J JohanLun skrev:
Men det är inte rimligt att försäkringsbolag ska betala för dåligt utförda jobb - så funkar det ju sällan på andra ställen, om det inte uttryckligt är en produktförsäkring. Men kanske borde byggföretag erbjuda en försäkring till sina kunder som tex garanterar 20 år på ett badrum? Det vore en bra produkt.
njaoo

Jag driver ett företag, om en av mina anställda skulle begå en brottslig handling mot en av mina kunder. Exempel medvetet lämna ut företagshmligheter som vi har fått under sekretessavtal. Då blir firman skadeståndsskyldig. Men min företagsförsäkring (ansvarsförsäkringen) täcker trots att det begåtts en kriminell handling. På samma sätt som man ställer ett absolut kvalitetskrav på en byggherre, så kunde ju försäkringsbolaget ställa ett absolutkrav på mig att hålla mig med laglydiga anställda. Båda kraven är egentligen lika orimliga, men i ena fallet ersätter förs. bolaget, i det andra ersätter de inte.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag tycker att om kunden får ett intyg på att arbetet är utfört enligt branschstandard så är det en del av avtalet mellan kunden och utföraren.
Sen kan säkert garanti lämnas också men det uppfattar jag som en garanti för om det läcker ändå, trots att man gjort allt rätt. Inom rimliga gränser alltså, men att man helt struntat i instruktionerna fattar jag inte hur det ska vara nåt för garantin. Det hade jag sagt till entreprenören att det som avtalats inte är gjort...

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S
Jag är rätt nyfiken hur mycket måste byggherren ska veta och kontrollera för att ha "gjort sitt". Finns det ett värde i intyget? Eller har det förminskats till ett försäljningsargument utan värde?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Garanti gäller i 10 år . Efter det har entreprenören inget ansvar om inget annat avtalats

Ett bra exempel på det är alla 1stegs putsfasader som var poppis under början på 2000 talet . När det kom fram att det inte var en underkänd lösning försöker alla byggare dra ut på det så det passerat 10 år .
Jag vet några brf:er som fått betala själva

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T
K K_L_R skrev:
Besiktningen konstaterar felaktig installation av golvbrunn vilket medfört risk för att vatten tränger in under tätskiktet.

Villkoren säger "Försäkringen ersätter endast läckage från installation som är installerad enligt de branschregler som gällde vid installations tillfället..."

Jo, jag förstår att jag som byggherre är ansvarig men landar väl ändå i samma tankar om att jag anlitat, förmodad, kunnig utförare som intygat att han följt gällande regler. Vad kan man rimligen förväntas kontrollera som konsument.
Det är samma sak med bokföring i eget företag, lagen säger att det är du som ägare som är ytterst ansvarig, och man kan inte axla det på bokföringsföretag eller revisorer. Ändå kräver skatteverket
S Screew skrev:
Jag är rätt nyfiken hur mycket måste byggherren ska veta och kontrollera för att ha "gjort sitt". Finns det ett värde i intyget? Eller har det förminskats till ett försäljningsargument utan värde?
Du måste veta allt och ha ansvar för allt och även när du har rätt så måste du kunna juridik för att ens prata med försäkringsbolaget om att få din rätt, därefter måste du kunna förhandla som en bilförsäljare, och sen måste du agera projektledare när en skada ska återställas.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
S Screew skrev:
Intyget kan ju aldrig bli någon sorts friskrivning för beställaren. Som byggherre har du ett absolut ansvar. Oavsett om du lägger en miljon på att besiktiga bygget, så är det du som byggherre som får problemet om det är något fel. Eventuellt har du garanti som under en tid gör byggaren eller besiktningsmannen ansvarig för fel, men sådana garatier är alltid tidsbegränsade. Och det är (tyvärr) det enda rimliga. Om du som företagare skulle kunna göras ansvarig för fel som en enstaka anställd kanske orsakade för 50 år sedan, så blir allt orimligt dyrt. Premierna för företagets ansvarsförsäkring skulle till slut bli oändligt höga.

Utan som beställare måste man inse "JAG är ansvarig". Hur skall jag göra för att möta det ansvaret. Vem vågar jag lita på för kontroller. För i slutänden så är det inte kontrolanten eller hantverkaren som är ansvarig, utan jag är ansvarig.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Intyget kan ju aldrig bli någon sorts friskrivning för beställaren. Som byggherre har du ett absolut ansvar. Oavsett om du lägger en miljon på att besiktiga bygget, så är det du som byggherre som får problemet om det är något fel. Eventuellt har du garanti som under en tid gör byggaren eller besiktningsmannen ansvarig för fel, men sådana garatier är alltid tidsbegränsade. Och det är (tyvärr) det enda rimliga. Om du som företagare skulle kunna göras ansvarig för fel som en enstaka anställd kanske orsakade för 50 år sedan, så blir allt orimliogt dyrt. Premierna för företagets ansvarsförsäkring skulle till slut bli oändligt höga.

Utan som beställare måste man inse "JAG är ansvarig". Hur skall jag göra för att möta det ansvaret. Vem vågar jag lita på för kontroller. För i slutänden så är det inte kontrolanten eller hantverkaren som är ansvarig, utan jag är ansvarig.
Jag förstår det, men om intyget saknar reelt värde så förstår jag inte syftet med intyget.

Denna branch är lite konstigt, det är som man har accepterat att alla försöker lura dig och du får klara dig själv.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Denna branch är lite konstigt, det är som man har accepterat att alla försöker lura dig och du får klara dig själv.
Nej, inte alla. Det gäller att hitta seriösa hantverkare. Även en sådan kan misslyckas, men det finns en hel del exempel på att seriösa hantverkare då tar ansvar utöver vad deras garanti ger.

O
Fast det är ju inget garantiärende om det visar sig vara felaktigt utfört. Garantin är ju om det är rätt, men att det händer något ändå.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Jo, det är just det garantiärenden är.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När du som konsument har gjort det som kan förväntas så bör försäkringen gälla. Annars kan man ju skippa försäkringen om man ändå inte vet om den gäller.
Surt men sant.

Tycker det är sjukt svårt att hitta en bra hantverkare och även om man får en som ser bra ut "på pappret" så vet man ju inte om det är schysst gjort under ytan. Känns bättre att göra det själv och stoppa pengarna i reparationsfonden istället då.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Jag förstår det, men om intyget saknar reelt värde så förstår jag inte syftet med intyget.
Syftet med intyget är att vid införsäljning av tjänsten till dig som kund kunna visa att man är ett företag som arbetar seriöst och med utbildad personal som är ansluten till en branschorganisation som ställer vissa krav. Intyget är ett kvitto som du kan visa upp för andra, t ex spekulanter på ditt hus/lägenhet eller BRF-styrelser, som visar att du har anlitat ett sånt företag.

S Screew skrev:
Denna bransch skiljer sig väl inte principiellt mot andra tjänstebranscher i samhället.

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
J jhall skrev:
Surt men sant.

Tycker det är sjukt svårt att hitta en bra hantverkare och även om man får en som ser bra ut "på pappret" så vet man ju inte om det är schysst gjort under ytan. Känns bättre att göra det själv och stoppa pengarna i reparationsfonden istället då.
Om man orkar och kan. Det är ju inte så lätt att få det snyggt som amatör med begränsad tid och färdighet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K K_L_R skrev:
Besiktningen konstaterar felaktig installation av golvbrunn vilket medfört risk för att vatten tränger in under tätskiktet.

Villkoren säger "Försäkringen ersätter endast läckage från installation som är installerad enligt de branschregler som gällde vid installations tillfället..."
Då är det väl rätt klart, det blir inga pengar.

Det finns en mängd andra plötsliga och stora skador av denna typ som heller inte vanliga villaförsäkringar ersätter. T ex om taket läcker, om det tränger in vatten genom fasaden eller om det blir översvämning och vatten tränger genom dina källarväggar eller ditt källargolv.

Man är tyvärr ofta inte så välförsäkrad mot de vanligaste skadorna som kan inträffa på ett småhus som man tror. Pengar på banken är bättre och så kan försäkringen ge en liten tröstpeng ibland. Brand gäller i alla fall försäkringen vid men bor man där fastighetspriserna understiger dagens höga byggkostnader är man inte ens alltid försäkrad så att man får ett nytt hus om det brinner ned. Man får kolla villkoren och att man har fullvärdesförsäkring.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Å andra sidan.
Försäkring har man för oförutsedda händelser.
Detta är ju en sån, kunden har gjort allt rätt, fått intyg mm.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.