Vi har fått en fuktskada vid brunnen i badrummet (våtrumsmatta vägg&golv). Jag har fått en summa som jag ska få i ersättning om jag väljer en avtalsbyggare som river/torkar & återställer i befintligt skick.. summan jag kommer få betala ur egen ficka blir då ca 30.000:-.
Känns lite surt att betala 30.000:- för att återställa badrummet, så jag hade från början tänkt att jag skulle ta den summan försäkringen betalar ut och använda den till en egen hantverkare, och passa på att göra en uppfräshning av badrummet med kakel , nya blandare etc.. men min handläggare på f-bolaget informerade mig precis om att jag inte har rätt till ROT-avdrag med detta alternativ. Rotavdraget och min ersättning från f-bolaget verkar vid en snabb höftning bli ungefär desamma.
Har kollat runt lite och det verkar som att det som är utöver själva försäkringsärendet kan jag visst göra rot på? Hur brukar man göra när det ska förhandlas med hantverkare, be om två separata offerter? En för det som ingår i försäkringen och en för det övriga,?