Byggahus.se

Vattenskada från självafrostande kyl

1. B
    Medlem · 221 inlägg

Beape

Medlem
    Hej,

vi märkte nyligen att det lät annorlunda när vi gick på laminatgolvet framför kylen och misstänkte fukt under brädorna. Vi hittade fukt under kylen (en självavfrostande Gram)och drog därför ut kylen för att börja felsöka. När vi kom åt kylens baksida upptäckte vi att kondenstanken överfyllts och börjat rinna över.

Laminatgolvet var lagt på den ursprungliga plastmattan, vilket troligen skyddade bjälklaget från fukt men spred å andra sidan ut fukten under laminatgolvet, där flera skarvar nu fått slagsida uppåt.

Jag har en fråga:

Kan sommarens höga temperaturer ha fått kondenskärlet att fylla på snabbare än vattnet avdunstat (och är kanske självafrostande Gram extra känsligt för just detta) eller ska vi utgå från att något i systemet gått sönder / beckat igen.

Tacksam för svar / tips.

2. Consensus
    Medlem · 1 797 inlägg
    Det är därför du ska ha ett plastunderlägg under kyl/frys/diskmaskin.

3. T
    Medlem · 164 inlägg

Tocke

Medlem

Du är inte ensam!

Har varit ute för samma problem som du en gång förra året i september fick jag se vatten i framkant på min kyl.

Tack och lov hade jag kylskåpsunderlägg i plast så vattnet rann fram och "skvallrade". I mitt fall hade kyslåpsdörren stått på glänt hela natten. Överfylld kondensvattenbehållare och plaskblött under kylen.

I dag kom frugan ned och sa att det är något som tjuter i köket...tänkte vad kan det vara?

Kommer upp och hör att det piper om kylskåpet, då kommer jag på :wow: Jag ville inte badda mer med en jävla massa vatten utan ville veta bra mkt innan.

Köpte nåt fukt larm från droppteknik på K-rauta för nå´n hundring och la den under kondensvatten behållaren. Och eftersom det är ganska fuktigt nu...och förmodligen har kylskåps dörren stått öppen lite på glänt sedan i morse så har den blivit tvärfull.

SÅ det blev inte så mkt att städa idag...bara tömma kondensvattenbehållaren d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.