt ett radhus med inflyttning i början av november. Förra veckan ringde mäklaren berättade att det skett en vattenläcka i badrummet på övervåningen och att det kommer behöva göras om. Säljarna kommer ju naturligtvis att stå för detta men om vi inte vill ha det allra mest basic som t.ex. plastmatta får vi lägga mellanskillnad för kakel osv vilket vi tycker är okej. Vi vill även vara involverade i processen när det görs om eftersom det är vi som ska bo där.

Vi har inte fått så mycket mer info än att det varit en fukttekniker där och konstaterat att det behöver göras om.

Vi känner oss rätt vilsna i hur vi bör gå vidare och hur vi bör agera nu. Jag antar att vi bör begära in all sorts dokumentation från t.ex. fukttekniker. Vi är även oroliga att en vattenläcka kanske kan ha spridit sig utanför badrummet.

Är det någon som varit med om något liknande eller har bra koll och tips på vad vi bör göra?

Claes Sörmland
Det låter som ett standardupplägg gällande kostnadsfördelningen.

Jag tror dock att ni måste inse att säljarnas intresse av en badrumsrenovering och dess detaljer lär vara minimal just nu. Det bästa är ju om säljarna står för rivning och uttorkningsdelen och att ni tar ett större ansvar för själva badrumsrenoveringen. Säljarna bidrar där med ett kontantbidrag. Det krångliga är det där med försäkringsbolagen, det är ju säljarens försäkringsbolag som troligen betalar ut en del av kostnaden (om det inte är uråldrigt).

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar!

Vi ska åka till huset i veckan för att mäta och jag tänker då att vi kommer få lite bättre koll på skadans omfattning.

Vi tar gärna ett större ansvar för renoveringen men känner inte att vi har så bra koll. Vi vet att det är viktigt att få ett våtrumsintyg iallafall! :)

Det gamla badrummet var inte uråldrigt utan kanske 10-15 år gammalt om jag får gissa. Där fanns iallafall inget våtrumsintyg så jag hoppas att säljarnas försäkringsbolag faktiskt betalar ut något till dom.

Vi har vetat om läckan sedan i början av förra veckan och hittills bara fått lite snabb information av mäklaren. Jag var lite orolig att vi behövde agera på något sätt med "undersökningsplikten" osv men inser att det kanske bara är bäst att ha lite is i magen och se vad som händer!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mina föräldrars granne sålde sitt hus för några år sedan. Efter kontraktskrivning så uppdagades en vattenskada i badrummet.

De löstes som så att de tog in en offert på en renovering av badrummet och gjorde motsvarande avdrag av försäljningspriset så att köparna fick renovera det på det sätt de önskade.
Detta för att inte påverka tillträdesdatumet.

I det fallet var det inga diskussioner utan båda parterna kände sig bekväma med beslutet. Självklart tråkigt för säljaren att få X pengar mindre,,, men samtidigt behövdes behövde man gå vidare så att säga.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Mina föräldrars granne sålde sitt hus för några år sedan. Efter kontraktskrivning så uppdagades en vattenskada i badrummet.

De löstes som så att de tog in en offert på en renovering av badrummet och gjorde motsvarande avdrag av försäljningspriset så att köparna fick renovera det på det sätt de önskade.
Detta för att inte påverka tillträdesdatumet.

I det fallet var det inga diskussioner utan båda parterna kände sig bekväma med beslutet. Självklart tråkigt för säljaren att få X pengar mindre,,, men samtidigt behövdes behövde man gå vidare så att säga.
Tack för ditt svar! Det låter också som en bra lösning. Det var min fru som pratade med mäklaren förra veckan och jag tror vi får ringa mäklaren gemensamt för att få ett förtydligande om vilket tillvägagångssätt säljarna har tänkt sig!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Består det nuvarande ytskiktet i badrummet av plastmatta eller av kakel/klinker? Nog för att det bör ske ett visst åldersavdrag, men om det i dag är kakel tycker jag inte att det är självklart att ni ska få betala "extra" för att få kakel.

Redigerat:
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Det är varit helkaklat innan och jag har också funderat på det du skriver. Mäklaren menade enligt min fru på att badrummet ska lämnas i "likvärdigt skick" som när vi var och tittade och eftersom badrummet hade en del år på nacken skulle det (om vi inte involverar oss) kunna bli en plastmatta (vilket är min frus största skräck :D) Ju mer jag skriver här inser jag att vi behöver kontakta mäklaren i veckan och vi ska ju som sagt åka till huset i början av nästa vecka och då kommer vi väl kunna prata med säljarna.

Ville bara försäkra mig om att det inte finns några uppenbara rättigheter eller skyldigheter som jag har missat i ärendet!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ni har egentligen inte rätt att undersöka huset eller bli inblandade om säljaren vill annat. Nu får vi hoppas att dom är normala människor och vill hjälpa till. Ni kan förvänta er kakel och klinker och då det verkar vara ett försäkringsbolag inblandat blir det deras spelregler som gäller ang återställning. ni lär även få chansen att påverka ytskiktet. Det finns för övrigt inga lagkrav på att det ska finnas intyg för arbetet men de flesta seriösa firmor lämnar intyg.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Botham skrev:
Tack för ditt svar. Det är varit helkaklat innan och jag har också funderat på det du skriver. Mäklaren menade enligt min fru på att badrummet ska lämnas i "likvärdigt skick" som när vi var och tittade och eftersom badrummet hade en del år på nacken skulle det (om vi inte involverar oss) kunna bli en plastmatta (vilket är min frus största skräck :D) Ju mer jag skriver här inser jag att vi behöver kontakta mäklaren i veckan och vi ska ju som sagt åka till huset i början av nästa vecka och då kommer vi väl kunna prata med säljarna.

Ville bara försäkra mig om att det inte finns några uppenbara rättigheter eller skyldigheter som jag har missat i ärendet!
Framförallt är det viktigt att prata med säljarna, det är ju motparten som ni måste komma överens med, inte mäklaren. Se mäklaren mer som en juridisk assistent som hjälper er med kontraktsskrivningen (färdigt) och tillträdet (ej ännu avklarat).

Det som ibland kan uppstå i sådana här situationer är en känsla av att andra ska lösa problemet, att man kopplar ifrån det jobbiga. Typ mäklare och försäkringsbolag. Jag säger inte att ni är där men kolla så att säljarna inte har hamnat i ett sådant tanketillstånd, det är nog lättare för dem som flyttar ifrån problemet. Tyvärr är det ju så med småhusägande att det aldrig blir så, man får alltid som ägare dra lasset själv.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tommty
som tidigare skrivet. Försök i största mån att "lösa ut" säljarna direkt. d.v.s. avdrag på huspriset eller offert på standard badrum som säljarna betalar er.

Då kan ni själva ta in hantverkare och göra som ni vill utan att någon flåsar i nacken,

Risken annars är att säljarna blir kontaktpersonen för renovering, saker faller mellan stolarna då intresse finns inte för någon som vill flytta in i sitt nya hus/lägenhet.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nuvarande ägare bör försöka få till en kontantreglering (dvs en påse pengar istället för ett genomfört återställande) med sitt försäkringsbolag. Sen river/torkar nuvarande ägare så skadan inte förvärras men stannar där.

Sen gör ni upp ett lämpligt prisavdrag med säljaren utifrån att huset inte är det skick som när ni skrev under köpekontraktet. Sen så gör ni efter tillträde en renovering som ni vill ha det med egna anlitade hantverkare.

På så sätt står alla garantier etc från hantverkare mot er när badrummet är klart och ni kan helt och hållet själva välja material/standard.

Lite meck att ordna för säljaren men denne slipper ju i gengäld rodda en badrumsrenovering i allt övrigt flyttstök. Ni får å er sida lite mer att göra vid inflytt men med uppsidan ”egna” garantier och mer valfrihet.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Tack för alla era svar! Vi har sannerligen fått en hel del att fundera på. Det hade ju varit skönt att flytta in i ett "färdigt" badrum men samtidigt värderar vi den egna valfriheten mycket.

Uppskattar verkligen att så många engagerar sig för vårt bästa! :)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Botham skrev:
Vi är även oroliga att en vattenläcka kanske kan ha spridit sig utanför badrummet.
det kollar fuktteknikern

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N Nasaren skrev:
Nuvarande ägare bör försöka få till en kontantreglering (dvs en påse pengar istället för ett genomfört återställande) med sitt försäkringsbolag. Sen river/torkar nuvarande ägare så skadan inte förvärras men stannar där.

Sen gör ni upp ett lämpligt prisavdrag med säljaren utifrån att huset inte är det skick som när ni skrev under köpekontraktet. Sen så gör ni efter tillträde en renovering som ni vill ha det med egna anlitade hantverkare.

På så sätt står alla garantier etc från hantverkare mot er när badrummet är klart och ni kan helt och hållet själva välja material/standard.

Lite meck att ordna för säljaren men denne slipper ju i gengäld rodda en badrumsrenovering i allt övrigt flyttstök. Ni får å er sida lite mer att göra vid inflytt men med uppsidan ”egna” garantier och mer valfrihet.
Det förutsätter ju att TS har pengar för en badrumsrenovering.

Claes Sörmland
S sunqan skrev:
Det förutsätter ju att TS har pengar för en badrumsrenovering.
Det är det som är det kämpiga med att äga sitt eget hem, man sitter med hela risken själv. Det är ju s a s det man köper sig fri ifrån när man istället hyr sin bostad.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.